Pagina 1 van 1

Geplaatst: 14 jul 2002 22:57
door rudodge
ben nog steeds druk bezig met opknappen van m,n dodgie
laats de achterwielen onderhanden genomen remmen trommels schoongemaakt lagers ingevet alles weer vastgedraait en het achterwiellager zo aangedraait dat er geen spelling meer op het wiel zit
nu vertelde iemand me dat je dat niet moest doen het beste was om iets spelling in je achterwiel te houden anders draai je je lagers kapot zodra je gaat rijden
is dat zo ??
en krijg ik hier geen problemen mee met apk keuring??

mvg rudodge

Geplaatst: 15 jul 2002 00:02
door Rienk
Officieel heeft diegene wel gelijk.

Maar zelf stel ik ze door ze vast te draaien, en na ieder 'tikje' vaster steeds de trommel een zwieper te geven. Op het moment dat die wat zwaarder gaat lopen tik ik 'm weer 1/12e (half zeskantje) terug, en borg ik 'm. Dan voel je nog steeds geen speling. Voor de zekerheid controleer ik na de 1e 1, 5 en 10 km wel even of de lagers niet warm lopen, zo niet, niks aan de hand. Voor de zekerheid kun je vooraf even opmeten hoevel gangen of mm (in tiendes) de schroefdraad boven de borgmoer uitkomt, en als na montage de gemeten waarde op de oude waarde lijkt, zit je sowieso wel goed.

Misschien wel een heel gedoe op deze manier, maar persoonlijk hou ik niet zo van lagerspeling, en bovendien, als je in een SKF boek de toleranties en zo van dit soort lagers opzoekt, zal je zien dat ze tonnen kunnen hebben, ook qua voorspanning (axiaal). Te strak zet je ze dus niet zomaar :-)

Geplaatst: 24 jul 2002 15:24
door A3 Berger
Juist, al draaiend aan de trommel handvast draaien en borgen die hap.
Gebruik wel het juiste lagervet. (ik gebruik BR2+ van Molykote)
Zorg ook voor goede (water) afdichting aan de steek-as flens dmv dikke vaseline of vloeibare pakking, dit voorkomt vroegtijdig overlijden van het lager.
A3