Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Rienk de Vries  -   Member 513 - Verhogen door bladveren aan te passen ?

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Dag allemaal,

Op mijn meest recente dagje uit vond tijdens een stuiterende afdaling mijn voorste cardanas het nodig mijn onderste primaire pijp van de rechterheader dicht te drukken, dus mijn Dodge moet nu dan toch echt maar 's een stukkie omhoog. Kunnen er gelijk 36'' bandjes onder.

De vraag is; hoe??? Nu heb ik eens met een collega DTB-lid uitgebreid over dit onderwerp gebabbeld, maar helaas is er wat mis met mijn geheugen, en ben ik de details (dus) vergeten.

Ik weet dat de originele voorveren 2 bladen onder het bovenblad hebben, en de achterveren 5. De truc was om om een aantal (3 ?? 4 ?? 5??) van de achterveerbladen te nemen, en die onder het bovenblad van de voorveer te zetten, en dan de originele 2 onderbladen van de voorveer weg te gooien.
Een set extra achterveren heb ik al liggen, maar ik zou graag weten hoeveel bladen ik moet nemen, en als er dan ook nog iemand is die me kan vertellen hoeveel ie dan van voren omhoog komt, zou ik helemaal gelukkig zijn..

De achterkant verhogen schijnt simpelweg met een vulblok tussen veer en as te kunnen.

Wie heeft dit al eens gedaan ? Hoe bevalt het ? Hoeveel cm komt ie omhoog ? en hoeveel achterveerbladen moet ik nemen ?

Groeten,
Rienk
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

Beste Rienk,

De low-budget oplossing die ik toegepast heb is de volgende:

Achter gewoon extra blokken onder de standaard blokken (niet er boven, want dan verander je de afstand tussen de aanslagrubbers en de nokken op de originele blokken). Wel boven in de extra blokken een gat boren en aan de onderzijde een cilinderkopbout schroeven om te voorkomen dat ze er tussenuit kunnen schuiven.

Voor is het iets lastiger; ophogen met blokken wordt niet echt aangeraden omdat je dan het gevoel krijgt dat de wagen gaat dweilen. Ik heb de bladen doorgezet onder een pers. In 1 keer, jawel, maar dan wel met een horizontale pers van 300 ton; hebben we toevallig op mijn werk staan. Het schijnt echter ook wel met een 3-tons persje te gaan, maar dan moet je alle bladen apart doen.
Als je de bladen op kop op de grond legt, en meet de ruimte in het midden onder de bladen, dan was dat origineel iets van 5 cm; na het doorzetten was het bij mij 12 cm. Mijn Dodge staat nu niet overdreven hoog, maar 36"banden raken zo de spatborden niet (nou ja, nauwelijks dan). Ik heb verder 1 extra blad (afkomstig van een achter-pakket) tussengevoegd onder het bovenste blad.

Misschien heb je hier iets aan.

Willy
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Bij off-road centrum in Utrecht verkopen ze een setje van 2 nieuwe veerbladen die je aan je voorverenpakket kan toevoegen. Het is goedkoop en werkt perfect!

Blokken onder je voor-assen moet je NOOIT doen! Dat is levensgevaarlijk! De Dodge heeft geen reactiestangen dus de stand van de vooras wordt volledig bepaald door de bladveren. Als je de as op blokken zet en dan een keer hard remt met een zwaar beladen wagen dan "kantelt" de vooras onder de bladveren door! Niet alleen is dat gevaarlijk maar de materiele schade is dan ook aanzienlijk. Je differentieel kantelt dan mee en de kruiskoppeling komt even op 90 graden te staan, en dat betekent onherroeppelijk het einde van de voorste aandrijflijn...

Groeten,
Frans Veldman
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Hoi Rienk,

Ik heb het gedaan. Opgehoogd met veerbladen van achter, dus. Als je het doet, is het best gemakkelijk. Van de achterveerbladen neem je alleen degene die daadwerkelijk tussen de veerbladen van het voorpakket passen. Dat wijst zich van zelf uit. De te grote veer van het achterpakket steekt n.l. net een paar centimeter uit en dat past niet. Ik was eigenwijs en probeerde het toch, gaat niet want dan is de kromming van het totale verenpakket weer te groot en krijg je em niet gemonteerd. Komt de auto te hoog te staan. Schokbreker is dan te kort in uitgeveerde stand. Dus: gewoon even de zaak er tussen passen als je alles los hebt. Probeer de originele pakketsamenhouders heel te houden, kan je ze weer opnieuw gebruiken. Ik hoop dat je de stroppen nog los krijgt. Bij mij zaten ze zo vast gerot, dat ik een aantal moest vernieuwen.
Wagen is bij mij ca. 8 centimeter omhoog gekomen, veerweg en comfort duidelijk verbeterd. Een aanrader.
Voor een foto zie www.Chaosboyz.nl rubriek "ervaringen" kopje "stand van zaken 1 okt 2001" .

Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ik had je verhaal op chaosboyz al gevonden.. Ik heb ongeveer het zelfde gedaan, maar ik heb wel alle 4 de binnenste bladen van een achterpakket genomen, en dan het bovenste blad een stukje ingekort. Dan zijn de originele schokbrekers inderdaad te kort, maar die hadden hun beste tijd toch al gehad. Hij staat nu van voren een cm of 6 hoger. Ook zet ik er nu een stuurdemper op, want tussen 28 en 32 mph klappert ie nu een beetje in het stuur.

Met de veerstroppen etc. heb ik weinig problemen gehad, ik heb 3 dagen de tijd genomen om alles met een staalborstel goed schoon te maken, en alle bout/moer toestanden rijkelijk in de kruipolie te soppen. Toen ik de boel uit elkaar had, even met snijplaten en tappen de schroefdraad opgezuiverd.
Aande achterkant hoef ik niks te doen, waarschijnlijk omdat ie daar, als ex-radio wagen, van nature al vrij hoog staat. Deze Dodge heeft vanachter dan ook een ''gewoon'' plus een hulpveerpakket. Hij staat nu op 36''-ers nog steeds een heel klein beetje vóórover. Vanwege diezelfde 36''-ers aan de voorkant wel de spatschermen een beetje moeten uitslijpen..
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

Frans
wat kost dat setje van 2 veerbladen bij ofroadcenter utrecht, en heb je met dit setje alles in huis of moet er nog ander spul verzameld worden.
thanks Ed
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi Ed,

Oei, wat kostte dat setje ook al weer... Ik dacht iets van 200 gulden of zo. Maar ik zou ze gewoon even bellen.

Voor dat geldt krijg je alles wat je nodig hebt. De veerbladen, de langere bouten die er door het midden moeten, nieuwe klemmetjes voor de uiteinden, etc. Montage kun je doen zonder de veerstroppen los te nemen!
Bij mij kwam de voorkant van de Dodge aardig wat centimeters omhoog, hij staat nu voor net zo hoog als achter. En de vering is toch soepel gebleven (wat je volgens mij niet krijgt als je bladveren van achteren gebruikt) dus ik kan nu met redelijke snelheid over verkeersdrempels raggen zonder dat ik tegen het dak aan stuiter.

Neem dan wel nieuwe schokdempers voor want de oude zijn te kort. Ik heb er Trailmasters onder gezet en ben daar enorm tevreden mee!

Groeten,
Frans
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

bedankt frans, ik ga er eens een telefoontje aan wagen
mazzel ed
Plaats reactie