Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Bladveren ambulance

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bladveren ambulance

Bericht door smoky joe »

Hallo

Deze bladveren(foto)van een ambulance past dat onder een gewone w200 en is dat beter dan de standaard veren?

Afbeelding
En kan ik dan van mijn eigen achterste veren een paar bladen bij de voorste voegen

Klaas
Afbeelding
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Dat zal zeker passen en dan kun je inderdaad de oude veren gebruiken om voor op te frissen.
Je kunt de hulpveren van het ambulance pakket ook nog gebruiken om als extra 'blok' onder de hoofdveren te monteren, dan wordt je dodge nog eens zo'n 8 cm hoger aan de achterkant.
Succes ermee!
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ja, die dempers kun je gebruiken.
De veren die op je foto staan, zijn net zo hoog als de originele veren. Kan zijn dat er een extra blad tussen zit en dat ze niet zo ver zijn doorgezakt, maar dat moet gewoon passen.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Robbedoes schreef:ik zal een plaatje bijvoegen om te laten zien dat je dodge hoger komt te staan als je de hulpveren ONDER de standaardveren monteert:
Maar dan wordt de achterkant wel zo hard als beton!
En de achterveren zijn al niet zo soepel; zeker zonder lading.
Als je dat geen probleem vindt, kun je 'm zo verhogen.
Gerhart
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Hallo,
die dubbele bladveren horen toch onder een cargo dodge ??
ik heb er twee, een cargo en een ambulance.
zodra ik 1000 kg of zo geladen hebt zakt de pickup op de 2e set bladveren.
en mijn ambulance heeft ze niet ?
maar ik weet wel dat de ambulance harder comfortabel over verkeersdrempels kan dan de pickup ook als die geladen is, tot gewicht ambulance.
net als Gerhard zei, dan wordt je achterkant echt hard. geveerd met dubbele veren.
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Moi

Nee ik ga hem zo niet verhogen, ik wil gewoon dat ie niet zo erg in de kont hangt als ik de laadbak vol heb met hout o.i.d.

Daarom dacht ik zelf dat deze beter zijn dan de staandaard bladveren die ik nu heb.

Klaas
Afbeelding
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn (dus zoals op de foto), rijdt 'ie leeg nog net zo als dat 'ie nu rijdt.
Bij zwaar beladen komen de extra veren in actie en wordt 'ie stugger. Net als Jan(nie) typt.
Gerhart
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Natuurlijk wordt de vering keihard als je de hulpveren ongewijzigd toepast.
Je kunt ze natuurlijk ook eerst inkorten, tot een lengte van ongeveer 25 á 30 cm, dan werken ze als een verhogingsblok.
Je kunt ze ook vervangen voor een los blok.
Waar het om gaat, is dat je geen nieuwe lange(re) veerstroppen nodig hebt. (Tenzij de oude sterk verroest zijn.)
Het plaatje diende alleen als voorbeeld om te laten zien dat de afstand tussen as en veer-ophanging verschuift als je de hulpveren onder plaatst.
:cool:




Edited By Robbedoes on 1252564732
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Moi
Nieuwe Veerstroppen wou ik zo wie zo nemen, wat er nu onder zit is oud en verrroest. Ook de bussen in de bladveren ga ik vernieuwen, weet iemand daar nog een adres voor?

Dat zijn de kosten ook niet meer denk ik. Wou eerst alles nieuw nemen maar daar zie ik toch nog even van af,dit is vast al een hele verbetering.

Klaas
Afbeelding
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Hallo

Wie weet of in de achterste schommel van de bovenste foto de zelfde bussen zitten? Waar dus de bladveer inzit

Klaas
Afbeelding
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

In de veren en de schommel zitten dezelfde bussen; allemaal 1.25" buitendiameter.
Gerhart
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Hallo

Heb even gezocht in het forum, helaas zonder suc6.
Wie weet de volgorde van demoteren van bladveren en schokbrekers en waar op te letten?

Klaas
Afbeelding
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ik zou eerst de dempers demonteren, anders kun je de klemplaten niet losmaken.
Dan de veren: bereid je er op voor dat de bouten (die door de bussen gaan) erg vast zitten. Heb van meer mensen gehoord dat ze ze niet uit de veren kunnen krijgen.
Ik heb ze zelf ook moeten afzagen om de veren eraf te krijgen. Reken daar dus maar op.
Ik zou ze in elk geval vantevoren (een week ofzo) elke dag even inspuiten met kruipolie; ook alle andere bouten/moeren.

Als je de veerbussen eruit wilt halen, kun je een pers gebruiken. Als je die niet hebt, kun je eerst de rubbere delen eruit zien te krijgen (gatzaag, brander). Hierna kun je de stalen buitenring eruit pielen. Dat is een vrij dunne stalen bus die je er waarschijnlijk alleen met een beitel uit kan krijgen. Ik had het beste resultaat met het doorkappen van de bus met de beitel en 'm er daarna uit te tikken.
Gerhart
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Bedankt Gerhart.

Dat is een begin.

Steunen onder het chasis en wielen er af, en dan de schokdempers en daarna de bladveren. Krijg ik die andere er zo onder of staat dat onder spanning?

Klaas
Afbeelding
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Er is een truukje, (dat helaas niet altijd werkt)
om de ronde bout die de bladveren bij elkaar houdt los te krijgen,

men neemt een grote waterpomptang en zet deze op de ronde kop, vervolgens een lijmtang
op de waterpomp draaien zodat deze zeer strak om de bout zit, de moerzijde eerst goed inspuiten met WD-40
en vervolgens met een sleutel rustig kracht zetten, werkte bij mij perfect, (let wel, als je de bladveren combineerd is deze pen waarschijnlijk te kort en zal je toch langere moeten zoeken (afzagen maakt dan niet veel uit)

succes.
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie