Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

u-bolts - joeboltz

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

custom schreef:oke. kan je met je bladveren persen wel 4 inch extra krijgen dan?
en ps, is dit iets? die lier voor 265€..lier

Ik heb een jaar of 5 terug nog vier veren laten maken(!!) voor ongeveer €400,-
Deze werden aan de hand van de ouwe veren nagemaakt, maar dan met de verhoging die ik wilde.
Dit was bij Eeltink veertechniek in Heemskerk. www.eeltink.nl
Anders kun je bij B&S in Tiel terecht voor Rancho ophogingssets.
www.bsautoparts.nl
www.gorancho.com/

De lier lijkt een oud type van Ramsey.
Dit waren erg betrouwbare lieren; waarschijnlijk nu in China nagemaakt.




Edited By Gerhart on 1172677960
Gerhart
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

tonnie wittenaar schreef:Of 4 inch met persen lukt? Ik denk het niet.
Je kunt in ieder geval aangepaste shackles maken (die dingen waarin je bladveren gemonteerd zitten) Tesamen met het doorzetten van de bladveren kun je een heel eind komen denk ik.

Hey Tonnie,

Ik heb m'n bladveren ooit doorgezet en er extra bladen tussengezet die van een hulpverenpakket van de achteras afkomstig waren. Ik weet zo niet meer of ik daar 4" mee haalde, maar in ieder geval toch een heel eind in die richting.

Het naar beneden verplaatsen van de voorste bevestiging van de bladveren heb ik ook wel eens gezien. Bijkomend voordeel is dat de hoek van het voorste kruisje van de tussenas dan kleiner wordt, waardoor deze ook weer minder te lijden heeft. Als de achterste shackles verlengd worden (wat op zich eenvoudiger te doen is) moet je weer extra wiggen maken en tussen de as en het verenpakket zetten om de as naar de oorspronkelijke hoek terug te kantelen.

Om op Gerhart's eerste post te reageren:
Technisch gezien ben ik het volstrekt met je eens, echter, 9 van de 10 dotsen die ik zie rijden zijn toch al een gevaar op de weg (nou ja, misschien iets minder...) dus dan kunnen die zelfgemaakte veerstroppen er ook nog wel bij. Verstandig is het natuurlijk niet, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik in '95 ook zelf stroppen heb gemaakt voor de vooras en die zitten er nog steeds onder.
Kun je me trouwens dat "spontaan vermoeien" eens uitleggen, want dat volg ik niet?.
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

Willy, vind ik een zwaar overdreven hoor dat van zoveel dodge's die een gevaar op de weg zijn!
Ik weet niet waar jij die altijd tegenkomt?!

En wat betreft de eigen gefabriceerde U bolts, Leuk om zelf te knutselen en geld te besparen...
Zelf bespaar ik liever op de lak dan op mijn veiligheid :D
Er zijn echter meer mensen op de weg, denk een beetje na en gebruik goed spul voor een goede auto! :D

my 2 cents

keep on dodge'ing Maui


Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>




Edited By maui on 1172695300
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

maui schreef:Willy, vind ik een zwaar overdreven hoor dat van zoveel dodge's die een gevaar op de weg zijn!
Ik weet niet waar jij die altijd tegenkomt?!

En wat betreft de eigen gefabriceerde U bolts, Leuk om zelf te knutselen en geld te besparen...
Zelf bespaar ik liever op de lak dan op mijn veiligheid :D
Er zijn echter meer mensen op de weg, denk een beetje na en gebruik goed spul voor een goede auto! :D


Zucht, en ik zet er nog wel extra bij "...misschien iets minder..." en "...verstandig is het niet...".

Het is wel zo dat ik heel wat gekke dingen gezien heb. Wat dacht je van een motorblok waarvan de ophangrubbers afgescheurd waren en wat dus met een zware spanband om het chassis was vastgetrokken? En dan doodleuk vanaf Frankrijk (Hesdin) terug naar huis rijden. Voorassen die opgehoogd waren met de blokken van een achteras (ja, de hoogste) wat als een dweil over de weg ging. zelfgemaakte Body-lifts van 20cm lange stukken steigerpijp (als hij remde schommelde de hele cabine en laadbak een beetje van voor naar achter naar voor naar achter enz. Een stuurkolom waar de flexibele koppeling was vervangen door een of ander kogelgewricht wat er koud tussen was gelast. Draglinks die zelf aangepast waren door er een stuk afvalijzer tussen te lassen. Heus, er rijdt wat bagger rond.

