Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Links onder fusee kogel vervangen....

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
112-1005169112

Bericht door 112-1005169112 »

Kan iemand mij helpen aan een tip om de stuurarm los te krijgen van de dana 44, ik krijg hem met geen mogelijkheid los de 3 bouten zijn los en hij is los van de stuuras, maar hij moet los anders krijg ik de bovenste fusee en onderste al helemaal niet los....

ik heb r al een paar stevige meuten op gegeven en met een koevoet maat geen millimeter verschil....

jp
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Hi Pethke


Kan je er geen grote poelie trekker opzetten?
Toen ik een stuurarm los moest halen lukte
dit in eerste instantie ook niet,:angry: toen ik een goedkoop
polietrekkertje van 15piek kocht ook niet,:( een grote
poelietrekker van mijn werk deed het dus wel.:)


Groetjes,
Reinier
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Hoi Jochen,

Ik zou het even proberen met het warmstoken van de kogel met een brandertje. Warm metaal zet wat uit en dan loop je de kans dat je em wel kan lostikken.
suc6

Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hoi Jochen,

Ik heb evt. een Ball-Joint seperator voor je te leen, je mag deze ten allen tijde op komen halen.
Laat het maar even weten of je hem nodig hebt als het op een andere manier niet wil.

Groeten
Tonnie
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
112-1005169112

Bericht door 112-1005169112 »

Wouter thanks dat was me in mjin concentratie nog niet te binnen geschoten, dat ga ik doen en logisch ook, dat zet uit en dan een klap en moet los zijn.
Mocht dit niet lukken kom ik zeker de ball-Joint seperator lenen...

Bedankt allen

Ik laat wel even weten if het gelukt is :D
112-1005169112

Bericht door 112-1005169112 »

Nou ik ben vannavond bezig geweest met een bouwlamp en warm stoken van de "spindle" die is er nu dus van af, hij zat er overigens behoorlijk op vast gekoekt.
Nu heb ik ook den brander te hand genomen om de fusee's los te schrikken dat lukt dus niet.
Nu zou ik heel graag dat stuk speciaal gereedschap gebruiken om ze toch los te krijgen, de beide bouten zijn los van de fusee's alleen met geen mogelijkheid tussen de Dana vandaan te krijgen
Dus tonnie als je me wilt vertellen waar ik naar toe mag rijden kom ik langs :)

tot hoorens ( email is j.pethke@planet.nl) :D
100-1012944962

Bericht door 100-1012944962 »

Hoi Pethke,

Warmstoken van een asdeel of ophanging is zeer zeker niet aan te bevelen. Je hebt het helaas al gedaan. door middel van het verwarmen. Het verandert namelijk het structuur van het metaal, waardoor deze bros wordt. Ik adviseer je dan ook om het warmgestookte deel te vervangen. Ik heb zelf al twee keer gezien onderweg, dat een 4x4( toevallig een dodge) onderweg stond met een afgebroken fusee. Menige doorgewinterde monteur kan dit beamen, dat dit kan gebeuren.
Succes verder met je reparatie en denk aan je veiligheid en van medeweggebruikers.

Tot dodgens,

dodgie1
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Warmstoken kan wel, maar niet verder dan donkerrood gloeiend; hierna (hogere temperatuur) treden veranderingen op.
Gerhart
112-1005169112

Bericht door 112-1005169112 »

Bedankt voor den tips, ik moet nu alleen de beide fusee's los halen (de beide bouten zijn los van de fusee's)
Ik had alleen wat hulp nodig met warm stoken om de Spindle los te halen (waar ook de brake-disk aan vast zit)

Nu heb ik een stukje speciaal gereedschap nodig welke tonnie te leen aanbood, dan moet ik geholpen zijn.

thankz JP :D
112-1005169112

Bericht door 112-1005169112 »

:D :D ;) ;) :) :)
Tis gelukt..... met een stukje extra gereedschap en wat kracht is de boel toch los gekomen en de nieuwe zit er al weer in.

Tonnie hartstikke bedankt voor het lenen en ik kom ze z.s.m. weer terug brengen (als het gaat met de Dodge)

En alle anderen bedankt voor de tips en kiep on dodge'in....

groet JP :)
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Het is inderdaad goed om te waarschuwen voor warmstoken.
In geval van de fusee kogel, deze zal waarschijnlijk gemaakt zijn van machinestaal met een koolstof gehalte van 0,3-0,6%, de kogel heeft zeer waarschijnlijk een oppervlakte harding ondergaan (een dun laagje wordt verhit tot 850°C en daarna snel afgekoeld) dit is om een slijtvast laagje te verkrijgen.
Hard betekent ook bros, daarom laat men de kern onaangetast(taai, stug).
Als je nou de boel gaat warmstoken (boven 723°C, best hoog hoor) ga je die hardheid ongedaan maken, nu is de kogel niet hard, stug en stijf meer, maar alleen nog taai, en vooral meer buigbaar.
Stel je maar eens een Magnum ijsje voor zonder de 'spalkwerking' van de chocolade.
De kans op een vermoeiingsbreuk is nu groter (door het heen- en weer buigen) maar vooral de levensduur gaat achteruit door minder hardheid = meer slijtage.
Ik heb mijn fusee kogels los gekregen door er een (grote) constante kracht op te zetten dmv een hydraulisch potkrikje, in combinatie met het slaan van een loden, of nylon hamer.
Suc6 A3
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
112-1005169112

Bericht door 112-1005169112 »

Nou A3, dat is wat ik nou ook gedaan heb, met een pully trekker en wat kracht is het me dus toch gelukt.
Maar wat kan zoiets vast zitten zeg, ongeloofelijk.

bedankt voor de uitleg.

JP
Plaats reactie