Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Ophogen  voor 36" banden

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Normaal gesproken zit er wel een beetje speling op alle aandrijfdelen (vooral alle tandwielen) welke bij elkaar een tik kunnen geven bij gas loslaten en daarna weer gas geven. Als je het idee hebt dat dit (te)veel is, kun je naar de tussenassen(de verbindingen tussen versnellingsbak/tussenbak en voor- en achteras) gaan kijken. Allereerst moet je dan naar de kruisjes kijken: alle wielen op de grond, parkeerrem ingetrapt en dan proberen de tussenas te verdraaien. Als dit mogelijk is, kijken waar dit gebeurt. Is dit op het kruisje, dan is deze versleten->vervangen. Er zit op elk einde van de tussenassen een kruisstukje; alles controleren. Dan kun je ook nog het schuifstuk bekijken; deze moet je niet kunnen verdraaien, maar ook niet op- of neer kunnen bewegen.

succes
Gerhart
106-1006303434

Bericht door 106-1006303434 »

Er is één kruisje met speling op, aan de vooras. dit zal ik eens vervangen.
Alvast bedankt
114-1005169113

Bericht door 114-1005169113 »

Ik heb er 33" onder zitten en een vorige eigenaar heeft wel wat van de schermen afgehaald....... En volgens mij zijn de voorste lagers na te stellen (net als de achterste). Dit is laatst nog gedaan bij de APK, mijn voorwielen hadden ter hoogte van het loopvlak een speling van een paar centimeter! :0
Daarna stuurde de Dodge retestrak :D

Het standaard duwen en trekken om te checken of de lagers goed zijn werkt niet op de voorste lagers vanwege het gewicht van de Dodge, de voorwielen moeten van de grond zijn om speling te vinden.

Als ik rem of optrek hoor ik ook een tik, ik zie dat als normale speling op de aandrijving...
dodge zeeland
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2001 19:12
Locatie: hulst

Bericht door dodge zeeland »

hallo iedereen,
Even een reactie aan rick71.
de voorwiellagers van de w200 zijn inderdaad na-testellen, Alleen is dit niet zo eenvoudig als bij de achter wiellagers.
Je kan dit lezen in het eenna laatste clubblad dacht ik.
Mijn ervaring met spelling heb ik als volgt opgelost.
Twee sets nieuwe lagers besteld (voor links en rechts) en gemonteerd, de "oude" lagers gereinigd en bekeken of deze geen roest of beschadegingen vertoonden.
Bij een draaierij bij mij in de straat "PER SET" een dikkere vulring laten draaien (de spelling tussen links en rechts is nooit gelijk) de lagers ingeolied en op de plank gelegd.
Dit hele verhaal kun je weer herhalen als er op je "nieuwe" lagers weer spelling zit, dit kun je max. 3x herhalen.
Een setje ringen koste mij fl.25,-
---------------------------------------------------------
Het tikken onder de auto met optrekken heeft mij mijn voorste aandijfas gekost omdat de hoek van de voor as niet klopte, ik zou hier even goed op letten,een aandrijfas is behoorlijk duur.


veel sucses, oscar (dodge zeeland)


:cool: :cool: :cool: :cool:
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Mede dodge rijders,

Zijn er ook nog dingen waar je met de keuring rekening moet houden?
Ik heb me wel eens laten vertellen dat als je te ver ophoogt je een extra bumper onder de auto moet maken, omdat anders andere auto's achter oonder de dodge kunnen knallen.....

En ook heb ik me wel eens laten vertellen dat je dan spatlappen moet monteren, weet iemand deze regels exact...
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Er is dus niemand die weet wat de eisen zijn?
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Je kunt dat opzoeken in de apk keuringseisen.
En de keuringseisen di kun je downloaden van de website van de RDW.
Ik zal je een route geven door de menu's van die website, want die is net als de RDW zelf soms moeilijk te begrijpen. :laugh:
Ga naar www.rdw.nl
dan de volgende menu's: Voertuigbranche --> APK --> APK Keurmeester --> APK Regelgeving.
Daar vind je een paar links naar PDF's die je kunt downloaden. Kies: APK 2010 03 Keuringseisen (999 kB)

Daarin staan alle keuringseisen van personenauto's en bedrijfswagens tot 3500kg.

En nu ik toch bezig ben gelijk maar de betreffende eis m.b.t. de bumper (stootbalk) voor je opgezocht:

Artikel 5.3.49 stootbalk
1. Bedrijfsauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn
genomen, moeten aan de achterzijde op deugdelijke
wijze zijn voorzien van een stootbalk, indien de
afstand van de onderzijde van het voertuig tot het
wegdek, gemeten over de volle breedte onder de
achterzijde van het onderstel of onder de hoofddelen
van het koetswerk op een afstand van meer dan 1,00
m achter het hart van de achterste as, meer bedraagt
dan 0,70 m dan wel meer bedraagt dan 0,55 m
indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik
is genomen. Deze verplichting geldt niet voor
trekkers en asfaltkippers.


In normale Jip en Janneke taal betekent dit dus dat een stootbalk verplicht is als de afstand van hart achteras tot achterkant auto groter is als 100cm én daarbij hoger is dan 70cm van het wegdek.
Is de afstand hart achteras tot achterkant auto minder dan 100cm dan is een stootbalk dus niet verplicht.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Damn!

Kurt bedankt kerel, das inderdaad duidelijk.
Dan maar een afneembare stootbalk maken die ik na de keuring er weer af kan gooien. Want zoiets ziet natuurlijk niet uit.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Je kan er natuurlijk ook iets moois van maken dat je dan een stukje naar voren hangt, zodat je er geen last van hebt.

Is namelijk wel een stukje veiligheid.
En je bent dus ook gewoon strafbaar als je zoiets doet.
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Even jullie mening,

Iedereen kent natuurlijk de pagina van Romano wel.
Hij heeft zijn dodge ook behoorlijk verhoogt, en dan ook nog 38" swampers eronder liggen.
Echter heeft hij geen extra bumper, maar een rooster gemaakt.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Is dit voldoende dan, want dit vind ik wel mooi.
Plaats reactie