Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

stuurkogel - draait mee

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
joyrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:35

Bericht door joyrider »

Hallo,

even een vraagje, ik heb de stuurkogel losgehad en het viel mij op dat bij het vastzetten meedraaide. Is hij dan kapot en moet je hem vervangen? of is dit normaal...?

het is de stuurkogel die op de arm gaat van de linker voorwiel (zie tekening met pijl)...hij zit verder goed vast + geborgd.
(het is dus niet een van de twee voorste stuurkogels aan de voorkant van de wielen)




Edited By joyrider on 1250944202
Bijlagen
stuurarm.JPG
(0 Bytes) 528 keer gedownload
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Dit kan gebeuren
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je 'm met vastzetten gewoon weer op moment kunt krijgen, zal hij waarschijnlijk niet meer draaien in het gat. Kun je even proberen door de moer te draaien als alles geborgd is. Dan moet je 'm dus niet meer kunnen draaien.
Als dat niet zo is, is je passing niet al te best meer en kun je speling hierop krijgen. De kogel heeft een conische as welke weer in een conisch gat past. Bij aandraaien komt dit strak te zitten. Als één van de twee beschadigd is, kun je 'm niet meer goed vast krijgen. Vaak is er gewoon vuil (roest) tussen gaan zitten of heb je 'n braampje. Even schuren/vijlen helpt een hoop.
Als er een grote beschadiging zit (vaak bij lang doorrijden met speling) is er ook een oplossing: gat beschadigd -> nabewerken met een conische ruimer; as van de kogel beschadigd -> kogel vervangen.
Gerhart
joyrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:35

Bericht door joyrider »

Oke bedankt voor de tip, ga ik vandeweek controleren. waarschijnlijk is het verder goed aangezien Ik heb hem vastgezet door onderaan de kogel een lichte druk uit te oefenen met een blokje hout en krik. Dat de kogel iets onder druk staat in de arm en dan vastgedraaid. Zo draaide hij niet mee.

De praktijk komt aardig overeen met je theorie les :)




Edited By joyrider on 1250966378
Plaats reactie