u-bolts - joeboltz
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
- Locatie: biest-houtakker
Bommel schreef:Ik heb ze zelf gemaakt, Aldus voor de achterzijde.
Gewoon wat RVS M16 draadstangen kopen, En zelf verhitten en in de bank schroef buigen. Gaat Prima. En ze roesten niet meer. Denk er wel aan dat je borgmoeren neemt ipv gewone moeren, want die trillen los.
Zou ik nooit doen.. ???
Originele hebben een hogere sterkte en zeker als je ze gaat verhitten verzwak je de draadeinden.
Gewoon even nieuwe gaan halen.
Edited By Ton on 1172532666
als frezer en draaier kan ik ze ook zelf maken van chroom/molybdeenstaal, schroefdraad snijden en koud vervormen, dat scheelt me wel weer een maand sparen, of ben ik dan niet verzekerd?
weet iemand trouwens hoe je de vooras er recht onderkrijgt als je de blokken eronder hebt gedaan? haaks op het onderstel, zeg maar...
groet custom
weet iemand trouwens hoe je de vooras er recht onderkrijgt als je de blokken eronder hebt gedaan? haaks op het onderstel, zeg maar...
groet custom
Dat is dus ook de reden dat ik dikkere draadstangen heb gepakt dan de originele en het houdt nog steeds.
Maar begrijp ik het nu goed dat je de voorzijde wil verhogen met blokken?
Ben ik persoonlijk helemaal geen voorstander van. Zeker als ik de verhalen hier hoor op het forum.
Ik heb zelf de voorkant verhoogt door de originele veren wat boller te persen, en een extra veerblad erbij te plaatsen. Vind ik vele malen veiliger dan er aan de voorzijde een blok ertussen te bouten. Tevens heb ik me toen 4 NIeuwe Rancho RS5000 schokdempers besteld.
Maar begrijp ik het nu goed dat je de voorzijde wil verhogen met blokken?
Ben ik persoonlijk helemaal geen voorstander van. Zeker als ik de verhalen hier hoor op het forum.
Ik heb zelf de voorkant verhoogt door de originele veren wat boller te persen, en een extra veerblad erbij te plaatsen. Vind ik vele malen veiliger dan er aan de voorzijde een blok ertussen te bouten. Tevens heb ik me toen 4 NIeuwe Rancho RS5000 schokdempers besteld.
Ik wil hier toch even op reageren. Ik wil hier niemand aanvallen/veroordelen maar alleen waarschuwen.
Ten eerste: een auto ophogen met blokken aan de voorkant is niet verstandig.
Deze blokken zorgen voor een heel andere belasting op je veren. Dit vooral bij remmen, optrekken en bochten nemen. Als je dit gaat berekenen (zal ik hier niet doen; kost te veel tijd), zul je zien dat alles veel kritischer wordt.
Maar ook omdat je weer een extra onderdeel aan de ophanging toevoegt (je gaat stapelen) heb je meer kans dat alles zich loswerkt.
Blokken in de achtervering worden wel toegepast omdat de krachten op de achteras veel minder complex zijn dan aan de voorkant en dus minder gevaar opleveren.
Ten tweede: de U-bouten kun je zelf NOOIT namaken. De echte worden namelijk gerold (schroefdraad), hierna in vorm gemaakt, uitgegloeid en veredeld. Het gloeien is om de spanningen na vervorming te laten verdwijnen.
Dit is de enige manier om een betrouwbare U-bout te krijgen.
RVS is dusdanig onbetrouwbaar dat het nooit hiervoor gebruikt kan en mag worden. RVS kan namelijk spontaan vermoeien en breken. Staal geeft eerst een waarschuwing.
Daarom is het bijvoorbeeld verboden om een RVS hijskabel te gebruiken.
Ook het snijden van schroefdraad zorgt voor een verzwakking van de bout.
