hallo,
hier misschien een stomme vraag,maar waarom plaatsen veel eigenaars een stuurdemper op hun dodge.wat zijn daar de voordelen van en misschien ook nadelen.alvast bedankt.
mvg mathias
stuurdemper
Het plaatsen van een stuurdemper doet men meestal om onverwachte stuuruitslagen te dempen. Die zou je kunnen verwachten als je aan het terreinrijden bent. Sommigen halen voor het terreinrijden hun swaybar onder de auto vandaan en als je wat bredere banden hebt duikt je auto elk spoor in wat je op de snelweg tegenkomt, dat effect verminder je ook iets met een stuurdemper. Het nadeel, nouja nadeel, is dat je stuur in het eerste deel van de draai iets zwaarder stuurt ( in combinatie met stuurbekrachtiging ).
Groenten Willem
Groenten Willem
FIDO
De meeste fabrikanten (Rancho, Trailmaster, Black Diamond) hebben kits die een speciale schokdemper (eentje die liggend gemonteerd kan worden) met platen en U-bouten aan de spoorstang en vooras geklemd worden.
Is vrij simpel met standaard gereedschap te monteren; ook als je (heel) weinig sleutelervaring hebt.
Handleiding is over het algemeen voor amerikanen opgesteld, dus zeer uitgebreid: "men neme de bout(dit is de zeskant met de steel eraan) en de moer(dit is de zeskant zonder de steel eraan) en schroef die in elkaar (rechtsom, oftewel met de wijzers van de analoge klok mee, gezien vanaf de aanzichtkant), voor meer details, zie bijgevoegde foto........."
Let wel op: zo'n demper dempt over de gehele slag en zal dus uiteindelijk alles iets afdempen; ook enigszins het "gevoel" in de besturing.
Enige waar je op moet letten is dat je een set hebt die geschikt is voor jouw auto, anders is de slag van de demper wellicht niet genoeg en loopt het aan bij maximaal insturen.
Na monteren sowieso ook goed kijken of er niks aanloopt bij insturen.
Edited By Gerhart on 1073556690
Is vrij simpel met standaard gereedschap te monteren; ook als je (heel) weinig sleutelervaring hebt.
Handleiding is over het algemeen voor amerikanen opgesteld, dus zeer uitgebreid: "men neme de bout(dit is de zeskant met de steel eraan) en de moer(dit is de zeskant zonder de steel eraan) en schroef die in elkaar (rechtsom, oftewel met de wijzers van de analoge klok mee, gezien vanaf de aanzichtkant), voor meer details, zie bijgevoegde foto........."
Let wel op: zo'n demper dempt over de gehele slag en zal dus uiteindelijk alles iets afdempen; ook enigszins het "gevoel" in de besturing.
Enige waar je op moet letten is dat je een set hebt die geschikt is voor jouw auto, anders is de slag van de demper wellicht niet genoeg en loopt het aan bij maximaal insturen.
Na monteren sowieso ook goed kijken of er niks aanloopt bij insturen.
Edited By Gerhart on 1073556690
Gerhart