Pagina 1 van 1
Geplaatst: 01 jan 2005 17:48
door 98-1045938488
Ik heb de bladveren van achter voor erbij op gelegd. het pakket is een stuk zwaarder geworden zodat die weer positief staat. (Tip van Peter Barten) Echter ik heb er meer bladveren erbij opgelegd. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het te stug worden?
Suggesties?
Gr. Barry
(P.S. Ik heb een foto hoe kan ik die toevoegen)
Geplaatst: 01 jan 2005 20:16
door 101-1005169077
Ik heb eens op een amerikaans forum gelezen dat meer als 1 bladveer bijvoegen een veel stugger veer gedrag oplevert.
De auto gaat dus wel meer stuiteren omdat, volgens die gasten, er geen veerweg meer was.
Ed
Ps, ben wel benieuwd naar je rijervaring
Edited By ed on 1104607096
Geplaatst: 02 jan 2005 12:19
door Gerhart
Mijn ervaring is dat je met 6 bladen van 8 mm. dik een stabiel rijgedrag krijgt. Is voor mij nog voldoende comfortabel en de veerweg wordt wel volledig gebruikt, maar wel alleen in het terrein. Op de weg dus niet.
Als je er 6 bladen in zet, heb je de stabilisatorstang ook niet meer nodig.
Geplaatst: 02 jan 2005 14:46
door Arno
Ik heb het middelste veerblad van voor vervangen door 3 bladen van een achterveerpakket.
Dus ik heb nu 5 bladen.
oja je achterveer bladen zijn dunner (7mm) dan je voorveerbladen (11mm)
Edited By Arno on 1104674065
Geplaatst: 02 jan 2005 19:47
door Gerhart
Origineel zijn zowel de voor- als achterbladen 5/16", is ongeveer 7,9 mm. dik. Dus ik denk dat je er geen originele veren op had zitten, Arno.
Geplaatst: 03 jan 2005 20:31
door iguana
Ik heb bij Arjan een pakket veren van achter gehaald. Het onderste pakket. Ik heb alleen de bovenste van het eerste paet gehouden. En ik vind het nog erg prettig rijden. Ik moest alleen een langere bout tussen de balden zetten want de origenele waren te kort.
Geplaatst: 02 feb 2009 22:06
door Robbedoes
Als je het voorverenpakket aanpast (bijv. het middelste voorveerblad vervangen door 3 bladen van een achterveerpakket) heb je dan ook langere bouten nodig en zoja, hoe lang moeten de bouten dan zijn?
En waar zou ik die eventueel kunnen kopen?
Ik wil graag van te voren alle bouten e.d. op maat in huis hebben, dan hoef ik tijdens het ombouwen niet meer op zoek te gaan.
Geplaatst: 02 feb 2009 23:09
door Robbie
Geplaatst: 03 feb 2009 07:51
door Gerhart
Je kunt er een standaard inbusbout (minimaal 8.8)voor gebruiken (maat weet ik zo niet). De kop is precies de diameter als van de originele. Lengte is pakketdikte plus een moerdikte. Moer aan de bovenkant houden.
Geplaatst: 03 feb 2009 10:20
door Robbedoes
Gerhart schreef:Je kunt er een standaard inbusbout (minimaal 8.8)voor gebruiken (maat weet ik zo niet). De kop is precies de diameter als van de originele. Lengte is pakketdikte plus een moerdikte. Moer aan de bovenkant houden.
Ik heb (vanuit de luchtvaart-techniek) altijd geleerd dat bij montage van bouten de koppen aan de bovenkant c.q. van voor naar achteren c.q. van binnen naar buiten gemonteerd moeten worden, dit i.v.m. eventueel lostrillen. De bouten lopen dan het minste risico om uit het gat te vallen.
Is er een specifieke reden waarom de bouten van de voorvering met de kop naar beneden gemonteerd moeten worden?
Geplaatst: 03 feb 2009 12:10
door Gerhart
Ja, want de kop valt in de plaat die op de as zit. Hierdoor wordt hij gepositioneerd. Omdat de kop rond is en het gat ook, heb je een betere passing dan met de zeskanten moer. Daarom gebruik je ook een inbusbout; die heeft een ronde kop en geen zeskanten kop zoals een zeskantbout.
Verenfabrikanten gebruiken meestal een speciale bout met ronde kop, maar die kun je moeilijk los- en vastdraaien. daarom neem ik een inbusbout (met cilinderkop, uiteraard).
O ja, en als hier de moer lostrilt, blijft de bout gewoon in de plaat hangen en houdt hij ook de as nog gewoon op z'n plaats.
Dit moet trouwens ook bij de achterveren (kop naar beneden).
Regel is dat de kop van de torenbout (zo heet 'ie officieel) altijd naar de as moet wijzen.
Edited By Gerhart on 1233659603