Ik snap maar al te goed dat het erg verleidelijk is om een paar centen te kunnen besparen, maar denk wel goed na waar op je dat doet. En denk vooral na over de eventuele gevolgen van je besparingen; ook op lange termijn.
Ten eerste: een auto ophogen met blokken aan de voorkant is niet verstandig.
Deze blokken zorgen voor een heel andere belasting op je veren. Dit vooral bij remmen, optrekken en bochten nemen. Als je dit gaat berekenen (zal ik hier niet doen; kost te veel tijd), zul je zien dat alles veel kritischer wordt.
Maar ook omdat je weer een extra onderdeel aan de ophanging toevoegt (je gaat stapelen) heb je meer kans dat alles zich loswerkt.
Blokken in de achtervering worden wel toegepast omdat de krachten op de achteras veel minder complex zijn dan aan de voorkant en dus minder gevaar opleveren.
Ten tweede: de U-bouten kun je zelf NOOIT namaken. De echte worden namelijk gerold (schroefdraad), hierna in vorm gemaakt, uitgegloeid en veredeld. Het gloeien is om de spanningen na vervorming te laten verdwijnen.
Dit is de enige manier om een betrouwbare U-bout te krijgen.
RVS is dusdanig onbetrouwbaar dat het nooit hiervoor gebruikt kan en mag worden. RVS kan namelijk spontaan vermoeien en breken. Staal geeft eerst een waarschuwing.
Daarom is het bijvoorbeeld verboden om een RVS hijskabel te gebruiken.
Ook het snijden van schroefdraad zorgt voor een verzwakking van de bout.
Ik snap maar al te goed dat het erg verleidelijk is om een paar centen te kunnen besparen, maar denk wel goed na waar op je dat doet. En denk vooral na over de eventuele gevolgen van je besparingen; ook op lange termijn.
Gerhart
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
berry schreef:hoi
ik wil wel even opmerken dat bij bijna elke vrachtwagen blokken onder de vooras liggen. standaard! dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met verhogings blokken onder je dodge.
Dan wil ik even opmerken dat de vrachtwagens en materialen die daar voor gebruikt zijn zorgvuldig door de fabriek zijn uitgerekend en getest.
Dus geen klooiwerk dit soort dingen, niet voor je eigen en andermans veiligheid!
Sterk af te raden om dit dus met blokken te doen!
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Of 4 inch met persen lukt? Ik denk het niet.
Je kunt in ieder geval aangepaste shackles maken (die dingen waarin je bladveren gemonteerd zitten) Tesamen met het doorzetten van de bladveren kun je een heel eind komen denk ik.
Alternatief is nieuwe bladveren, er is heel wat te koop in de aftermarket, google maar eens op suspension lift kit.
Suc6
ps. dit is een leuke site om op ideeen te komen en als je genoeg geld hebt dan kun je er ook kopen :D )
http://www.suspensionconnection.com/
Je kunt in ieder geval aangepaste shackles maken (die dingen waarin je bladveren gemonteerd zitten) Tesamen met het doorzetten van de bladveren kun je een heel eind komen denk ik.
Alternatief is nieuwe bladveren, er is heel wat te koop in de aftermarket, google maar eens op suspension lift kit.
Suc6
ps. dit is een leuke site om op ideeen te komen en als je genoeg geld hebt dan kun je er ook kopen :D )
http://www.suspensionconnection.com/
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Is wel even appels met peren vergelijken.berry schreef:hoi
ik wil wel even opmerken dat bij bijna elke vrachtwagen blokken onder de vooras liggen. standaard! dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met verhogings blokken onder je dodge.
De Dodge heeft een rechte vooras; de meeste vrachtauto's een verlaagde (gebogen). Het krachtenspel loopt dan even iets anders.
En, net als Tonnie zegt, dit is allemaal in het ontwerp berekend en getest.
Met andere woorden: aan ophanging en remsysteem kun je beter niet teveel klooien als je niet mieters goed weet waar je mee bezig bent.
Gerhart