Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

verhoogen (body lift) - is dit nodig

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
109-1005169100

Bericht door 109-1005169100 »

ik heb een w200 gekocht en nu heb ik hem helemaal gestript. maar nu ik hem weer in elkaar wil gaan zetten vraag ik me af of het wel goed is hem te verhogen ik wil er mee gaan trein rijden en heb er grotere wielen met hummer banden op liggen .nu ben ik bang dat die gaan aan lopen hoe is nu de beste manier om hem hoger te krijgen . en of is dat niet nodig want ik heb er nog geen ervaring mee
t.wittenaar
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37

Bericht door t.wittenaar »

In onze vorige TechTalk stond nog de volgende discussie over verhogen, omdat hier weer een vraag is over verhogen heb ik gemeend er goed aan te doen deze informatie hierbij te plaatsen.
groeten Tonnie Wittenaar



Date: 01/10/01 08:53:19 PM
Name: Frank hendriks

Hallo Dodgers,
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Dodge D350 Extended Crewcab van 1985. Ik wil hem graag iets (laten) verhogen en ben op zoek naar alle mogelijke informatie.(bestaan er verhogingssets?) Het schijnt en extra moeilijkheidsfactor te zijn omdat mijn Dodge voor
spiraal vering heeft en achter bladveren.
Wie kan mij helpen?

Groetjes Frank Hendriks. Member 592.

----------------------------------------------------
Date: 01/11/01 11:52:19 AM
Name: Berger

Ik heb zelf een D200, die heeft ook 2-wiel aandrijving, en schroefveren aan de voorzijde.
Toen ik mijn D200 crewcab kocht was hij opgehoogd dmv een "body lift" wat inhoud dat hij op alle cabine- en laadbak ondersteuningen incl. de voorzijde (bij de koeler) verhoogd was dmv een pijp van d=48x4mm lang=100mm en nieuwe, langere draadeinden. Afgezien van het feit dat ze dit bij mijn wagen amateuristisch en slecht hadden uitgevoerd, is dit wel de goedkoopste manier. Je moet wel op wat aanpassingen rekenen, b.v je stuurstang zal langer moeten worden, omdat de afstand van de cabine tot je chassis langer is geworden.
Ik zelf heb de verhoging terug gebracht tot ca. 80mm en dit keer wel degelijk uitgevoerd.
Je moet namelijk het pijpje voorzien van bodems met een gat d=13 (voor M12), en op beide bodems het draadeind vast lassen, anders gaat de cabine "drijven" op de speling tussen draadeind en inw. diameter van de pijp! Ook is het raadzaam er rubbers (de originele) tussen te monteren.
Sucses,

----------------------------------------------------
Date: 01/11/01 05:06:06 PM
Name: Roger Visser
Website: zap.to/emigma

van Dam Jr. in Elst (0318-471986) verkoopt body-lift sets voor Dodge, misschien dat die je verder kunnen helpen.

----------------------------------------------------
Date: 01/12/01 09:57:24 AM
Name: Mike Robers
Website: www.chaosboyz.nl

Hoi Frank,
Ik ben een dik jaar lang ook de gelukkige eigenaar van een D350 extended crew cab geweest. In den beginne (...) was ik ook van plan hem te verhogen. Destijds heb ik bij de firma van Dam Jr. geinformeerd naar de mogelijkheden. Een zogenaamde body-lift werd wel verkocht (ca. 300 excl. BTW) maar men wilde deze absoluut niet monteren i.v.m. de verminderde veiligheid. Het schijnt dat er wel eens problemen kunnen optreden als de body is gelift (hmmm...). Een alternatief was een suspensionlift. Voor een 4WD (bijv. een W200) kost dit ca. 1800 excl. BTW en voor mijn D350 was dat 2100 excl. BTW. Een aardig verschil dus t.o.v. een bodylift.

