Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

stuur recht zetten en contactslot wisselen - met low bodget poelietrekker

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
101-1005169077

stuur recht zetten en contactslot wisselen - met low bodget poelietrekker

Bericht door 101-1005169077 »

Jo guys.
ik heb m'n stuurslot moeten wisselen en bij deze doe ik uitleg hierover.
Met het zelfbouw trekkertje kan je heel gemakkelijk je stuur recht zetten.

1) Maak de minpool van de accu los.
Trek de afdekkap van het toeter gedeelte.
Je ziet dan een ronde ring met een zwart draadje eraan. Ook zie je de moer zitten die het stuur borgt.

2) Trek het schuifstekkertje (zwart draadje) er af en draai de 3 kleine kruiskopschroefjes los.
Je kunt nu de ring verwijderen.
Draai met een 3/4 dopsleutel de borgmoer los. dit gaat vrij zwaar omdat het een ''zelf borgende'' moer is.

3) Maak een poelietrekker!
Neem een stukje platstaal (ja plat geen plaat) van bijv, 0,6 cm dik en 2,8 cm breed. (dit is een standaard maat en bij elke ijzerboer te krijgen).
Zaag een stukje van 6,5 cm lengte af. Boor hier twee 10 mm gaten in welke 4 cm uit elkaar liggen (hart maat).
Zoek 2 bouten van 5 cm lengte welke in de 2 schroefgaten in het stuur passen.
Steek de 2 bouten door de gaten in het plaatje staal en draai ze 2 of 3 slagen in de schroefgaten.
Vul nu de ruimte op tussen het staalplaatje en de stuuras op met bijv ringen.
Draai nu voorzichtig de 2 bouten aan. Het stuur komt nu los. Kijk wel uit dat je de bouten niet te ver indraait. Vul zo nodig verder op.

4) Het stuur is er nu af en nu zie je de richtingaanwijzer- schakelaar.
Maak de afdekplaat welke onder het stuurhuis zit los. Hierachter zitten 2 witte stekkers die je los maakt.
Draai het zwarte zeskant boutje los. Nu kan je de richtingaanwijzerhendel verwijderen.
Draai de 3 kruiskop schroefjes los en haal het borgplaatje weg. Nu kan je de schakelaar verwijderen (de witte stekker pas precies door de sleufgaten in het stuurhuis).
Haal ook het opvulstukje, wat naast de noodknipperlichten- schakelaar zit, weg.

5) Op de stuuras zit een borgclipje. DEZE VERWIJDEREN (géén schroevendraaiers tussen de 2 stuurhuishelften zetten).
Als het borgclipje los is kan je de 3 kruiskopschroefjes los maken.
Schuif nu het stuurhuishelft van de stuur as.

6) Nu zie je het contactslot (zorg dat deze in de ''off'' stand staat).
In het sleutel gedeelte zit een klein gaatje met een pennetje erin.
Druk dit pennetje in en strek het sleutel gedeelte eruit.
Maak de 3 kruiskop schroefjes los van het electrische gedeelte van het contactslot.
Trek de witte stekker door het sleufgat en voila, het contactslot is er uit.

7)Bij monteren doe je dit alles in omgekeerde volgorde.
Let er wel op, dat je het nieuwe contactslot, voor montage, in de ''off'' stand zet.

Groetjes Ed

ps: de o moet een u zijn in bodget




Edited By ed on 1098049555
Hans_Renkema
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2001 00:33
Locatie: Enschede

Bericht door Hans_Renkema »

ed schreef:5) Op de stuuras zit een borgclipje. DEZE VERWIJDEREN (géén schroevendraaiers tussen de 2 stuurhuishelften zetten).
Als het borgclipje los is kan je de 3 kruiskopschroefjes los maken.
Schuif nu het stuurhuishelft van de stuur as.
Heldere uitleg.

Bij mij gaat het (nog steeds) fout bij punt 5 het eraf schuiven van de stuurhuishelft. Het lagertje dat daar zit, zit muurvast op de stuuras. Zelfs met de genoemde 2 schroevedraaiertjes is er geen beweging in te krijgen.

JR
109-1005169105

Bericht door 109-1005169105 »

Wat Ed zegt klopt als een bus. Normaliter zit er nog een borgclipje die de boel tegenhoud. Heb je die wel verwijderd? Zoals je in mijn verslag op de ChaosBoyz site hebt kunnen lezen (yep, was mijn Dodge) kreeg ik hem er ook niet af (en nee, er zat geen borgclipje meer op; die zat er zowiezo niet op bij mij. Waarschijnlijk 'vergeten' door de vorige eigenaar).

Je schuift hem er absoluut niet zomaar af; het asje loopt er namelijk taps en daar zit het lager op geklemd. Bij mij hielp de 'truuk' met de twee schroevendraaiers maar officieel heb je er een speciale trekker voor nodig (kun je zien in de Haynes manual en op de CDROM). Ik had geen tijd en zin om zelf iets te maken en de standaard trekkers pasten niet.

Wees echter zeer voorzichtig als je de truuk met de schroevendraaiers wilt proberen. Je zet er namelijk heel wat spanning op en een tik op je stuurkolom geven verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs. Een Dodge kan echter heel wat hebben ;-)

Succes en laat even weten of het je uiteindelijk is gelukt!

Mike
webmaster ChaosBoyz 4x4
Hans_Renkema
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2001 00:33
Locatie: Enschede

Bericht door Hans_Renkema »

Yep, borgclipje is er af.....

Ik ken het speciale gereedschap van Haynes/cd-rom, maar er is natuurlijk niemand die er een heeft. Ik heb de volgende truuk in gedachten: ik maak een ring van plat staal die ik met de 3 schroeven op de stuurhuishelft kan vastmaken en die iets uitsteekt rondom en waar de stuuras door steekt. Nu moet met een normale poelietrekker (die vasthaakt achter die ring) het geheel wel loskomen, mits de schroeven het houden..... Is in feite wat ze met het speciale gereedschap ook doen.

JR
Plaats reactie