Heb je trouwens mijn lak ooit gezien? :laugh:
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

Ik heb jouw Dodge in alle jaren geloof ik maar 1 keer gezien Willy! In Axel volgens mij !zucht...

Ja en je U bolts zijn dus uit '95..en hoe lang staat je dodge al stil? zucht zucht..wat een L#L is die Maui toch he!? :D

groet Maui

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
berry
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2002 20:15
Locatie: DEURNE   Nbr.

Bericht door berry »

tonnie wittenaar schreef:
berry schreef:hoi
ik wil wel even opmerken dat bij bijna elke vrachtwagen blokken onder de vooras liggen. standaard! dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met verhogings blokken onder je dodge.
Dan wil ik even opmerken dat de vrachtwagens en materialen die daar voor gebruikt zijn zorgvuldig door de fabriek zijn uitgerekend en getest.
Dus geen klooiwerk dit soort dingen, niet voor je eigen en andermans veiligheid!

Sterk af te raden om dit dus met blokken te doen!
hey
ik heb ook niet gezegd dat je er 4 inch blokken met draadeind onder moet knopen.
maar ik denk dat als je iets goed maakt het helemaal geen kwaad kan, want of je nu extra veerbladen of een blok met een nieuwe torenbout monteert dat maakt volgens mij geen verschil.

groet berry
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

maui schreef:Ik heb jouw Dodge in alle jaren geloof ik maar 1 keer gezien Willy! In Axel volgens mij !zucht...

Ja en je U bolts zijn dus uit '95..en hoe lang staat je dodge al stil? zucht zucht..wat een L#L is die Maui toch he!? :D

He Maui, we gaan hier toch geen off-topic discussie van maken?
Voor Axel had je zowel de lak als de veerstroppen 8 jaar lang kunnen bekijken :D

Maar goed, ik wil niemand aanraden zelf veerstroppen te maken en dan zeker niet door een paar draadeinden van de Praxis (4.6 kwaliteit meestal) in een bankschroef te buigen.
Ik heb ze destijds gemaakt uit blank stafmateriaal, de draad gesneden (en niet gerold), gezet in een mal in een 300 tons pers (beetje overgedimensioneerd, maar we hebben niets lichters op m'n werk) en alleen spanningsarm gegloeid (niet veredeld).
Ze zijn zeker niet beter dan originele, maar ze zijn altijd heel gebleven terwijl ze (en de rest van de wagen) heel wat te verduren hebben gehad. Als je de tijd gaat tellen die je er mee bezig bent is het zeker niet goedkoper dan gewoon nieuwe kopen.

Ik blijf er wel bij dat er onder de dotsen veel bagger rijdt, ook al schijnt dat verkeerd te vallen...[/color]
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
99-1132613910

Bericht door 99-1132613910 »

thanx everybody! bon. na heroverweging heb ik bij bens in tiel een ophogingsset voor achter besteld dat is blokken en zes maal square u-bolts voor zoon 116 euro ex, en ubolts voor de vooras zoon 60 euri ex. plus verzendkosten komt dat neer op zoon 220 euro. dat is zonder de schokbrekers en bladveren. schokbrekers kosten btw 67.25 euro per stuk (rancho rs5000) maar wel de volgende dag in huis. mij is verteld dat je beter zonder stuurbekrachtiging kan rijden met zoo een ophoging.. klopt dat? en hummers zijn echt minder comfortabel.. haha hebben die nieuwe van 37 inch betere rijeigenschappen?

dacht ik koop die ****, ken ik het ook nog met een clear concience verkaufen...
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

custom schreef:... mij is verteld dat je beter zonder stuurbekrachtiging kan rijden met zoo een ophoging.. klopt dat? en hummers zijn echt minder comfortabel.. haha hebben die nieuwe van 37 inch betere rijeigenschappen?...

Beste Maarten,

Ik zou niet kunnen verklaren waarom ophogen een negatieve invloed zou hebben op de stuurbekrachtiging. Misschien dat iemand anders daar een idee over heeft?
De 36" Hummers zijn inderdaad niet het schoolvoorbeeld van comfortabele banden. De 37" Hummers met het minder grove blokprofiel zijn wel wat beter.
Aangezien ik hier al op m'n donder kreeg omdat ik zelf veerstroppen heb gemaakt, wil ik wel even hetvolgende opmerken:

De krachten op o.a. de veerstroppen op het moment dat je bijv. remt, worden mede bepaald door de diameter van de wielen. Gaan we uit van een vergroting van de wieldiameter van 31" (origineel) naar 36" (Hummers) dan wordt het moment op de veerstroppen (= kracht x arm = remkracht x halve wieldiameter) dus 16% groter! Dit is uiteraard aanzienlijk. Aangezien een aantal posts geleden (terecht) wordt opgemerkt dat constructies in auto's zorgvuldig worden berekend en uitgetest zou het schijnbaar dus ondoordacht en onverantwoord moeten zijn om iets anders onder je wagen te monteren dan de originele 31" banden.