----------------------------------------------------
Date: 01/14/01 12:17:08 AM
Name: Frank hendriks

Hallo Dodgers

Bedankt voor de reacties. Wij gaan eens een rondje bellen naar de door jullie opgegeven adressen en in de buurt (Limburg) bij wat bedrijven navragen.
Op grond van deze informatie gaan we dan eens goed nadenken of we hem nog wel willen verhogen.

Groetjes Frank en Jeannette

----------------------------------------------------
Date: 01/14/01 02:52:52 PM
Name: Frans Veldman

Wat ik me afvraag is WAAROM je die auto wil verhogen.
Verhogen heeft meer nadelen dan voordelen:
- Het zwaartepunt komt hoger te liggen. Nu is een Dodge al geen uitblinker voor wat betreft koersstabiliteit, en een hoger zwaartepunt kan de auto in een dweil veranderen.
- De laadbak is standaard al hoger dan praktisch gezien wenselijk is. Na verhogen moet je nog hoger tillen als je de laadbak wil gebruiken.
- De aandrijflijn (kruiskoppelingen) krijgen het zwaarder voor hun kiezen (de hoek wordt groter) tenzij je drastische (en dure!) maatregelen treft.

Verhogen heeft ook voordelen:
- Er kunnen grotere wielen onder.
- Je hebt meer bodemvrijheid, wat in het terrein een voordeel op KAN leveren. Wat dat laatste punt betreft, de omstandigheden waarbij die extra bodemvrijheid nodig is kom je zelden tegen in Nederland. Daarnaast, we praten over centimeters verhogen, en of die paar centimeter nu echt wezenlijk verschil maken? Het zijn in ieder geval hele dure centimeters, voor wat betreft de kosten en moeite die nodig zijn om die paar centimeter te winnen. En die paar centimeter zijn dan heel betrekkelijk: Je differentieel blijft even hoog als voorheen, dus juist op dit dieptepunt win je niets.

Blijft als enige argument over: grotere wielen. En daar heb ik wel zin in! Wie kan mij eens vertellen wat er onder past, en vanaf welke maat je daar de boel voor moet verhogen (en hoeveel?)

Groeten,
Frans Veldman

----------------------------------------------------
Date: 01/14/01 05:39:36 PM
Name: Arjan van Heerebeek, Oirschot (NB)

Frans, ik heb onder mijn Dodge 36 inch Hummer wielen. Die kun je halen bij Van Dam in Elst of bij Brouwers in Gennip, kosten circa 1.700 gulden voor witte en 2.000 voor chromen velgen. Het schijnt dat er ook 37 inch wielen zijn te krijgen voor het zelfde geld. Deze wil ik er bij mij op leggen. Ze schijnen circa 1 meter doorsnee te hebben. Echter hiervoor moet wel aan de voorzijde gezaagd worden aan de spatborden. Ken jij iemand met 37 inch wielen erop en hoe ziet er dat uit?
Groeten Arjan

----------------------------------------------------
Date: 01/14/01 03:47:36 PM
Name: Gerhart

