Pagina 1 van 1

Geplaatst: 24 jul 2001 20:00
door 68-1005168999
Even een vraagje, passen 35 inch banden zo onder een orgineel niet verhoogde Dodge?

Groeten DanieDodge.

Geplaatst: 24 jul 2001 22:22
door Gerhart
Als je niet gaat rijden wel.
33 inch past er wel onder als je alleen op de weg rijdt. Ga je het terrein in, dan zullen deze banden tegen de achterste hoek (onderaan) van de voorspatborden aanlopen. Simpele oplossing: deze hoeken wat aanpassen met de hamer, zaag, snijbrander of iets dergelijks (afhankelijk van hoe netjes je wilt dat de Dodge er na de verbouwing uitziet).

Geplaatst: 07 aug 2001 16:28
door Frans Veldman
33 inch past er prima onder, mits je de juiste velgen gebruikt. En dat is aan de voorkant 8.25... De mooiste combinatie is achter 9.75 en voor 8.25, dan staan de wielen optisch gezien in een vierkant (de vooras is iets breder) en steken ze allemaal nog net binnen de spatborden. Neem je voor 9.75 dan steken ze iets uit, wat niet alleen bij de APK problemen kan geven maar dan lopen ze in het terrein inderdaad ook aan.

Zelf heb ik 33" met de genoemde velgcombinatie en dat bevalt uitstekend! De wegligging is perfect evenals de terreineigenschappen, en bij 33" heb je ook nog behoorlijk wat koppel. Grotere banden betekent minder koppel en minder stabiliteit, meer slijtage aan de lagers, etc. Nog afgezien van het feit dat je aan je spatborden moet gaan rotzooien. Erg veel gedoe om uiteindelijk 1 inch aan hoogte te winnen.

Groeten,
Frans Veldman

Geplaatst: 18 aug 2001 15:02
door 68-1005168999
Ik heb nu nieuwe 33 inch banden velg 16.5/8.25
als ik helemaal naar rechts stuur loopt de linker band aan tegen de stuurstang.hoe kun je dit verkomen?

groeten Daan.

Geplaatst: 18 aug 2001 21:49
door Frans Veldman
Huh? Daar heb ik geen last van. Voor de goede orde: Je bedoelt met "stuurstang" de buis die van je stuurwiel naar je stuurhuis loopt he?
Bij mij zit er op de vooras aan beide kanten een "stopbout" waarmee je de maximale hoek van de wielen kan instellen. Verder aan je stuur draaien kan dan niet want dan kom je tegen de stopbout aan. Misschien dat iemand ooit eens die bout heeft verwijderd/bijgesteld om het parkeren makkelijker te maken?

Ik zal morgen nog eens kijken hoe dit er bij mijn Dodge uitziet. Maar ik heb dezelfde maat banden en velgen aan de voorkant, dus het is wel eigenaardig.

Groeten,
Frans Veldman

Geplaatst: 18 aug 2001 23:13
door 68-1005168999
Ik bedoel met stuurstang dat stuk wat van het stuurhuis naar de spoorstang loopt het uitende daarvan, die moer komt tegen het linker wiel als ik helemaal naar rechts draai.

Geplaatst: 18 aug 2001 23:47
door Frans Veldman
Is dat met of zonder stuurbekrachtiging? Ik heb dus stuurbekrachtiging en ik heb er geen last van.

Geplaatst: 19 aug 2001 12:46
door 68-1005168999
Dat is zonder stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 20 aug 2001 12:21
door Gerhart
Aanlopen, zoals je hierboven verteld, deed de mijne al met originele banden en onbekrachtigd stuurhuis. Bijstellen kan inderdaad met de boutjes op de vooras.

Geplaatst: 21 aug 2001 20:28
door 68-1005168999
Welke boutjes bedoel je precies, die op de spoorstang ?

Geplaatst: 21 aug 2001 20:38
door Frans Veldman
Die boutjes zitten naast de kruiskoppelingen, aan de voorkant van de as. Ze zorgen dat de fusee niet helemaal door kan scharnieren. De hoek wordt begrensd op zo'n 45 graden, en dat is tevens zo'n beetje het maximum wat je de kruiskoppelingen nog kan aandoen.

Groeten,
Frans

Geplaatst: 21 aug 2001 20:41
door 68-1005168999
moet ik die dan verder uitdraaien?

Geplaatst: 21 aug 2001 20:49
door 68-1005168999
Bij Brouwers zeiden ze dat die boutjes te kort waren,
en dat als je een langer boutje gebruikt die afbreekt.

Geplaatst: 22 aug 2001 12:21
door Gerhart
Lengte is volgens mij geen probleem. Als je er 'n langere indraait moet het zeker kunnen. Afbreken????? Dan moet je wel erg gekke dingen doen; de bout wordt alleen axiaal belast en kan dan wel 'n paar ton hebben. Let wel even op dat je de juiste draad hebt (UNC of UNF) anders draai je alles kapot.