Tja, en toch doet iedereen het...

Maui, met wat voor banden rij jij ook al weer eens? ???
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Goed, de discussie is dus echt losgebarsten.

Meestal wordt een auto verhoogd om grotere banden te monteren. Deze grotere banden zorgen inderdaad voor een grotere belasting op ophanging, lagers en remmen.
Reden temeer om het ophogen op een verantwoorde manier te doen, omdat je toch al een stukje van je veiligheidsmarge hebt verspeeld.
De grote fabrikanten van ophogingssets hebben de verantwoordelijkheid (wettelijk) om alleen veilige onderdelen op de markt te brengen. Dit is een doorgerekende en geteste wijziging aan de auto. En dus bewezen verantwoord en veilig.
Grote verschil tussen onverantwoord ophogen en grotere banden is dat de banden alleen zorgen voor grotere slijtage en de ophoging minder veiligheid veroorzaakt. Slijtage voel je in je portemonee, andere spreekt voor zich.
Gerhart
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

Gerhart schreef:...Deze grotere banden zorgen inderdaad voor een grotere belasting op ophanging, lagers en remmen...
... Grote verschil tussen onverantwoord ophogen en grotere banden is dat de banden alleen zorgen voor grotere slijtage en de ophoging minder veiligheid veroorzaakt...


Sorry Gerhart,

Dit snap ik niet. Eerst zeg je dat grotere banden zorgen voor een grotere belasting en vervolgens dat dit niets af doet aan de veiligheid?

Grotere banden resulteren in een grotere belasting op je remmen, lagering, asbevestiging, bladveerbevestiging, enz. Lijkt me dat als je het kritisch gaat bekijken, de veiligheid zeker minder wordt. Vraag is natuurlijk in hoeverre dit zich verhoudt tot een door de fabrikant ingecalculeerde veiligheidsmarge.

Nogmaals, ik ben het met je eens dat je niet moet gaan zitten klooien met onderdelen en aanpassingen die een gevaar op kunnen leveren, maar je moet wel het hele plaatje in de gaten houden.
Kritisch zijn m.b.t. het eene (in dit geval de veerstroppen) en vervolgens iets anders (de invloed van grotere banden) geheel negeren komt m.i. de geloofwaardigheid van argumenten niet ten goede.

Het was niet mijn bedoeling om hier een gigantische duscussie te ontketenen m.b.t. ophogen/remmen/wielen, want die zijn er al zoveel geweest en ik geloof niet dat er in het verleden ooit overeenstemming is bereikt tussen de betrokkenen.

[edit]
Oh, zie net iets: gefeliciteerd! :laugh:
[/edit]




Edited By Willy on 1172749504
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hee, dankjewel!

Ik typte dat de grotere banden alleen een grotere slijtage tot gevolg hebben. Dit heeft voor de veiligheid direct geen gevolgen.
Een niet goed doorgerekende ophanging (te slap) is wel een direct veiligheidsrisico.
Gerhart
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

Aha, als ik je goed begrijp ga je er dan dus van uit dat de gehele ophanging al aangepast is op de grotere banden?

Als dat zo is, is dat heel mooi. Maar hoeveel mensen denken hier zo ver over na en doen het dan ook?
Dit impliceert dat als je grotere banden monteert, je in ieder geval ook de veerstroppen/bladveren/shackles, remschijven/klauwen/klauwbevestiging en weet ik wat nog meer zou moeten aanpassen op die grotere banden.
En bij wie ligt de verantwoordelijkheid (cq. kennis) dat het geheel dan aan alle normen voldoet? Lijkt me niet dat een Rancho of een Brembo of wie dan ook daar verantwoordelijkheid voor gaat dragen. Als het puntje bij paaltje komt zul je bijv. in geval van een verkeersongeval altijd het risico lopen dat een verzekeringsmaatschappij of justitie hier problemen over gaat maken.

