Pagina 1 van 2

Geplaatst: 11 feb 2008 20:59
door Arie
Sleutelaars,

Een vraag over de bladveren van de W200 M880 die ik heb.
Achter zit een pakket van zes bladen en die staan nog aardig positief, voor zit een pakket van vier bladen en die staan negatief en nog verschillend ook.
Nu wil ik de voorste vervangen voor nieuwe en daarbij niet verhogen, hierbij heb ik de volgende vragen:
Heeft iemand de gegevens van de bladveren zodat ik een prijsaanvraag kan doen bij mensen die dat maken?(ook achter)
Wat zijn de schokbrekers voor uitvoering van de bekende merken voor en achter?
Weet iemand de hoogte van de auto met goede nieuwe veren en schokbrekers er onder zodat ik kan meten hoe dat achter uit pakt, ik wil natuurlijk niet dat hij schuin naar achteren staat!
En misschien zegt iemand wel, moet je daar naar heen gaan die doet dat vaker?(met één of ander setje)



Groet Arie

Geplaatst: 11 feb 2008 21:57
door Robbie
Eeltink in Heemskerk

Geplaatst: 12 feb 2008 12:23
door Gerhart
Wat Robbie zegt. Ben ik ook geweest. Ze weten alles van onze auto's en hebben al aardig wat nieuwe pakketjes hiervoor gemaakt (al dan niet verhoogd).

Geplaatst: 18 feb 2008 21:27
door spieker
ben eingelijk wel benieuwd wat dat ongeveer kost 4 nieuwe bladveren misschien verhoogd gr wouter

Geplaatst: 19 feb 2008 07:23
door Robbie
Je kunt je veerpaketten voor ook opnieuw laten samen stellen. Dan worden je moeder bladen opnieuw gebogen en mbv bladen uit achter paketten worden ze dan opnieuw samen gesteld

koste je vorig jaar ongeveer 70 euro bij Eeltink.
(Daarmee komt de voorkant ongeveer 8cm omhoog)

Wat het nu kost weet ik niet?
Het is wel het plan om het dit jaar te laten doen...




Edited By Robbie on 1203402384

Geplaatst: 19 feb 2008 12:20
door Gerhart
Vier nieuwe pakketten kostten me in 2001 ongeveer €400,-

Geplaatst: 19 feb 2008 22:13
door spieker
dat is nog wel een keer te doen

Geplaatst: 19 aug 2008 08:24
door Brutus
Ik ben begonnen met het proberen los te maken van de bladveren ivm afkeur apk.
Maar wat zitten die k...te dingen vast.
Iemand een idee hoe je die een beetje fatsoenlijk los kan krijgen?
En Gerhart als je die nieuwe evt. besteld zitten er dan bussen bij of moet je die los zien te regelen?
Ik heb al het 1 en ander nagebeld maar zijn lastig te vinden.
Ik wil ze nu los zien te maken en dan teflon ringen er tussen plaatsen zodat de bladveren de ophanging niet meer raken.
Alvast bedankt voor de tips.

Geplaatst: 19 aug 2008 12:20
door Gerhart
Bij mijn auto was de bouten doorzagen de enige optie. En ik heb gezien dat dat bij meer auto's de enige optie is. Beste kun je de bout doorzagen tussen de veerhand en het blad, dus aan twee kanten per veereinde. Is wel effe werk.
Als je de veren bij Eeltink laat maken, is dat zonder bussen.
Nog even over de bussen; heeft van Dam ze niet meer? Anders misschien eens in Amerika kijken; daar kun je ze zo bestellen.

Geplaatst: 19 aug 2008 12:24
door Brutus
Ik heb zelfs in amerika gezocht maar tot op heden nog zonder resultaat. En van dam had er maar 2 liggen.

Geplaatst: 19 aug 2008 13:54
door country4all
www.rockauto.com kijk onder Dodge Leaf Spring Bushing :;):

Geplaatst: 19 aug 2008 14:21
door Brutus
Ok Bedankt maar ik krijg nu nog meer vragen.
1- Welke maat is standaard voor een w-200.
2- Als ik die bussen zo bekijk hoe worden die gecentreerd? m.a.w. hoe wordt de bladveer in het midden gehouden tov. de arm waar hij inzit.
Als dat geperst zit dan begrijp ik het maar anders niet helemaal.
Ik heb de RDW ook nog gebeld en gevraagd of dit apk afkeur is die zeiden van niet. Maar degene waar ik hem heb laten keuren heeft nog 2 andere keermeesters gebeld en die zeiden dat het wel afkeur is.
Volgens artikel 5.3.28 bladzijde 82 van het handboek apk voor bedrijfsauto's wordt er nergens gepraat over ijzer op ijzer maar moet het deugdelijk bevestigd zijn. Tja als je het niet in het midden zitten van de bladveer niet deugdelijk vind dan is het afkeur.
Meningsverschil is hier wel heel makkelijk te maken maar ik zit er mooi mee...
Baal er wel van in ieder geval maar ja we zien wel.




Edited By Brutus on 1219148540

Geplaatst: 19 aug 2008 15:59
door country4all
Henton meet je binnenzijde van de veer 25.4 mm is een duim oftewel 1".
Ik heb die van mij erin geperst met een stevige lijmklem.
En eruit met een poelietrekker, gewoon de twee armen aan de achterkant van de veer en op de voorkant een grote moer, en dan maar draaien,
je mag er van tevoren wat WD40 inspuiten dat glijd wat beter.
suc 6 :;):

Geplaatst: 19 aug 2008 20:09
door Gerhart
Henton, het is afkeur als het niet zit zoals het ontworpen is door de fabriek. En het is wel degelijk een probleem als je bussen eruit liggen EN het rijdt voor geen meter.
Antwoord op je tweede vraag: zoals al eerder gezegd; de buitenste stalen bus is wat smaller dan de binnenste stalen bus. tussen deze twee bussen zit gevulcaniseerd rubber, dus alles zit vast aan elkaar. De buitenste bus wordt in de veer geperst, de binnenste bus wordt in de veerhand geklemd. Hierdoor houd je zijdelings ruimte tussen je veer en veerhand.

Zoals Jan al typt, kun je ze dus gewoon bij Rockauto bestellen.
Antwoord op je eerste vraag: standaard zit in de voorveren (en schommel) een 1" bus en in de achterveren (en schommel) 1-1/4" maar dat moet je voor de zekerheid nameten. Dat kan namelijk nogal verschillen.
Is makkelijk te meten zonder dat je alles los moet malen: meet de buitendiameter van het oog en trek daar tweemaal de dikte van het veerblad vanaf.

Geplaatst: 20 aug 2008 08:42
door Brutus
Okido Ik ga ermee aan de slag.
Bedankt voor jullie tips en informatie.