Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

speling rechter voorwiel - continu speling op voorwiel

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

Ik heb problemen gehad met de kruiskoppelingen in de vooras. Deze zijn vervangen. Enkele ander problemen zijn ook verholpen.

Nu is het probleem dat ik het rechter voorwiel terug gemonteerd heb, een stuk mee gereden nu heb ik speling op het wiel.

De centrale moer aangetrokken de speling is eraf. Er weer mee gereden en geen speling meer. Als je nu rijd voel je in de bochten schokken. Als beide voorwiel van de grond staan en je draait aan 1 wiel hoor je ook een constante tik uit het wiel komen.

Wat kan ik hieraan doen om dit te verhelpen?
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hoe zijn de lagers? Die heb je er waarschijnlijk uitgehad bij het vervangen van de kruisjes.
Als ik het zo lees, lijkt het op speling op de voorwiellagers.
Alleen vreemd dat je de speling eruit kan draaien met de centrale moer. Heb je die wel goed aangedraaid na dat alles los is geweest? Aanhaalmoment %@*%@! Nm ofwel loeivast en daarna geborgd met splitpen.
Gerhart
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

Ik wil eventueel de wiel lagers aan de rechter zijde te vervangen.

Met Timken lagers.

Heeft er iemand het part nummer van de Timken lagers?

Ik kan via mijn werkgevers wellicht de lagers bestellen.

Ik moet dan alleen wel het goede partnummer hebben.

Alvast bedankt
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

Afgelopen weekend alles uitelkaar gehaald, gecontroleerd en terug gemonteerd. Alles lijkt goed. Evenals de lagers. Deze zijn ongeveer half jaar oud. Maar kan verder geen ingesleten stuken of dergelijke vinden.

Toen ik ermee reed, voelde ik in de bochten nog schokken en een lichte tik.

Beide wielen van de grond gezet. Er zit geen speling op beide wielen meer. Als ik met 1 van de wielen draai dan hoor je een lichte constante tik. meerdere keren per rondgang.

Moet ik dit in de wiellagers zoeken? Vervangen of kan dit eventueel ook iets anders zijn?
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

Inmiddels weer wat opgelost.

Er zat speling tussen naaf en wiellager. Dit kon ik pas zien toen ik de wiellagers eraf had.

Nu zit er een nieuwe naaf in samen met de de wiellagers aan beide zijdes. Nog steed een lichte tik.

Het cardan opgemaakt en los gehaald. 1 lager van de klok is kapot gelopen. (lager waar steekas in valt) Is dit zelf te vervangen of moet ik opzoek naar een andere klok? (cardan)

Of zijn er mensen hier die dat kunnen doen voor mij? (tegen vergoeding)
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hiervoor heb je in elk geval een lagertrekker voor nodig; één met schalen zodat je achter de binnenring kan komen.
Een beetje goed uitgeruste garage kan het wel.
Hierna moet het lager er weer opgeperst worden, maar dat kun je ook zelf met hamer en blok hout.

Als je een goed boek hebt, kun je de rest zelf, zolang je differentieel (klok) niet al te vast zit.
Gerhart
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

Ik heb al op verschillende plaatsen geinformeerd voor de steekaslagers.

Wat is het type nummer daarvan, of wie zou die kunnen leveren?

Of zou ik deze kunnen vervangen met skf lagers?




Edited By pennings on 1255552823
Plaats reactie