Als het er op aan komt is het enige juiste wat je kunt doen alles volledig (maar dan ook echt helemaal) origineel laten. veren, banden, de hele reutemeteut.
Je zult het toch nooit helemaal goed doen op het moment dat je iets gaat wijzigen, tenzij je de wagen compleet nieuw laat keuren als eigenbouw.

De ervaring leert dat dots-rijders er heel slecht in zijn om dingen origineel te laten en het liefst alles willen veranderen. Ik heb daar geen problemen meezolang ieder maar zijn eigen veiligheid - en zeker die van anderen - niet in gevaar brengt. Het blijft dan wel een "ik vind en ik denk situatie" waar de meningen over verdeeld zullen blijven.
Het is heel mooi dat we de DTB-evenementen hebben en dit forum om dat soort zaken te kunnen bespreken en van anderen te kunnen leren, maar iedereen die op dit gebied toch een beetje in de marge zit te rommelen zal m.i. zijn eigen verantwoording moeten (mogen) nemen.




Edited By Willy on 1172757586
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Mijn gedachtengang is als volgt: een leverancier als, bijvoorbeeld Rancho, heeft veel tijd en geld in ontwikkeling van hun producten gestoken. Dit is om twee redenen: de wettelijke aansprakelijkheid en een goed product willen leveren.
Deze leverancier zal de eigenschappen van de bewuste auto goed in het oog houden zodat na ombouw de auto voor iedereen nog veilig is.
Natuurlijk houdt een fabrikant (Rancho) er rekening mee dat er grotere wielen gemonteerd gaan worden (reden van verhogen). Zij geven zelfs advies hierin.
Om een verhogingsset te ontwerpen moet een aantal dingen vastgesteld worden: de auto moet voldoende marge hebben om de veranderingen te kunnen overleven (hij moet voldoende overbemeten zijn). De meeste autofabrikanten ontwierpen in die tijd alles met een veiligheidsfactor 1.5 tot 2. D.w.z. dat als een onderdeel maximaal 100 kg te verduren kon krijgen, hij ontworpen werd op 150 tot 200 kg. Grotere banden kunnen dus meestal wel, als je niet te dicht aan de grens gaat zitten. 10 tot 20% grotere banden zal meestal geen problemen geven. Vandaar het advies wat een goede fabrikant altijd zal geven.
Tweede belangrijke punt om een systeem te ontwerpen is dat alle nieuwe onderdelen minstens even sterk (of sterker) zijn dan de originele. Een serieuze fabrikant heeft hiervoor veel middelen ter beschikking; een goede ontwerp- en testafdeling en natuurlijk professionele middelen of leveranciers. Iets waar wij als particulier meestal zonder moeten doen.
Als wij zelf iets willen veranderen en dan dus ook zelf willen maken, zal het vaak natte vinger werk zijn, en niet doorgerekend. Veel mensen zullen te zwaar ontwerpen, maar je weet het niet zeker.
Daarom zou ik zeggen: waarom zelf het wiel uitvinden en het risico lopen terwijl de meeste dingen te koop zijn voor een meestal nog redelijke prijs ook?

Wij zitten op één lijn, alleen leg jij de grens (misschien?) ergens anders dan ik.
Alllereerst is het gezonde verstand het belangrijkste van alles.
Natuurlijk verandert bijna elke Dodge-rijder wel iets aan z'n voertuig. De ene is technisch zeer onderlegd, de ander niet, en alles wat daar tussenin zit.
Nou is het niet zo dat iedereen die technisch zeer goed is, ook altijd de meest verstandige keuze maakt.

Maar, zoals je zelf ook zegt, blijft iedereen verantwoordelijk voor wat hij/zij doet met de auto.

Aanleiding van mijn reactie was dan ook dat ik vond/dacht dat de voorgestelde veranderingen niet verantwoord zijn. Zeker niet omdat er meer dan genoeg betaalbare alternatieven zijn.
Dit is dus uitdrukkelijk mijn mening.
Ik kan en wil ook niemand de wet voorschrijven. Ik vind het namelijk wel mijn verantwoordelijkheid om met argumenten te verduidelijken wat de eventuele gevolgen hiervan zijn.
Hierna is voor mij het verhaal af; de verantwoordelijkheid ligt dan bij de ander.
Dit is namelijk in mijn ogen de "club gedachte"; elkaar helpen waar nodig/gewenst, maar elkaar ook de waarheid durven zeggen. Een goede discussie is dan soms heel verhelderend.
Dank dus, daarvoor :)
Gerhart
maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

Met wat voor banden ik rij? hoezo :D

gewoon zelf gemaakte banden....
Plaats reactie