Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Stuurbekrachtiging - Stuurbekrachtiging op je Dodge

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
100-1005169076

Bericht door 100-1005169076 »

Date: 01/22/01 09:19:07 AM
Name: Adri Berger
Email: bergera@ses.storkgroup.com

Ik heb een voorwielophanging van een Dodge-VAN (ambulance) op de kop getikt omdat ik enkele stofhoesjes van de fusee kogels nodig had.
Ik heb ook het stuurhuis (bekrachtigt) met pomp en v-snaar erbij.
Ik blij als een klein kind natuurlijk, maar na wat onderzoek blijkt het stuurhuis andersom te draaien!
Dus als ik hem op de wagen zou monteren moet ik naar rechts sturen als ik naar links wil, en dat went volgens mij nooit...
Goed, mijn vraag is dus: is zo'n ding om te bouwen?
Of is er iemand die nog een bekrachtigt stuurhuis heeft voor een D200 en hem wil ruilen of zo, roept u maar...
Vast bedankt,
A3
100-1005169076

Bericht door 100-1005169076 »

Date: 01/26/01 07:20:05 PM
Name: Stef
Email: moparstefke@pandora.be

Dit is dus heel normaal,het enige wat jij nodig hebt is een geschikte stuurarm want anders draait ie inderdaad naar de andere kant dan degene die jij wil,zo een arm kost wel een beetje geld en als je me mailt wil ik je wel verder helpen.
Ik ben wel maar een Belg,maar 1 met kennis van zaken en help altijd een mopar-broeder!!!
100-1005169076

Bericht door 100-1005169076 »

Date: 02/5/01 04:32:54 PM
Name: Berger
Email: bergera@ses.storkgroup.com

Om mijn stuurhuis verhaal af te ronden hier even het volgende:
Het stuurhuis van een D200 zit inderdaad 90 graden verdraaid t.o.v die van een W200, en draait derhalve ook tegengesteld.
De boel is niet om te bouwen, ik heb dus een nieuw bekrachtigd stuurhuis gekocht.
OPROEP!
Willen die heren die naar Langenboom gaan en nog een pitman arm over hebben deze meenemen. Die van mij past nu niet meer
(D=31mm, getand d=16.5,conisch, verzet=34mm)
Ook de klembeugel van de stuurstang past niet meer
(20,5mm getand)
alvast bedankt...

A3
100-1005169076

Bericht door 100-1005169076 »

Date: 01/22/01 02:51:22 PM
Name: Frans Veldman
Email: veldman@knoware.nl

Ha, wat een mop! Hoe zou het ambulance personeel ermee omgegaan zijn?

Maar eh, hoe kan zoiets nou? Kun je hem niet ondersteboven, achterstevoren o.i.d. monteren? Hoe zat dat ding in die ambulance?

Groeten,
Frans
100-1005169076

Bericht door 100-1005169076 »

Date: 01/22/01 03:11:53 PM
Name: Tonnie Wittenaar
Email: t.wittenaar@nedworksal.nl

Hi Guys

Het probleem ligt niet zo moilijk, d.w.z. dat het ambulancepersoneel er geen weet van had dat dit andersom moest. Het is namelijk zo dat er verschillende uitvoeringen van stuurbekr. zijn, het type wat op de W200 gemonteerd moet worden is een type welke op een montageplaat haaks t.o.v. het chassis gemonteerd wordt.
De andere voor bijv de D200 wordt recht t.o.v. het chassis gemonteerd, en draait dus precies tegenovergesteld aan de set die op de W200 gemonteerd moet worden.
Ik hoop dat je er hiermee uitkomt.
groeten
Tonnie
100-1005169076

Bericht door 100-1005169076 »

Date: 01/22/01 11:41:11 PM
Name: Roger Visser
Email: enigma@multiweb.nl
Website: zap.to/enigma

Het bericht van Tonnie klopt inderdaad. Ik heb ook zo staan puzzelen. Ik kocht ook een stuurbekrachtigingsset van iemand en die bleek niet eens van een Dodge te zijn! Maar ik heb wel alles pas gekregen. Ik moest zelf een adapteplaat maken. Bij een niet bekrachtigd stuurhuis (die via een montagesteun haaks op de chassisbalk staat) draait de stuurarm (Pitmanarm) in het verticale vlak en bij genoemd stuurhuis moet hij rechtstreeks op de chassisbalk geplaatst worden (of via een adapter-plaat) de pitmanarm draait dan in het horizontale vlak. Dit houdt dus ook in dat de stuurstang anders is, de twee kogels draaien dan in hetzelfde vlak. Bij een gewone zitten ze een kwart slag gedraaid. Succes met de montage!
Roger
100-1005169076

Bericht door 100-1005169076 »

Date: 01/22/01 11:45:47 PM
Name: Roger Visser
Email: enigma@multiweb.nl
Website: zap.to/enigma

Mijn voorgaande verhaal gaat over een W200, en na nog eens goed lezen zag ik dat de vraag ging over een D200. Ik hoop dat jullie toch wat aan mijn informatie hebben.
Roger
t.wittenaar
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37

Bericht door t.wittenaar »

Voor iedereen die nog een stuurbekrachtiging moet inbouwen heb ik hier de inbouwbeschrijving
(helaas kan ik geen stuurbekr. setjes meer leveren :()

Het inbouwen van de stuurbekrachtiging is relatief eenvoudig, doch er dient opgelet te worden dat alles nauwkeurig gemonteerd wordt.

