Pagina 1 van 1

Geplaatst: 07 nov 2006 12:01
door Bommel
Beste Forum lezers,

Ik ben zelf mijn dodge w200 aan het verhogen met 4 Inch. Daarvoor heb ik andere schokdempers, stroppen gekocht en de veerbladen aangepast. Alleen nu ben ik bang dat de hoek van de assen niet meer kloppen. Hoe kom ik er nu achter welke shims ik moet bestellen, om mijn assen netjes in lijn te krijgen. Althans dat de ingaande hoek gelijk is aan de uitgaande hoek van de aandrijfas. Of kan iemand mij vertellen wat voor shims er standaard in een 4 Inch suspension lift kit zitten.

Geplaatst: 07 nov 2006 19:46
door frunnik
zit een wig in maak je zelf van een stuk blatveer

Geplaatst: 07 nov 2006 20:01
door Gerhart
Bij een verhogingsset van 10 cm. zitten meestal shims van 2,5 graad. Deze zijn voor de vooras.
Achter worden meestal afgeschuinde blokken gebruikt; meestal ongeveer 3 - 4 graden.

De reden voor deze shims/schuine blokken is niet om de hoek van je kruisjes goed te houden, maar om de assen iets te kantelen zodat je de originele tussenassen kunt gebruiken. Door het ophogen zijn die eigenlijk korter geworden.

In het kort komt het hier op neer: de achteras zou ik niet kantelen; alleen ophogen zorgt voor de perfecte hoek van de kruisjes.
De vooras: ik heb zelf met en zonder shims ertussen gereden en vind het zonder shims een stuk beter gaan.
De shims zorgen namelijk ook nog voor een ander stuurgedrag; hij wordt zoekeriger.




Edited By Gerhart on 1162926146

Geplaatst: 11 nov 2006 11:22
door gukke
Is zonder shims wel gezond voor de cardan?
Of is het hoek verschil zo miniem dat het geen kwaad kan
voor snelweg en gewoon rijden alsook terrein.

Ik rij zelf met shims maar is zo zoekerig als iets echt heel lastig in de spoorvorming dan zie je echt alle kanten.

Geplaatst: 11 nov 2006 16:21
door Gerhart
Ophogen met een set is altijd minder voor je kruisjes.
Met of zonder shim zal niet veel uitmaken (voor de kruisjes dan).
Ikzelf rijd liever zonder shims met een fatsoenlijk stuurgedrag. Dan neem ik op de koop toe dat het voorste kruisje misschien wat sneller slijt.
Ik heb er 5 jaar mee gereden (ongeveer 20.000 mijlen) en het voorste kruisje was hierna nog gewoon in orde.

Geplaatst: 11 nov 2006 17:57
door Robbie
Op pagina 2 van dit topic staat denk ik ook wel nuttige info in de reply's van Rienk
(heb overigens Rienk al een puur tijdje niet meer online gezien hier ??? )




Edited By robdodge on 1163264307

Geplaatst: 15 feb 2007 23:07
door Rienk
Ben een beetje druk Rob, heb v/a zomer '05 tot herfst '06 zo'n 70 tot 80 % van m'n tijd in verweggistan gezeten, en loop nu weer 6 op 6 af, maar ben waanzinnig druk met 'andere' dingen. Ik kom soms nog wel's langswaaien hier, zoals nu effies

Geplaatst: 16 feb 2007 13:48
door Robbie
Heej Rienk,

Ik vermoede al zoiets...Nog steeds China?