Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

u-bolts - joeboltz

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
99-1132613910

Bericht door 99-1132613910 »

ben op zoek naar square u-bolts die extra lang zijn i.v.m. ophogingsblokken van 4". waar vindt ik die, voor voor en achter dus acht stuks. ze moeten allemaal even lang zijn. of kan ik ze zelf maken of ergens laten maken.
of bestellen..

alvast bedankt!




Edited By custom on 1171899029
Vaporized
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 jun 2005 03:45
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Vaporized »

Moet je van Dam eens bellen @ 0318-471986..

Die moeten je wel verder kunnen helpen !

Suc6 Ermee..
Proud Dodge W200 Owner
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

allemaal veel te moeilijk, gewoon B&S in tiel bellen, die kunnen ze zo leveren in bijna alle lengtes.
dacht ongeveer 27,-/stuk
99-1132613910

Bericht door 99-1132613910 »

bedankt! hier red ik me wel mee, volgende week maar ff een opknapbeurt 'inlassen'.. haha
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Ik heb ze zelf gemaakt, Aldus voor de achterzijde.

Gewoon wat RVS M16 draadstangen kopen, En zelf verhitten en in de bank schroef buigen. Gaat Prima. En ze roesten niet meer. Denk er wel aan dat je borgmoeren neemt ipv gewone moeren, want die trillen los.
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Bommel schreef:Ik heb ze zelf gemaakt, Aldus voor de achterzijde.

Gewoon wat RVS M16 draadstangen kopen, En zelf verhitten en in de bank schroef buigen. Gaat Prima. En ze roesten niet meer. Denk er wel aan dat je borgmoeren neemt ipv gewone moeren, want die trillen los.

Zou ik nooit doen.. ???

Originele hebben een hogere sterkte en zeker als je ze gaat verhitten verzwak je de draadeinden.
Gewoon even nieuwe gaan halen.




Edited By Ton on 1172532666
99-1132613910

Bericht door 99-1132613910 »

als frezer en draaier kan ik ze ook zelf maken van chroom/molybdeenstaal, schroefdraad snijden en koud vervormen, dat scheelt me wel weer een maand sparen, of ben ik dan niet verzekerd?
weet iemand trouwens hoe je de vooras er recht onderkrijgt als je de blokken eronder hebt gedaan? haaks op het onderstel, zeg maar...
groet custom
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Dat is dus ook de reden dat ik dikkere draadstangen heb gepakt dan de originele en het houdt nog steeds.

Maar begrijp ik het nu goed dat je de voorzijde wil verhogen met blokken?

Ben ik persoonlijk helemaal geen voorstander van. Zeker als ik de verhalen hier hoor op het forum.
Ik heb zelf de voorkant verhoogt door de originele veren wat boller te persen, en een extra veerblad erbij te plaatsen. Vind ik vele malen veiliger dan er aan de voorzijde een blok ertussen te bouten. Tevens heb ik me toen 4 NIeuwe Rancho RS5000 schokdempers besteld.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ik wil hier toch even op reageren. Ik wil hier niemand aanvallen/veroordelen maar alleen waarschuwen.

Ten eerste: een auto ophogen met blokken aan de voorkant is niet verstandig.
Deze blokken zorgen voor een heel andere belasting op je veren. Dit vooral bij remmen, optrekken en bochten nemen. Als je dit gaat berekenen (zal ik hier niet doen; kost te veel tijd), zul je zien dat alles veel kritischer wordt.
Maar ook omdat je weer een extra onderdeel aan de ophanging toevoegt (je gaat stapelen) heb je meer kans dat alles zich loswerkt.
Blokken in de achtervering worden wel toegepast omdat de krachten op de achteras veel minder complex zijn dan aan de voorkant en dus minder gevaar opleveren.

Ten tweede: de U-bouten kun je zelf NOOIT namaken. De echte worden namelijk gerold (schroefdraad), hierna in vorm gemaakt, uitgegloeid en veredeld. Het gloeien is om de spanningen na vervorming te laten verdwijnen.
Dit is de enige manier om een betrouwbare U-bout te krijgen.
RVS is dusdanig onbetrouwbaar dat het nooit hiervoor gebruikt kan en mag worden. RVS kan namelijk spontaan vermoeien en breken. Staal geeft eerst een waarschuwing.
Daarom is het bijvoorbeeld verboden om een RVS hijskabel te gebruiken.
Ook het snijden van schroefdraad zorgt voor een verzwakking van de bout.

Ik snap maar al te goed dat het erg verleidelijk is om een paar centen te kunnen besparen, maar denk wel goed na waar op je dat doet. En denk vooral na over de eventuele gevolgen van je besparingen; ook op lange termijn.
Gerhart
berry
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2002 20:15
Locatie: DEURNE   Nbr.

Bericht door berry »

hoi
ik wil wel even opmerken dat bij bijna elke vrachtwagen blokken onder de vooras liggen. standaard! dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met verhogings blokken onder je dodge.
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

berry schreef:hoi
ik wil wel even opmerken dat bij bijna elke vrachtwagen blokken onder de vooras liggen. standaard! dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met verhogings blokken onder je dodge.

Dan wil ik even opmerken dat de vrachtwagens en materialen die daar voor gebruikt zijn zorgvuldig door de fabriek zijn uitgerekend en getest.
Dus geen klooiwerk dit soort dingen, niet voor je eigen en andermans veiligheid!

Sterk af te raden om dit dus met blokken te doen!
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
99-1132613910

Bericht door 99-1132613910 »

oke. kan je met je bladveren persen wel 4 inch extra krijgen dan?
en ps, is dit iets? die lier voor 265€..lier




Edited By custom on 1172664272
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Of 4 inch met persen lukt? Ik denk het niet.
Je kunt in ieder geval aangepaste shackles maken (die dingen waarin je bladveren gemonteerd zitten) Tesamen met het doorzetten van de bladveren kun je een heel eind komen denk ik.

Alternatief is nieuwe bladveren, er is heel wat te koop in de aftermarket, google maar eens op suspension lift kit.

Suc6

ps. dit is een leuke site om op ideeen te komen en als je genoeg geld hebt dan kun je er ook kopen :D )

http://www.suspensionconnection.com/
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

berry schreef:hoi
ik wil wel even opmerken dat bij bijna elke vrachtwagen blokken onder de vooras liggen. standaard! dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met verhogings blokken onder je dodge.
Is wel even appels met peren vergelijken.
De Dodge heeft een rechte vooras; de meeste vrachtauto's een verlaagde (gebogen). Het krachtenspel loopt dan even iets anders.
En, net als Tonnie zegt, dit is allemaal in het ontwerp berekend en getest.

Met andere woorden: aan ophanging en remsysteem kun je beter niet teveel klooien als je niet mieters goed weet waar je mee bezig bent.
Gerhart
Plaats reactie