De meeste Dodges die uit het leger komen hebben een stuurinrichting van het B-type. (W-serie)

Dit type is zeer slecht verkrijgbaar, het is ook mogelijk een ander type te monteren (D-serie)

Het verschil is dat bij het B-type het stuurhuis haaks op het chassis gemonteerd is d.m.v. een montageplaat. Het A-type wordt recht op het chassis gemonteerd met de bijbehorende montage plaat. Ook dient de z.g.n. draglink vervangen te worden door een A-type.

Montage van de pomp.

De pomp kan in twee uitvoeringen geleverd worden, het eerste type, een laag gemonteerd model, waarbij de V-snaar alleen om de poelie van de stuurbekrachtigingpomp en de crankshaft poelie (onderste poelie) gespannen wordt.

Het tweede type welke hoog gemonteerd wordt en waarbij de V-snaar over drie poelies loopt (stuurbekrachtiging, waterpomp en crankshaft), bij dit model dient ook de poelie van de waterpomp vervangen te worden.

De pomp wordt aan het motorblok gemonteerd d.m.v. de bijgeleverde bevestigingsplaten.

De bestaande bouten van de waterpomp en motorblok worden gebruikt om e.e.a. vast te zetten. Let op, de bovenste bout zit in het natte gedeelte van de waterpomp, en er zal dus bij het losdraaien hiervan koelvloeistof uit lopen, zorg dat je later de koelvloeistof wel weer bijvult!

Als de pomp gemonteerd is dient de V-snaar gemonteerd te worden, daarna kan de pomp afgesteld en vastgezet worden door een ½ duims ratel in het vierkante gat van de pompsteun te steken en hiermee te zorgen er spanning op de v-snaar staat, daarna de stelbouten vastdraaien.

Demontage van het oude stuurhuis.

Zorg eerst dat de wielen recht staan voor je het stuurhuis demonteert.

Maak dan de twee bouten los die de stuurstang verbinden met de koppeling (Rag-joint) aan het stuurhuis. Demonteer daarna de z.g.n. draglink aan de zijde van de stuurarm, gebruik hiervoor een z.g.n. balljoint seperator.

Als de draglink is gedemonteerd, dan kan het stuurhuis, compleet met de haakse bevestigingsplaat gedemonteerd worden.

Demonteer dan de koppeling van het stuurhuis, deze wordt weer gebruikt.

Inbouw van het nieuwe stuurhuis.

Monteer eerst de koppeling (ragjoint) op het nieuwe stuurhuis, het kan zijn dat de as van het stuurhuis dikker is dan het oude model, de bevestiging van de koppeling dient dan iets of wat uitgebogen te worden, eventueel een langere bout toepassen.

Plaats daarna de nieuwe bevestigingsplaat tezamen met het nieuwe stuurhuis op het chassis.

Schuif dan de stuurstang in de koppeling en zet alle bouten vast.

Let op dat het stuurwiel in het midden staat.

Alle bouten/moeren tot 55 ft.lbs aantrekken. Bij toepassing van bouten 7/16x20.

(Als andere bouten worden toegepast dan het volgende aanhouden: 1/2x20 bout =85 ft. lbs. 9/16x18 bolt=115 ft. lbs.)

Monteer de nieuwe draglink tussen de pitmanarm en de steeringarm. Zet alles weer degelijk vast, en vergeet de borgpennen niet!

Verbind de slangen tussen de pomp en het stuurhuis, dit is maar op 1 manier mogelijk, aan een slang zit een grote en aan de andere zit een kleine wartel.

Controleer nu of alle bouten, moeren en slangkoppelingen goed vast zitten.

Vul de pomp daarna met steeringfluid tot het punt “Add Level” op het peilstokje aan de dop van de pomp. Loop gelijk alle smeernippels na en vervang eventuele defecte, smeer alle punten even door.

Ontluchten en uittesten.
Start nu de motor en laat hem op een verhoogd stationair toerental draaien, controleer op eventuele lekkage.

Door aan het stuur te draaien van helemaal links naar rechts zonder de stops te raken, kun je het systeem ontluchten. Als er lucht in het systeem zit dan is dit goed te horen aan een vreemd geluid tijdens het sturen. Vul regelmatig steeringfluid bij, en herhaal de procedure totdat alle lucht uit het systeem is verdwenen. Let op, telkens wel de dop terugplaatsen!

