Pagina 2 van 2

Geplaatst: 04 dec 2009 19:07
door fcapri
Kurt schreef:Dan zit het bij jou goed. Meestal zit er een draad enkele slagen om de bobinekabel gewikkeld, dat is denk ik wat jij met die spiraal bedoelt. Door die wikkeling en de inductie komt er een spanning te staan op die draad, en daarme word het relais bekrachtigd. Dus zodra je motor afslaat, valt die spanning weg en zal de afsluiter sluiten.
ja, maar niet aan de tanken hé, enkel aan de verdamper sluit die af.

als ik een ongeluk heb, de gasleiding knapt af, de motor slaat af maar de gas blijft dan wel gewoon uit de tanken stromen zolang het contact aanblijft
want die afsluiters aan de tanken zelf worden gewoon aangezet via contact en de keuzeschakelaar binnenin

Geplaatst: 05 dec 2009 00:15
door Tonnie Wittenaar
fcapri schreef:
Kurt schreef:Dan zit het bij jou goed. Meestal zit er een draad enkele slagen om de bobinekabel gewikkeld, dat is denk ik wat jij met die spiraal bedoelt. Door die wikkeling en de inductie komt er een spanning te staan op die draad, en daarme word het relais bekrachtigd. Dus zodra je motor afslaat, valt die spanning weg en zal de afsluiter sluiten.
ja, maar niet aan de tanken hé, enkel aan de verdamper sluit die af.

als ik een ongeluk heb, de gasleiding knapt af, de motor slaat af maar de gas blijft dan wel gewoon uit de tanken stromen zolang het contact aanblijft
want die afsluiters aan de tanken zelf worden gewoon aangezet via contact en de keuzeschakelaar binnenin
Hey Fcapri, dan zit dat idd niet juist aangesloten.
De spanning van de klep op de tank moet ook via het beveiligingsrelais lopen. De tank moet dus afgeschakeld worden als de motor stil valt.

Geplaatst: 05 dec 2009 10:51
door fcapri
t is nog erger dan ik dacht :(

ook de klep vooraan aan de verdamper lijkt gewoon van de keuzeschakelaar te komen, evenals de klep voor de benzinetoevoer.

bij de dodge zit NIKS op de ontsteking. dat spiraaltje was dus blijkbaar zo bij men chevy vroeger.

en men dodge zijn installatie was verouderd, tanken zijn binnengeweest voor drukproeven, installatie werd vernieuwd volgens de wettelijke normale (elektrische afsluitkleppen, 49R of zoiets???, nieuwe vulkoppeling, nieuwe vulslangen, nieuwe bevestiging...) en de installatie werd dan opnieuw gekeurd bij de keuring.

die is dus gekeurd, legaal, en op kenteken en de tank kan gewoon leeglopen.
ik heb zelf 1 leiding gevonden die tegen het chassis aanschuurd en het koper is ongeveer half weg (de overgang van laadbak naar cabine heeft zo een halve boog erin, en die zit tegen de laadbak). ik durf er niet echt aan te plooien met de schrik dat ze gewoon scheurt nu.
zal het maar eens laten navragen bij de gasboer ???