Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

gevaarlijke beweging - dodge schud van links naar rechts

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

hoi,

ik heb een (groot) probleempje, mijn dodge schud op en neer van rechts naar links.
Dit doet hij alleen als er een oneffenheid in de weg zit, een drempel bijvoorbeeld moet ik stapvoets nemen anders raak ik zeker een tegenligger, en bij een snelheid van bijv 70 km
schud het stuur zachtjes op en neer maar trekt niet weg naar een kant, je kan het ook gewoon loslaten en remmen zonder weg te trekken.

Er liggen normale 31-9.5 banden onder met goed profiel, die we ook al eens gewisseld hebben van voor en achter.

De wiellagers zijn vervangen en ook de stuurkogels en de sporing afgesteld op enkele millimeters toespoor.

De fuseekogels zijn nog goed.
De kruisjes in de steekassen zijn nog goed, hij staat niet in z'n lock.

Aan de bladveren is ook niets te zien, ook niet aan de rubbers in de veerhanden.

Er zit stuurbekrachtiging op, en een stuurdemper maar als ik die verwijder merk je geen verschil.
Ook heb ik, er de stabilisatorstang onder verwijderd en dat isok geen verschil.

HEEFT ER NOG IEMAND IDEEEN WAT DIT KAN ZIJN????????????????????????????????????????


alvast heel hartlijk bedankt.

arjan
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Heeft ie lang stilgestaan?Dan kunnen de banden wel eens plat zijn aan een kant.
Heb je onlangs eens voluit in de ankers gegaan? Dan kan je een slijtplek hebben.
Misschien een loodje verloren?
Als je hard remt schijnt het te kunnen dat je band op de velg draait.Heb ik gehoord van een bandenboer...
Mijn eigen banden (General Grabber 33x12,5)blijken niet knap gebalanceerd te kunnen worden,"ja dat is normaal bij zulke terreinbanden en om je nog meer af te zeiken gaan we lekker onder een andere naam prutstroep verkopen en heb jij lekker geen garantie meer".Maar ik krijg ze wel!Wraak!!!
Koop nooit banden bij Hofka!!!
Eh waar was ik? Oja eh misschien zit het probleem dus wel in het schoeisel van je Dodge.Succes.
En hoe zijn je schokbrekers?



Edited By Rob Kramer on 1063393256
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

schokbrekers zijn al vervangen voor andere.

Banden heb ik al eens gewisseld van voor naar achter maar ik ga er ook eens vier nieuwe onder leggen ( kan ik voor te proberen lenen van iemand).
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Dat zuigt!
Ik heb wel eens gehoord van iemand dat zij wagen zo raar deed omdat zijn as krom was na een duik in een iets te diepe kuil.
Hoop ik niet voor je .
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Als je as krom is, zul heel snel wel met andere problemen te maken krijgen, zoals sneller slijten van alles aan bewegende delen in en aan je vooras. Ga daar voorlopig nog maar niet van uit. Die vooras kan wel wat hebben.

Misschien kun je het zoeken in de stand van je bladveren, eens heel lang geleden, waarschijnlijk in 1977, stonden die veren nog keurig gebogen. Grote kans dat ze nu behoorlijk vlak staan, of zelfs een negatieve bolling hebben (hol staan) en dat je daardoor een balhoofdshoek hebt van 0 graden of minder, en dat kan resulteren in het stuurgedrag van een winkelwagentje...
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Rienk schreef:Misschien kun je het zoeken in de stand van je bladveren, eens heel lang geleden, waarschijnlijk in 1977, stonden die veren nog keurig gebogen.
Ik meende gehoord te hebben dat de voorste bladveren altijd al enigzins recht stonden, dit omdat er alleen lading op de laadbak komt (en daar dus meer asdruk op komt en dus eigenlijk voor verlicht). Of is mij dit verkeerd voorgelicht?

Niet dat er bij veel Dodges uit die tijd nog sprake is van enigzins recht lopende bladveren (die van mij staan ook lichtelijk naar boven) maar goed... hehe
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Arjan
misschien ligt het gewoon heel simpel aan je banden..
Ik heb het namelijk ook..
als ik langzaam rijdt niet..als ik dan tissen de 40 en 50 zit weer wel..en boven de 50 ook wer niet..
Bij mij is het gekomen nadat ik die banden er onder heb gelegd..
stuur gaat van links naar rechts(cm ofzo)
en het trilt

groetjes Ingridje

enne p.s
mijn raam mechaniek heeft het nu helemaal begeven..
dus we moeten senl bij je langskomen
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

heb vanmiddag nieuwe banden geprobeerd en dat hielp ook niets.

De auto is opgeknapt en heb hem toen niet lopend gekocht dus het probleem kwam pas aan het licht toen ik er voor het eerst mee ging rijden.

Het idee dat het in de bladveren zit is misschien zo gek nog niet, ik heb langs allebei de veren een touwtje gespannen en de veer rechts staat licht hol (ongeveer de dikte van het hoofdblad), maar de linkse veer staat veel holler ( ongeveer de dikte van 2,5 a 3 bladen).
Zelf denk ik nu dat dit best eens het probleem kan zijn omdat 1 veer veel makkelijker en verder inveert dan de andere.
Maandagavond zet ik er een set andere onder en dan bidden dat het nu wel de oplossing is.

Tot zover bedankt iedereen, meerder tips zijn altijd welkom.

arjan
Huigie
Berichten: 180
Lid geworden op: 23 aug 2002 15:18
Locatie: Donkerbroek

Bericht door Huigie »

Heb hetzelfde probleem gehad en na het monteren van een achter veerpakket met het originele hoofdblad van het voorpakket en nieuwe schokbrekers{rancho's}is het probleem echt weg.Is wel iets stugger geworden maar rijd nu zonder te schudden en te springen!
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

heb er nu een rancho ophoogset van 4 inch ondergebouwd ( voor bollere veren en achter blokken).

Dit had ik nog 2de hands liggen en zag er nog zeer goed uit, het probleem is nu echt veel minder geworden.
Zeg ongeveer 80 %, die laatste 20 % zal wel ergens anders zitten.

Maar ja het blijft een dodge dus een beetje schudden, trekken en stuiteren hoort er bij.

maar bedankt voor de tips.

arjan
Edo
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 feb 2001 11:58
Locatie: Hoek van Holland, Nederland
Contacteer:

Bericht door Edo »

Die laatste 20% kun je misschien nog wel grotendeels verhelpen door je stuurhuis aan te draaien. Dan heb je gelijk minder speling in je stuur.
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

het zit niet in het stuurhuis, want dat is spelingvrij.

Gisteren een kapotte olieleiding gehad en toen moesten we een eindje slepen maar dan voel je het stuur wat op en neer door je handen bewegen.
Als het stuur speling heeft voel je helemaal niets van die kleine bewegingen.

arjan
Plaats reactie