Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trailmaster liftkit - Voorverenpakket

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

De voorverenpakketten van de trailmaster suspension liftkits, zijn daarbij de veren platter aan het einde?

Heeft iemand met zo'n kit daar misschien een fotootje van? Hier zou ik erg mee uit de brand zijn...

vr gr br
EL GWAPPO
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 dec 2003 12:00
Locatie: Reusel

Bericht door EL GWAPPO »

[color=643]Hoi Bram
De nieuwe veren zijn aan het einde inderdaad een stuk dikker dan de oude en bestaat tevens uit 6 bladen ipv 3 zoals het oude paket.
Is ook wel wat stugger.
Gegroet 4" suspension liftkit rijdende EL GWAPPO

Hopelijk heb je hier iets aan.[/color]



Edited By EL GWAPPO on 1093589052
Bijlagen
01010054.JPG
01010054.JPG (0 Bytes) 2931 keer bekeken
Make my day,paint my wagon it's a dirty job but somebody got to do it.
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Ja ik denk het wel, ik leek op foto's van de auto van "kale" ook te zien dat het gewoon dikke bladen zijn.

Ik had op de trailmaster site gelezen;
(zie plaatje)
"include tapered ends" en ging er van uit dat ze daarmee bedoelen dat de veerbladen naar het uiteinde toe dunner worden, maar dat ik die set ophaalde leek het daar niet op :-# , en was ik een beetje bang dat ik genaait was met die veren!! (misschien een zelf(laten)maaksel ofzoiets, dat dan weer goedkoper zou zijn dan de orginele trailmaster veren.

Maaaar dit lijkt allemaal mee te vallen en denk ik dat ik ze er met een gerust hard op/aan kan schroeven.

Nu ik er over na denk..... zouden ze met die tapered ends die wigjes bedoelen die je onder je assen moet doen?? (moeten die trouwens onder je vooras of je achter as, of allebij?? ik heb er maar twee bijgehad...

vr gr br
Bijlagen
Aaa.jpg
(21.22 KiB) 1243 keer gedownload
Romano
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 aug 2002 00:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Romano »

Mijn 4" trailmaster kit heeft voor 6 veren,iets dunner dan op de foto, vreemd weer, tappered betekent dat er plaatjes kunststof tussen de bladveren zitten, ca 1 mm dik ca 10cm lang en die zitten tussen de uiteinden van de bladen, dit om geknars en stroef inveren te voorkomen. Tevens heb ik 4 stropjes op een voorpakket zitten, 2 voor en 2 achter.
De twee aluminium wiggen(verloop 0 tot ca 10mm) komen tussen voorpakket en vooras te ziiten zodat het differentieel iets kantelt richting tussenbak.Als het goed heb je voor achter ook 2 wiggen gekregen, maar dan van ijzer verloop
4 tot 5 cm om ook de achterdifferentieel te kantelen,
verder zit er dan nog een extra dik bladveer bij ca 2 cm dik(add a leaf) om de hoogte van 4 "te bereiken, en natuurlijk nieuwe langere schokbrekers plus nieuwe stroppen moeren enz.
ik weet nog steeds niet hoe ik een foto verstuur, ik zal een vriend eens vragen hoe dit moet, ik had net wel een foto gemaakt die kan ik je wel rechtstreeks mailen, reageer dan even
Zelf ga ik nu achter pakket vervangen i.p.v. blokken,
belangrijkste tips, gebruik stevige korte lijmtangen om de veren te zekeren, voordat je alles losdraait met name de torenbout niet doorslijpen of de veerstroppen, liever 10 keer in de kruipolie, wielen blokkeren en differentieel en aandrijfas zekeren met blokken hout, zet je auto het best op grote grind tegels onder voor en achter frame verbinding, zelf staat ie bij nu nu dus op 4 pakken grindtegels rondom veiligheid voorop.

Mocht je nog meer willen weten, ik hoor het wel,
groet Romano :welder:
Once a dodge, always a dodge! Afbeelding Dodge M880 W200 Power wagon Website
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Ha die Romano,

die veren die ik nu heb gekocht bij van dam4x4 lijken precies op de beschrijving die je geeft. Ik neem aan dat dat dus wel goed zit. Ik denk wel dat ik ze eerst weer kaal straal & goed in de menie zet, want er zitten nog huidjes op van (denk ik) het harden (of het moet een gewoon walshuidje zijn??)

Ik heb de stalen blokken nog niet bekeken maar ik denk dat die dan wel onder een hoek staan.

Waarom is het een heel slecht idee om de torenbout door te slijpen? Ik heb toch nieuwe voor de ad-a-leaf?? Is dat omdat je dan gegarandeerd ook je bladen beschadig??

Voor de rest is de boel al helemaal los ivm de totale restauratie.