Frans,

Onder een standaard (niet opgehoogd en 'n beetje doorgezakte voorveren) kun je 30" banden kwijt. Als je het voorspatbord aan de achterkant een beetje (onderste hoek) wegsnijdt, ongeveer 5 centimeter, kun je wel 33" kwijt. Wil je groter, dan zul je moeten verhogen m.b.v. suspensie- of body lift. Hoe hoog je moet liften is erg afhankelijk van wat je wilt; suspensielift (dus de assen) brengt inderdaad het zwaartepunt aanzienlijk omhoog; een bodylift doet dit aanmerkelijk minder. Wat je in jou
berichtje zegt over "een paar centimeter", kan ik zeggen: een paar centimeter is een aanmerkelijk verschil!!!! Als gevolg hiervan kun je ook grotere banden monteren en dan heb je toch aardig wat
centimeters. Bijvoorbeeld: ik heb een suspensielift van tien centimeter, hierdoor kan ik 33" banden monteren, wat mij totaal bijna
veertien centimeter oplevert (aan chassis) en vier centimeter aan de differentieels. Ga maar 'es een keer het terrein in en reken maar dat het een hele hoop uitmaakt!!!!
Trouwens, de Dodge is vrij lang, en dus zelfs in Nederland is een beetje verhoging zeer wenselijk.
Ander voordeel: heb je de originele voorveren van 'n Dodge wel eens bekeken? Zo niet, loop er maar 'es naartoe en let dan vooral op de afstand tussen veren en de stootrubbers; dit is je veerweg! Dit is
ongeveer twee centimeter, wat dus wil zeggen, dat je Dodge eigenlijk rubber vering heeft. Ik kan je wel zeggen dat dit het comfort niet positief beïnvloed. Als je de Dodge dus verhoogt (het liefst met nieuwe veren) heb je dus wat dit betreft toch een verbetering.
Gerhart

----------------------------------------------------
Date: 01/14/01 07:39:12 PM
Name: Frans Veldman

Hoi Gerhart,

Over die voorveren: Bij mijn Dodge zijn ze recht, en ik vermoed dat ze origineel een boogje (naar beneden) vormen. De afstand tot de rubbers is inderdaad niet meer dan twee centimeter, maar ik dacht dat mijn voorveren gewoon dringend aan vervanging toe zijn. Of horen die veren zo te staan? Nee toch? Mijn achterveren staan wel behoorlijk rond (nog wel de goede kant op ook) en ik dacht dat de voorveren ongeveer dezelfde vorm horen te hebben.

Nu weet ik niet of mijn achterveren helemaal origineel zijn. Ze staan behoorlijk rond! Er zit bij mij tussen de achterveren en de as ook een "blok" met daaraan een steun waar de rubber stop tegen aan zou komen bij extreem doorveren. Is dit blok origineel, of betekent dit dat iemand al eens mijn Dodge hoger heeft gezet? Als dat zo is heeft hij (zij?) de voorkant vergeten!

Wat die banden betreft, ik kan dus redelijk veilig van 33" uitgaan, hetzij door een paar centimeter te verhogen, hetzij door de spatborden een beetje bij te werken. Bedankt voor de info!

Groeten,
Frans

----------------------------------------------------
Date: 01/15/01 07:58:51 PM
Name: Gerhart

Frans,
Eigenlijk horen de voorveren inderdaad een beetje bol te staan, maar ze zijn eigenlijk wat te licht voor een Dodge. Dus alle Dodges hebben de voorveren zo staan.
Wat achter betreft, standaard zit er een blok (3"-is ongeveer 75 mm) tussen veer en as.
En nog even over die 33" banden: als je echt het terrein in wil, zul je inderdaad iets aan moeten passen.

Gerhart

----------------------------------------------------
Date: 01/17/01 07:21:56 PM
Name: Will Boonstra

Hallo Frans Veldman,
Een verhoogde Dodge is BIG FUN!!
Grotere wielen is BIGGER FUN!!!
Beide IS THE MAX!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bij het verhogen komen aspecten als vervangen van shocks, veerbladen, stuurhuis, kabelverbindingen verlengen, uitvullen van diverse ondersteuningspunten en zelfs het uitzagen (vergroten) van de wielkasten en dergelijke aan bod.
Je kunt met de Dodge gelukkig heel ver gaan. Maar aan alles komt een eind. Mijn dodge (een W350 Crew Cab bj. 81) is enige tijd geleden aanzienlijk verhoogd. De rijveiligheid en het dweileffect neemt
aanzienlijk toe en naarmate de banden breder worden wordt het sporen van de Dodge ook aanzienlijk minder. Bovendien is dit desastreus voor de stuurbekrachtiging op den duur en een zeer zware belasting voor de wiellagers, die voor dit ssort acties niet zijn uitgerust.
Maar als je het rustig aan doet, en geen snelheidsmaniak bent is het een first class eye catcher..
Zelf heb ik er 33x12.5 R16.5AT banden opliggen en de Dodge is momenteel 12.5 cm verhoogd.
Afgelopen maand hebben we zelfs een Dodge W200 20cm laten verhogen en zelf de opvulblokken hiervoor ontwikkeld.
Complete verhoging sets zij hiervoor te koop en de kosten liggen tussen de 5000-10000 gulden. Je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk...........

