Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trailmaster Suspension Lift Kit

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Hallo Mensen ,

IK ben aan het overwegen om een suspension lift kit aan te schaffen maar ik wil graag weten wat voor aanpassingen ik moet treffen en hoeveel uurtjes werk het ongeveer in beslag neemt. Is het bijvoorbeeld nodig om de remleidingen en zo te verleggen of verlengen. Als dit laatste het geval is, dan moet ik er toch nog eens heel goed over nadenken voordat ik dit ga doen. Heeft iemand hier meer ervaring mee???
:dodge1:
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Mag ik vragen wat een shift kit te maken heeft met een suspension lift kit??? :(
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Is vooral afhankelijk van de hoogte van de liftkit.
Bij 2" (50 mm.) hoef je naast de nieuwe onderdelen eigenlijk niks te veranderen.
Bij 4" (100 mm.) moet je minimaal de remleidingen ter plaatse van de slangen wat verleggen of langere exemplaren (slangen) monteren.
Soms moet je ook de tussenas naar de vooras verlengen middels een afstandsring.
Ga je nog hoger dan moet je bovenstaande aanpassingen altijd doen; afhankelijk van de hoogte kan dit behoorlijk complex worden.
Als je besluit te verhogen, vraag altijd zo uitgebreid mogelijke informatie aan de leverancier en of fabrikant (meesten hebben een website met veel info). Anders is een E-mailtje zo getypt.
De betere kits zijn wel wat duurder, maar die hebben meestal wel alle benodigde onderdelen. De goedkopere meestal niet en dat kan dan soms knap lastig zijn!
Ook direct afhankelijk van de prijs is hoe de auto gelift wordt; er zijn meerdere mogelijkheden:
- extra veerblad voor en/of achter (tot 2")
- voor nieuw verenpakket en achter extra veerblad en/of blok
- voor en achter nieuwe verenpakketten
Houd er wel rekening mee dat je altijd nieuw schokdempers nodig hebt. Bij veel kits worden die meegeleverd; bij sommigen niet.

Dan het installeren: ikzelf heb indertijd een Rancho 4" liftkit gemonteerd met in de set:
- nieuwe voor veerpakketten
- blokken voor de achteras
- 4 nieuwe schokdempers
- alle nieuwe U-bouten
Voor het ombouwen ben ik ongeveer een dag (7-8 uren) bezig geweest. De steuntjes voor de remleidingen moest ik iets verplaatsen, maar had geen nieuwe extra onderdelen nodig.
Let wel op: als het tegenzit ben je zo een halve dag extra bezig!
Ook heb je voor de ombouw een redelijk goed verzorgde gereedschapsset nodig met vooral alle benodigde doppen en sleutels. Bijzonder gereedschap is niet nodig.




Edited By Gerhart on 1130508779
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Hee Gerhart,

Hartstikke bedankt, ben vandaag bij Brouwers in Gennep geweest. Deze had nog een Trailmaster liftkit liggen voor 895 Euro. Denk dat ik me die maar ga aanschaffen. Maar hoe ga je precies te werk. Gewoon de dodge op steunen zetten of is dit niet aan te raden. Mij lijkt dat je hem gewoon op de chassisbalken moet afsteunen en dan de alles los moet halen. Ik zou het anders niet weten. Heb jij hier meer ervaring mee????
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ik heb 'm inderdaad onder het chassis gesteund.
Let dan wel op dat de assen niet in de veren hangen maar ook ondersteund zijn. Anders klapt de as er onderuit als je alles losmaakt (gaat ook een stuk moeilijker).
Let er natuurlijk wel op dat de assen later een stuk verder van het chassis af komen te staan. Houd dus voldoende stelruimte onder de assen!

De Trailmaster kit is volgens mij vrijwel hetzelfde als de Rancho kit (zeker de kwaliteit) dus ik verwacht dan ook weinig problemen tijdens de inbouw.

Succes!
Gerhart
Plaats reactie