Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

problemen met stuurhuis - stuurhuis

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
willem 637
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2001 12:24
Locatie: maarssen(utr)

Bericht door willem 637 »

wie kan mij effe op weg helpen want ik ervaar een vreemd iets aan de stand van mijn stuur wiel het lijkt net of deze af en toe een stuk ''verspringt''
als ik de auto gewoon recht heb staan het stuurwiel los haal en op de orginele stand weer monteer dan heb ik na verloop van tijd de horizontale balk in het stuur als het ware negentig graden verdraaid staan.
dit uit zich ook in de draai circel van de auto een linker bocht kan ik veel scherper draaien als een bocht naar rechts wie kan mij vertellen of op weg helpen waar dit probleem van daan komt
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Hoi,

Het lijkt me een verbogen pitmanarm (de stang tussen je stuurhuis en de stuurstang op de as), die steeds verder doorbuigt. Ik zou die controleren. Als die erg krom is, loshalen en weer proberen recht te buigen.

Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Heb je ook veel speling op het stuur? Heb je stuurbekrachtiging?
Het is trouwens normaal dat je de wielen verder naar links dan naar rechts kunt sturen. Dit komt doordat de band bij naar rechts sturen anders tegen de "drag link" (dat ding van het stuurhuis naar de vooras) aankomt.
Ik geloof dat de Dodge naar links 32 en naar rechts 27 graden kan insturen (dit is natuurlijk afhankelijk van de gemonteerde banden).
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als de pitman arm krom is, moet je 'm niet rechtbuigen, maar weggooien. Als 'ie eenmaal verbogen is, is hij niet sterk genoeg meer, en zeker niet nadat je 'm weer teruggebogen hebt. Als er iets van de stuurinrichting krom is, kun je het beter gelijk vervangen.
Gerhart
willem 637
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2001 12:24
Locatie: maarssen(utr)

Bericht door willem 637 »

jongens bedankt voor de tips want ik was namelijk bang dat het in het stuurhuis zelf zou zitten,ik heb wel stuurbekrachtiging trouwens,voor zover ik zelf kan zien lijkt het mij dat de drag link(stang tussen pitman arm en stuurarm)een behoorlijke opdonder gehad heeft,maar mijn inziens zou dan de stand van de wielen anders worden , en daar heb ik geen last van de auto blijft gewoon recht rijden en trekt niet,dus ik denk dat ik de boel maar eens uit elkaar gaat halen en dan zie ik wel wat ik tegen kom.
als nog bedank voor jullie commentaar en groeten willem
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Heren,

Ik heb zelf ook redelijk wat speling op het stuur, en vooral als ik op een weg rij met wat spoorvorming is het bohoorlijk lastig om de dodge op de weg te houden. Ik heb een aantal malen geprobeerd om de stuurbekrachtiging bij te stellen, maar dit pblijkt niet te baten.
Als de dodge uit staat, dan kan ik even goed met het stuur nog een beetje naar links en rechts draaien. (ik heb stuurbekrachtiging trouwens).

Kunnen jullie me enigszins op weg helpen wat dit kan zijn??
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Bommel schreef:Heren,

Ik heb zelf ook redelijk wat speling op het stuur, en vooral als ik op een weg rij met wat spoorvorming is het bohoorlijk lastig om de dodge op de weg te houden. Ik heb een aantal malen geprobeerd om de stuurbekrachtiging bij te stellen, maar dit pblijkt niet te baten.
Als de dodge uit staat, dan kan ik even goed met het stuur nog een beetje naar links en rechts draaien. (ik heb stuurbekrachtiging trouwens).

Kunnen jullie me enigszins op weg helpen wat dit kan zijn??


Bommel,
wat voor bandenmaat heb je onder je Dodge?
standaard (31inch), ietsjes groter (33 inch) of megagroot (36 of 37 inch)
Hoe groter, hoe lastiger het weggedrag.

Kijk ook eens alle draai- en/of scharnierpunten van de gehele stuurinrichting na op speling.
Elke tiende millimeter aan het begin wordt een centimeter aan het einde van de stuurketen.
Controleer ook de rest van de ophanging, heb je geen gebroken veerbladen of bevestigingen?
Zitten de veerstroppen goed vast? Heb je geen speling op de wiellagers? Zijn de banden nog wel mooi rond?

Als het nastellen van de speling op je huis niet meer helpt: dan kun je helaas nog maar 1 ding doen: vervangen voor een beter exemplaar.
Reviseren kan wel, maar is heel lastig als je daar niet de juiste apparatuur voor hebt en het is nog maar de vraag of je alle onderdelen voor je hydraulische stuurhuis kunt krijgen.

Dat je je stuur nog iets kan draaien als de motor uit staat, is normaal, je moet bij wijze van nood met de hand (kost wel heel veel moeite) in staat zijn om je truck naar de kant te kunnen sturen in geval de stuurbekrachtiging om wat voor reden ook uitvalt. Succes met het oplossen van je probleem.




Edited By Robbedoes on 1231782539
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste Robbedoes,

Alvast bedankt voor je reactie, ik heb er wel 36" hummers onder, en een stuurdemper gemonteerd.
Ik zal alles van de week nog eens nalopen. Ik heb zojuist ook gelezen dat je je stuurhuis een aantal keren moet afstellen voordat de speling eruit is. Ik heb dit nu pas 2x gedaan op 3 jaar tijd. Misschien moet ik het wat vaker achter elkaar doen. Misschien helpt dat nog.
Ik heb nog 1 reserve as liggen, deze moet ik nog reviseren. Dan is die in ieder geval 100% in orde....

Nogmaals bedankt...
Plaats reactie