Happy Dodge hours,

Will Boonstra..........

----------------------------------------------------
Date: 01/17/01 09:01:18 PM
Name: Frans Veldman

Hoi Wil Boonstra,
Jaja, je noemt het allemaal BIG FUN, maar BIG FUN is natuurlijk een nogal persoonlijk iets. Ik vind een auto die dweilt, niet spoort, en wiellagers vreet helemaal geen big fun. Wat ik wel big fun vindt is
een auto die plezierig rijdt, maar ook in het terrein zijn mannetje staat en een redelijke betrouwbaarheid heeft. Het leven is vol compromissen en voor een Dodge eigenaar is dat al niet anders. Ik zoek dus een acceptabel compromis tussen "uiterlijk",
betrouwbaarheid, terreineigenschappen en snelwegeigenschappen. Als verhogen daarin past dan zal ik het zeker doen.

Groeten,
Frans

----------------------------------------------------
Date: 01/17/01 09:17:36 PM
Name: Will Boonstra

Ha die Frans,
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik heb het in mijn vorige mail ook aangegeven alles heeft zijn grenzen. Echter ik heb steeds vaker het idee dat er twee soorten Dodge rijders zijn.
De ene soort wil zijn of haar Dodge graag in het terrein aan het werk zetten, en de andere soort maakt er een showcar van en zal hooguit het asfalt doen slijten.
Natuurlijk geeft het verhogen een extra dimensie aan het uiterlijk van de Dodge. Maar het doen overdrijven van het verhogen heeft zijn tol.
Ik heb al heel wat gekke dingen zien gebeuren bij diverse 2WD en 4WD Dodges. En de kosten na zo'n calamiteit liegen er niet om.
Als ik het goed heb, heb ik nog een boek die enige tips geeft omtrent het verhogen van de pick-up. Als je serieus overweegt om dit te doen dan wil ik wel het e.e.a. voor je opzoeken en kopiëren. Dat geeft in ieder geval een duidelijk beeld wat wel en niet verantwoordt is.....
Laat me dan wel even weten om welk type, bouwjaar en uitvoering het hier gaat, dan kan ik vooruit.........

Ik ervaar de voor mij doorgevoerde verhoging als acceptabel, en veel gekker zal ik het niet maken, gelet op eerder genoemde aspecten in vorige mail. En dan heb ik het nog niet over de mogelijke fouten die kunnen optreden bij het vervangen van de onderhavige onderdelen.

Ik hoor het wel.......

Groetjes

Will
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
Afbeelding</table>
109-1005169100

Bericht door 109-1005169100 »

halo alemaal in ieder geval bedankt voor julie reakties ik zal ook eens even gaaaan bellen met een leveransier voor een body lift . want hierbij verandert de aandrijflijn niet en dat lijkt me zo te lezen wel beter maar nu moet ik aleen nog weten hoe ver zou ik moeten gaan met 36v12.50-16.5lt banden zodat ik dan geen problemen krijg met trijn rijden
Kenneth De Keukelaer
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2001 20:11
Locatie: Merelbeke, België

Bericht door Kenneth De Keukelaer »

