Pagina 1 van 2

Geplaatst: 05 mei 2010 17:14
door brain dodge w200
hoi

ik ben opzoek naar veerstroppen.
ik heb mijn dodge achter 4 cm verhoogd nu passen de veerstroppen net niet meer! :D
nu het toch niet meer past was ik van plan er nog een 4 cm blok tussen te doen.
maar is de aandrijf as dan nog lang genoeg?
en zit je nergens anders mee?... :;):

mvg brain




Edited By brain dodge w200 on 1273072519

Geplaatst: 05 mei 2010 20:04
door Robbedoes
Brain,
bij Eeltink kun je veerstroppen op maat laten maken.
Ze kosten (ongeveer) 20 euro per stuk.
Op de site staat een duidelijke meetinstruktie over hoe je de maten van de veerstrop moet bepalen.

De maat van je originele veerstroppen is 9/16 (UNF), dat is ongeveer 14,5 mm.

Ik heb zelf gekozen voor een dikte van 16mm met fijne M16 draad, vanwege de grotere sterkte.
Het is dan wel nodig om de gaten van de onderplaten iets uit te boren.
:cool:

Geplaatst: 06 mei 2010 13:34
door Bommel
Ik heb precies hetzelfde gedaan als Robbedoes.
Voor dezelfde prijs en dezelfde afmetingen. Kun je lekker op koppel aantrekken.

Geplaatst: 06 mei 2010 18:37
door bastian
26mm doet trouwens 44 euro per stuk

Geplaatst: 06 mei 2010 19:04
door Robbie
Beetje slap lullen met de mannen en zonder veel moeite "kan" de prijs nog wel eens in je voordeel zakken.

Geplaatst: 07 mei 2010 12:15
door bastian
heb er één via carosseriebedrijf bij weweler apeldoorn besteld en heb da dinsdag in huis ,ik had zowel rechts als links een gebroken bladveer en daarbij is een strop gesneuveld, alle achterste veren heb ik los gelegd geschuurd en in hamerslag met acrylhars gezet en bovendien twee bladveren er extra bijondergezet om weer de volle sterkte te krijgen ,ik wil met 1500kg aan gewicht naar zuid duitsland dus vandaar deze operatie ,is zomaar twee dagen werk ,heb foto s gemaakt .

Geplaatst: 07 mei 2010 12:35
door Gerhart
Zou niet twee of drie blokken gaan stapelen.
Als je met blokken gaat werken, dan liever één hoge dan twee of drie losse.
Lengte van de tussenas is geen probleem bij een verhoging van totaal 8 cm.

Geplaatst: 09 mei 2010 13:41
door brain dodge w200
oke bedankt

maar je heb ook het orginele blok (ong 6cm) nog en daar heb ik de 4 cm blok op gelast en dan nog 4cm er boven op zit je toch al aan een 14 cm ...

gaat het dan ook nog??
zit je dan ook niet met de stuurstang vanuit de cabine..? ???

mvg brain

Geplaatst: 09 mei 2010 16:10
door JAN/DODGE
Zou mij niet zoveel zorgen maken om een stuurstang ,maar meer om de krachten die op de vooras ontstaat bij een noodstop.
Heb jaren geleden bij ,,Van Dam,, er een zien staan die over zijn vooras was geslagen ,ook door zo,n eigengemaakte verhoging.

Geplaatst: 09 mei 2010 19:32
door area51
Sterker nog, dat is levensgevaarlijk, helemaal op de vooras!

Moment = Kracht x Arm

wat denk je dat je dan krijgt? dat zijn echte "wokkelmakers".

maar als ik het goed begreep gaat het hier over de achteras?!?

Overigens, bij Brouwers deden ze een verhoging jaren geleden allemaal met blokken, ook op de vooras, (slik!)
lekker verstandig allemaal...




Edited By area51 on 1273426634

Geplaatst: 09 mei 2010 19:34
door Gerhart
'T originele blok is gietijzer. Als je daaraan gelast hebt, zal het niet echt vast zitten, dus heb je eigenlijk al twee losse blokken. Als je daarop nog eens een blok wilt zetten, heb je al drie blokken.
Misschien slimmer om gewoon een nieuwe, grote te maken uit één stuk. Kan het nooit meer uit elkaar vallen.

Maar, als je toch naar Eeltink gaat, die kunnen ook nieuwe, hogere veren maken. Indertijd vond ik die niet bijzonder duur; is in elk geval de moeite waard om even te vragen. Dan heb je helemaal geen blokken meer nodig.

Geplaatst: 09 mei 2010 22:47
door Laurens
Bastian's foto's


Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Hoop dat dit de juiste volgorde van foto's is, Bastian zal er vast wat commentaar bij geven

Geplaatst: 11 mei 2010 12:51
door Gerhart
Ga hier alsjeblieft niet mee rijden.
Ik wil niemand op de tenen trappen, maar als ik de las van de blokken zo zie, vrees ik het ergste bij een flinke noodstop. Zelfs als er gewoon constuctiestaal gebruikt was, is deze las niet voldoende om de krachten op te nemen.
Zoals al eerder gezegd zijn de blokken van gietijzer en dat is met normale draad/electroden niet te lassen.
Ook is het erg belangrijk dat als je blokken stapelt, de centrale pin (torenbout van de veren) ook in beide blokken zit. Dus ook tussen de blokken onderling.
Als je die pin niet hebt, kunnen de blokken gaan schuiven en zal alle kracht op de las of op de wrijving (tussen veren/blokken) opgenomen worden.
Grote kans dat dat bij een noodstop niet genoeg is.

Als je per sé blokken wil gebruiken, maak dan één groot blok uit zo dik mogelijk constructiestaal. Hierin uiteraard ook een paar goede centreerpinnen maken.

Geplaatst: 11 mei 2010 15:04
door Robbie
Ben het helemaal met Gerhart eens!
Gietijzer is te lassen maar alleen met de daarvoor bestemde electrodes en vanwege het formaat (en de krachten die er op (kunnen) komen ga je het zeker niet redden met 1 las rondom. Je zult aan beide blokken rondom een schuine rand moeten slijpen van 45 graden en deze vol lassen. Voor een pro zal het geen grote uitdaging wezen. Maar gezien de veiligheid van jezelf en vooral anderen.. Als je dan zo graag omhoog wilt doe het dan goed en investeer in de juiste bladveren zodat je geen blokken nodig hebt.

Ps: Die eerste foto van Bastian gepost door Laurens,
Da's toch een bladveer..? Geen blok.




Edited By Robbie on 1273583131

Geplaatst: 11 mei 2010 19:53
door Gerhart
Robbie schreef:Ps: Die eerste foto van Bastian gepost door Laurens,
Da's toch een bladveer..? Geen blok.
Ik hoop het niet......