Zet de motor weer af, en controleer na enige tijd (i.v.m. het schuim dat zich gevormd heeft in het pomphuis, dit moet eerst wegzakken) het niveau van de steeringfluid, deze moet (bij warme draaiende motor) staan tot aan het streepje HOT. Vul zonodig bij. Let op dat de pomp nooit droogloopt, en zorg ervoor dat het systeem nooit overvuld wordt!

Er is in totaal ongeveer 1 ¼ liter steering fluid benodigd.

Test het complete systeem door de weg op te gaan en alles moet dan functioneren zonder mankeren.


Dit is de gehele inbouw! Veel plezier met je verbeterde Dodge! :)

Nog 1 opmerking: als je je stuur helemaal tot de eindstops draait, dan gaat je v-snaar slippen, dit komt doordat er geen overloopventiel aanwezig is in het stuurhuis (wel te vinden in modernere systemen) het slippen is dus normaal.
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
Afbeelding</table>
Reo driver
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2001 22:27
Locatie: Varkenswaard

Bericht door Reo driver »

Past een stuurbekrachtiging van een chevy Blazer 4x4 op een W-200? Zo ja, dan heb ik 3 sets te koop...
Génie en Toutes Branches
Kenneth De Keukelaer
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2001 20:11
Locatie: Merelbeke, België

Bericht door Kenneth De Keukelaer »

Jep die stuurbekrachtiging past in een w200 maar er is een probleem: de draglink moet je van lengte aanpassen een de kogelgewricht aan een kant moet worden geruild met die van dodge- van de draglink op het manueel stuurhuis.
Het is verboden om die te slijpen en te lassen. Ik heb dit wel gedaan maaar is dit veilig? Als er een andere optie bestaat i.p.v lassen, laat dan iets weten.
Groeten kenneth
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Ik heb een setje bij van Dam gekocht, en dat werkte prima.
Nu was ik kortgeleden weer bij van Dam, en daar kreeg ik te horen dat ik mijn stuur-as zou moeten verlengen omdat de bovenste koppeling in zijn uiterste stand stond. Het zou zo gevaarlijk zijn!

Is dit echt waar? En als dat zo is, hoe hebben anderen dit opgelost? Van Dam had het over het doorslijpen van de stuuras, een stukje pijp er overheen en weer vastlassen, maar dat klinkt ook niet fris vind ik.

Mij lijkt het dan beter om iets te prutsen aan die onderste koppeling (waar die schijf zit) en daar langere bouten/dikkere schijven te gebruiken.

Ik moet er niet aan denken dat het spul onderweg ergens een keer losschiet... :-(

Groeten,
Frans Veldman
Kenneth De Keukelaer
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2001 20:11
Locatie: Merelbeke, België

Bericht door Kenneth De Keukelaer »

Dat doorslijpen en lassen is net wat ik moeten doen heb, maar ik vertrouw dit zaakje ook niet zo.Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn als je het deel van de as dat je afslijpt van de dodge,draad op trekt zodat je het in het deel van chevy kan indraaien.Dan kan je de lengte steeds aanpassen door het meer of minder uit te draaien.
Groeten Kenneth
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Eh, volgens mij hebben we het allebei over iets anders. Bij mij zou (volgens van Dam) de stuuras te kort zijn (de stang tussen het stuurwiel wat ik in mijn handen hou en die aan de andere kant vast zit aan het stuurhuis).

En nee, om die door te slijpen en daar een schroefdraad aan te maken lijkt me helemaal niet zo'n strak plan. Hihi.

Aangezien ik (dacht ik) de standaard oplossing heb (montageplaat, stuurhuis, laag gemonteerde pomp, nieuwe draglink) moeten anderen ook tegen dit probleem zijn aangelopen, toch?

Of kletst van Dam maar wat?

Groeten,
Frans Veldman
Kenneth De Keukelaer
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2001 20:11
Locatie: Merelbeke, België

Bericht door Kenneth De Keukelaer »

Hey Frans,ik had het inderdaad over iets anders. Ik dacht dat je de draglink bedoelde!
De stuuras die zou ik wel durven slijpen en lassen want daar komt trouwens met een servo toch bijna geen kracht op.
Zeg, zo'n nieuwe draglink, wat kost dat? zit jij ook met het stuurhuis en de pitmanarm van chevy? Volgens mij is het stuurhuis hetzelfde van Dodge maar de rest erop en er rond ook?Bij mij staat het stuurhuis rechtstreeks op het chassis.
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Ik heb destijds een complete set gekocht bij van Dam, koste 1250 gulden. Daar zat alles bij, o.a. een nieuwe draglink.
Ik heb eens onder een chevvy gekeken en daar zat hetzelfde stuurhuis op wat ik heb, maar dan zonder montageplaat. Maar goed, in Amerika delen de diverse merken wel meer onderdelen, tot complete assen aan toe.

Als je meer wilt weten dan vraag het maar. Ik kan ook een foto maken van de hele stuur-installatie en die dan mailen.

Groeten,
Frans Veldman
Plaats reactie