Heb jij de veren nog in de tectiel of iets gezet? Ook denk ik dat ik de schokdempers in de blanke tectiel zet, volgens mij komt er dan puur minder snel roest op.

Ik heb je een mailtje gestuurd ivm de foto.

ps, als ik op de foto van El Gwappo kijk, tel ik zes bladen ipv vier??!! Hoe zit dat Gwappo??




Edited By Bram on 1093198030
Romano
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 aug 2002 00:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Romano »

Bram,
zeker tectyleren of bootteer gebruiken,waarom de torenbout
niet doorslijpen omdat er veel spanning opstaat na 30 jaar en er een zekere metaal moeheid ontstaan is, de voorste pakketten vervang je toch, dus maakt het niet zo veel uit als er wat breekt, maar de achterste pakketten hergebruik je.
Nou ik had de toren bouten en veerstroppen (achter)
doorgeslepen en één hoofd bladveer brak met een harde knal tijdens het doorslijpen, dus een wijze les hier uit getrokken, gebruik dus vooral lijmtangen tijdens het doorslijpen
mocht je dit dus toch doen, de foto stuur ik je , misschien kan ji hem dan even in een bericht zetten, hebben we er allemaal weer wat aan, :welder:
Once a dodge, always a dodge! Afbeelding Dodge M880 W200 Power wagon Website
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

@Bram

Ik ben ook bezig met een totale restauratie, maar ben al terug de body aan het monteren.
Ik heb ook een 4" trailmaster kit gekocht bij Vandam.
Die monteren gaat foutloos. Echt geen probleem.

Juist heb ik voor dat de stuurbar tegen de pitarm komt bij het volledig afdraaien.
Hier voor zou er een pitarm blok zijn ofzoiets. Of plooien jullie je stuurbar een beetje bij?

Voor de rest heb ik mijn bladveren in de hamerit gezet.
De wigjes zijn voor de voorste as en de blokken zijn in wig vorm voor vanachter.

Ik heb mijn
U-bouten niet doorgeslepen maar gewoon met veel kruipolie en veel moed gewoon losgedraaid.

Ik zal is zien voor paar foto's




Edited By gukke on 1093244657
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Ik weet niet of Hammerite wel zo'n goed plan is.... Bij mijn weten werkt hammerite op het principe "volledig luchtdicht afsluiten van het metaal", daarom maakt het niet uit of er al roest op het metaal zit of niet (er zit niets van roestomzetter of roest werend spul in). Wat daar dan weer het nadeel van is is dat als er een gaatje in het hammerite pantser zit, de roest hier begint en verder gaat. Volgens mij kan je de bladveren nooit luchtdicht krijgen met hammerite??

Ik heb je foto hier bij gezet Romano.

Wat moet je eigenlijk doen met die buisjes?? die hoekjes is voor de remleiding zie ik, maar die buisjes ??? waar is dat voor ?
Bijlagen
Romano_veren.jpg
Romano_veren.jpg (30.16 KiB) 2931 keer bekeken
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Ik weet inmiddels waar die buisjes voor zijn hoor,

Ik heb mijn trailmaster bladveer ook even op de foto gezet, dit is volgens mij toch wel goed hoor.

Weet iemand een bestel nummer of iets voor de bussen van de achterveren??




Edited By Bram on 1093274511
Bijlagen
Bladveer_trailmaster.JPG
(0 Bytes) 1243 keer gedownload
Romano
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 aug 2002 00:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Romano »

Hammerite is inderdaad niet het produkt wat je kunt gebruiken tegen roest, leuk voor een tuinhekje wat binnen staat.
Dingen die wel werken: RLS (mengsel van loodmenie en owatrololie), penetreert de roestlaag volledig, beperkt leverbaar, alleen leverbaar via sommige verfzaken.
Owatrol werkt ook goed, trekt iets minder in.
Coroless: dikkere roest omzetter, perfect voor licht geroeste
onderdelen die je goed kunt bereiken met de staal borstels.
vult ook oneffenheden op.

De busjes kun je misschien bestellen bij B&S autoparts,
de losse 6"achterveren van Skyjacker waren ook niet leverbaar via Summit, maar werden wel door B&S geleverd.
Ik zou de voorveren in ieder geval bewaren mocht je ooit nog een zwaardere lier of bumper monteren kan je altijd nog een veer er tussen zetten uit het oude pakket, als add a leaf,
de torenbouten en veerstroppen zijn overlang.
Zelf heb ik nu een add a leaf besteld van 2" voor de voorkant
waardoor er 6" hoogte bereikt wordt maar er weer een half inch vanaf gaat voor de lier en de bredere bumper.
Tip: bij het 4" pakket zit dus een add a leaf bij voor de achterveren, de oude add a leaf moet je dan verwijderen,
deze heb ik er tussen laten zitten en dat scheelde weer een paar centimeters, daar je achteraandrijfas zo lang is bij een w200, is dat nauwelijks van invloed op de slijtage van je kruisjes, de auto staat dan wel een beetje voorover, maar bij veel zwaar beladen ritten was dat juist een plus.
Zo weer wat of over na te denken, beste groeten Romano :welder:
Once a dodge, always a dodge! Afbeelding Dodge M880 W200 Power wagon Website
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Ha Romano,

