Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

bladveren - vervangen

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Sleutelaars,

Een vraag over de bladveren van de W200 M880 die ik heb.
Achter zit een pakket van zes bladen en die staan nog aardig positief, voor zit een pakket van vier bladen en die staan negatief en nog verschillend ook.
Nu wil ik de voorste vervangen voor nieuwe en daarbij niet verhogen, hierbij heb ik de volgende vragen:
Heeft iemand de gegevens van de bladveren zodat ik een prijsaanvraag kan doen bij mensen die dat maken?(ook achter)
Wat zijn de schokbrekers voor uitvoering van de bekende merken voor en achter?
Weet iemand de hoogte van de auto met goede nieuwe veren en schokbrekers er onder zodat ik kan meten hoe dat achter uit pakt, ik wil natuurlijk niet dat hij schuin naar achteren staat!
En misschien zegt iemand wel, moet je daar naar heen gaan die doet dat vaker?(met één of ander setje)



Groet Arie
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Eeltink in Heemskerk
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Wat Robbie zegt. Ben ik ook geweest. Ze weten alles van onze auto's en hebben al aardig wat nieuwe pakketjes hiervoor gemaakt (al dan niet verhoogd).
Gerhart
spieker
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:33
Locatie: heino

Bericht door spieker »

ben eingelijk wel benieuwd wat dat ongeveer kost 4 nieuwe bladveren misschien verhoogd gr wouter
dodge w200 1977
cadillac deville 1969
ford ranchero 1978
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Je kunt je veerpaketten voor ook opnieuw laten samen stellen. Dan worden je moeder bladen opnieuw gebogen en mbv bladen uit achter paketten worden ze dan opnieuw samen gesteld

koste je vorig jaar ongeveer 70 euro bij Eeltink.
(Daarmee komt de voorkant ongeveer 8cm omhoog)

Wat het nu kost weet ik niet?
Het is wel het plan om het dit jaar te laten doen...




Edited By Robbie on 1203402384
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Vier nieuwe pakketten kostten me in 2001 ongeveer €400,-
Gerhart
spieker
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:33
Locatie: heino

Bericht door spieker »

dat is nog wel een keer te doen
dodge w200 1977
cadillac deville 1969
ford ranchero 1978
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik ben begonnen met het proberen los te maken van de bladveren ivm afkeur apk.
Maar wat zitten die k...te dingen vast.
Iemand een idee hoe je die een beetje fatsoenlijk los kan krijgen?
En Gerhart als je die nieuwe evt. besteld zitten er dan bussen bij of moet je die los zien te regelen?
Ik heb al het 1 en ander nagebeld maar zijn lastig te vinden.
Ik wil ze nu los zien te maken en dan teflon ringen er tussen plaatsen zodat de bladveren de ophanging niet meer raken.
Alvast bedankt voor de tips.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Bij mijn auto was de bouten doorzagen de enige optie. En ik heb gezien dat dat bij meer auto's de enige optie is. Beste kun je de bout doorzagen tussen de veerhand en het blad, dus aan twee kanten per veereinde. Is wel effe werk.
Als je de veren bij Eeltink laat maken, is dat zonder bussen.
Nog even over de bussen; heeft van Dam ze niet meer? Anders misschien eens in Amerika kijken; daar kun je ze zo bestellen.
Gerhart
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik heb zelfs in amerika gezocht maar tot op heden nog zonder resultaat. En van dam had er maar 2 liggen.
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

www.rockauto.com kijk onder Dodge Leaf Spring Bushing :;):
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ok Bedankt maar ik krijg nu nog meer vragen.
1- Welke maat is standaard voor een w-200.
2- Als ik die bussen zo bekijk hoe worden die gecentreerd? m.a.w. hoe wordt de bladveer in het midden gehouden tov. de arm waar hij inzit.
Als dat geperst zit dan begrijp ik het maar anders niet helemaal.
Ik heb de RDW ook nog gebeld en gevraagd of dit apk afkeur is die zeiden van niet. Maar degene waar ik hem heb laten keuren heeft nog 2 andere keermeesters gebeld en die zeiden dat het wel afkeur is.
Volgens artikel 5.3.28 bladzijde 82 van het handboek apk voor bedrijfsauto's wordt er nergens gepraat over ijzer op ijzer maar moet het deugdelijk bevestigd zijn. Tja als je het niet in het midden zitten van de bladveer niet deugdelijk vind dan is het afkeur.
Meningsverschil is hier wel heel makkelijk te maken maar ik zit er mooi mee...
Baal er wel van in ieder geval maar ja we zien wel.




Edited By Brutus on 1219148540
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Henton meet je binnenzijde van de veer 25.4 mm is een duim oftewel 1".
Ik heb die van mij erin geperst met een stevige lijmklem.
En eruit met een poelietrekker, gewoon de twee armen aan de achterkant van de veer en op de voorkant een grote moer, en dan maar draaien,
je mag er van tevoren wat WD40 inspuiten dat glijd wat beter.
suc 6 :;):
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Henton, het is afkeur als het niet zit zoals het ontworpen is door de fabriek. En het is wel degelijk een probleem als je bussen eruit liggen EN het rijdt voor geen meter.
Antwoord op je tweede vraag: zoals al eerder gezegd; de buitenste stalen bus is wat smaller dan de binnenste stalen bus. tussen deze twee bussen zit gevulcaniseerd rubber, dus alles zit vast aan elkaar. De buitenste bus wordt in de veer geperst, de binnenste bus wordt in de veerhand geklemd. Hierdoor houd je zijdelings ruimte tussen je veer en veerhand.

Zoals Jan al typt, kun je ze dus gewoon bij Rockauto bestellen.
Antwoord op je eerste vraag: standaard zit in de voorveren (en schommel) een 1" bus en in de achterveren (en schommel) 1-1/4" maar dat moet je voor de zekerheid nameten. Dat kan namelijk nogal verschillen.
Is makkelijk te meten zonder dat je alles los moet malen: meet de buitendiameter van het oog en trek daar tweemaal de dikte van het veerblad vanaf.
Gerhart
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Okido Ik ga ermee aan de slag.
Bedankt voor jullie tips en informatie.
Plaats reactie