Hallo allemaal,
Ik heb het met mijn dodge w200 iets anders aangepakt. Er is bij mij iemand in de buurt die de bladveren naar believen kan verhogen of verlagen. Bij mij is dit nu met 5cm verhoogt. Dit heeft me slechts 50 gulden per veer gekost. Verder hoef je niets te verlengen.
Groeten en ik hoop dat dit ook iets voor jullie kan betekenen.Kenneth
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ik wil op dit alles nog effe 't volgende toevoegen: ook als je alleen 'n body-lift doet, zul je toch ook nog 'n paar andere dingen moeten doen dan alleen 'n paar afstandbussen monteren. Ik noem onder andere:
-stuuras verlengen
-radiateurslangen aanpassen
-in geval van grotere banden ook zwaardere schokdempers
-bumpers moeten omhoog (niet noodzakelijk)
-vulpijp/slang benzinetank veranderen
-eventueel elektrische kabels verlengen
-bediening van versnellingsbak en tussenbak aanpassen
-remleidingen (van hoofdremcilinder naar chassis) verlengen
Dit alles is redelijk eenvoudig te doen, maar ikzelf had hier eerst geen rekening mee gehouden (foutje!!!) en had dus iets meer werk dan verwacht.
Gerhart
-V8-
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:08
Locatie: Ommen

Bericht door -V8- »

Ik wil, ondanks alle nadelen, ook een stuk hoger gaan.

De auto ziet geen terrein, wordt niet veel gebruikt en het gaat mij puur om de looks. Heb nu eenmaal een enorm zwak voor grote, dikke en hoge pickups waar veel lawaai uit komt.

Heb een Photoshop-impressie gemaakt incl. +/- 37inch ipv de 33inch.
Er zit al een bodylift op, dus dit is puur een suspension-lift.
Wie kan mij hier meer info over geven? Qua kosten, aanpassingen, dat soort zaken.

Hier de impressiefoto's (let niet op de truckpipe's):

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>




Edited By -V8- on 1296244894
Life's great with a V8
Afbeelding
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Hangt er helemaal vanaf hoever je omhoog wil. hoeveel inch verhoging heb je het naar aangepast?
-V8-
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:08
Locatie: Ommen

Bericht door -V8- »

Geen idee, heb uit de losse pols gedaan zoals ik het mooi vind.
Schat een inch of 6-8 (15-20cm)?

En heb de velgen origineel gelaten, maar de banden een 35 of 36inch gemaakt.
Life's great with a V8
Afbeelding
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

bij een lift van meer als 4 inch komt redelijk veel bij kijken. je moet je remleidingen en slangen verlengen en verleggen.. je moet je stuursysteem aanpassen, omdat die geometrie niet meer klopt. of een high steer of een langere pitmanarm. je aandrijfassen moeten verlengt worden omdat die te kort worden. je moet je voorste aandrijfas ook aanpakken omdat die een (te) grote hoek moet maken enz enz..

Onder de 4 inch kan je in principe voldoen met alleen je remleidingen verleggen.
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

4 inch is idd goed te doen
ik heb ook 4 " suspension en 3"body lift
en 35ers er onder
staat best goed vind ik :p

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

76 w200 schreef:4 inch is idd goed te doen
ik heb ook 4 " suspension en 3"body lift
en 35ers er onder
staat best goed vind ik :p

gr ed
ja die van u staat wel lekker hoog!
maar instappen gaat iets minder :D
ik moet begin maart naar de keuring,en dan komt er een 4 "bodylift onder,met 37 hummers.
ik kan niet wachten! :cool:
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hahahha die 4"ga jij toch ook merken met instappen :p
zeker als je er ook nog 37ers onder doet

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Zet de 37ers er voor de gein is onder, en stap maar is in :D

(Ja dat past, je kan alleen niet sturen)
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ik had vroeger de 36 ers eronder,scheelde al iets bij het instappen.sturen lukte wel(is al omhoog met de veren).
nu voor het instappen van bodylift met 37 ers gaat dit als volgt:
http://www.youtube.com/watch?v....bedded#
:D
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

ik hoop dat je vrouw iets makkelijker instapt :D

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
Plaats reactie