Ik denk dat ik aardig op de goeie weg zit, ik heb nu vacantie en kan me dus eventjes voledig op de dodge storten. Heb vanochtend stad en land afgebeld en kwam uiteindelijk na veel nees en hebben we niets uit bij, jawel! B & S autoparts!! Die hadden bussen voor een wrangler die ook die maat hadden voor de dodge achterveren, en ga ik die morgen (samen met de rancho 977 pakketje) ophalen.

Ook ben ik er al een tijdje achter dat er voor roestpreventie/behandeling bijna niets beter is dan RLS, had vandaag toevallig (omdat ze de RLS uit de handel gaan halen @#$!! omdat er lood in zit!!) alvast maar weer een bus gehaald.

Ik heb evengoed (ik lijk wel niet goed bij mijn hoofd!!! :O ) mijn gloednieuwe trailmaster voorveren geSTRAALD, ik kon het niet worden met die rommel die ze er af fabriek opgekliedert hebben. Deze gaan dus (samen met de achterveren) even een nachtje oproesten, om morgen lekker in de RLS te gaan.
Romano
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 aug 2002 00:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Romano »

RLS blijft te verkrijgen maar alleen in andere landen frankrijk bijvoorbeeld, na de gouden gids te hebben gebruikt was er een
verfhandel in amstelveen die het nog had ,7 bussen gekocht(nieuwe verpakking) en die kon het ook naleveren, blijkt alleen verhandeld te mogen worden in nederland, alleen professionele gebruikers schijnen dit te gebruiken (scheepvaart enz.), typisch nederlands om dan de burgers
maar hammerite te adviseren zodat je elk jaar weer een nieuw potje moet kopen om de terugkomende roest weer te camoufleren, groet
Once a dodge, always a dodge! Afbeelding Dodge M880 W200 Power wagon Website
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Heb vanochtend stad en land afgebeld en kwam uiteindelijk na veel nees en hebben we niets uit bij, jawel! B & S autoparts!! Die hadden bussen voor een wrangler die ook die maat hadden voor de dodge achterveren, en ga ik die morgen (samen met de rancho 977 pakketje) ophalen.

Bram, heb je de maten van die bussen en de artikelnummers hiervan? Is ook voor alle andere Dodge rijders interessant!
Gerhart
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Gerhart schreef:Bram, heb je de maten van die bussen en de artikelnummers hiervan? Is ook voor alle andere Dodge rijders interessant!
Ha die Gerhart,

Nou ik kom net bij b & s vandaan en het was nog een heel verhaal. Rancho maakt geen bussen sets voor de achterophanging van een heel rijtje dodgen en chryslers maaaaaaar, ze hadden daar wel dozen vol met polyurethaanrubber bussen waarvan een groot deel precies in de dodge achterveren en schommel past 1 1/4" ongeveer 32mm(ik heb geen schuifmaat bij de hand, maar ik meet de afmetingen van die bus vanavond wel even op, ook had b & s geen artikelnr hiervan ofzo) helaas had ie maar één stalen bus (die daar weer in moet, en klem komt tussen de ophanging, als je je bouten vast draait) en die had niet de goeie lengte!!! :angry: @#$!! Ik heb dus wel 12 van die rubber bussen meegenomen (prijs viel me mee 2 euries per stuk) Maar moet nu nog achter buis aan van rond uitwendig 19mm inwendig 16mm om de stalen bussen van te maken....
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Romano,

Aangezien jij veel ervaring met RLS hebt, weet jij zo wat het beste is, over de RLS eerst nog een grondverf, gewone verf en dan tectiel (of bodyshutz??). Of kan ik over de RLS direct een laagje tectiel (of bodyshutz??)

Weet jij of everschilderbare tectiel (uit spuitbus) het zelfde is als bodyshutz? Ik heb gehoord dat tectiel op bitumenbasis is en daardoor uitdroogd, en dat bodyshutz op kunststof basis is en daardoor niet uitdroogt, en ook (omdat het op kunststofbasis is) overschilderbaar is. pffffff wat is er weer een hoop mogelijk......

Ik heb nu namelijk ook mijn gastanks gestraald en in de RLS gezet, deze komen straks weer onder de dodge (op plaats reservewiel)

Als iemand anders wat weet mag ie het ook zeggen hoor...

gr br
Plaats reactie