Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

DTB Member 509 - Gerhart van Vuuren

Plaats hier een foto van je Dodge en vertel iets over jezelf
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hee, Dodge-gekken,

hier 'n paar foto's van mijn Dodge, maar eerst wat over mezelluf.
Ik ben Gerhart, 32 jaar, lid van DTB, nummer 509 en al zo'n 31,5 jaar gek van amerikaanse 4x4's. Vandaar dus dat ik sinds het halen van m'n rijbewijs al op zoek was naar een amerikaan. Toen moest 't nog een goedkope amerikaan zijn (alsof die bestaan), dus maar gewacht tot ik wat meer geld te makken had, en zes jaar geleden heb ik dan deze Dodge gekocht.
De eerste vier jaar heb ik er gewoon mee gereden (op benzine) en tegelijkertijd een heleboel aan veranderd: vier inch verhoogd (veren), RVS uitlaat met "headers", echte stoelen in plaats van die driezits-bank, RVS benzinetank (125 liter), trekbalk (achter) in het chassis en nog een aantal kleinere veranderingen. Sinds anderhalf jaar rijdt 'ie niet meer en ben ik 'm helemaal aan het restauficeren (verbeteren(?) en roestvrij maken).
In deze anderhalf jaar heb ik 'm helemaal gestript, de veranderingen gemaakt en ben nu toe aan stralen, roestige delen vervangen, spuiten en weer opbouwen.
De veranderingen die ik heb gemaakt zijn: nieuwe veren rondom (twee inch hoger dan origineel), aangepaste achterwielophanging, nieuwe cabine ophanging (hierdoor 2.5 inch "bodylift"), rolkooi in cabine, verbeterde voorste tussenas (om trillingen te voorkomen), schijfremmen op achteras.
Nu moet er nog een nieuwe laadbak gemaakt worden en nog wat kleine dingen veranderd worden (en nog effe opbouwen) en ik kan weer rijden (over 'n jaartje of vijf dus).
De eerste twee foto's zijn vóór de behandeling, de derde is tijdens het slopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groenten en tot ziens bij één van de DTB-evenementen.
Gerhart
70-1020944887

Bericht door 70-1020944887 »

Hoi Gerhart,

Bedankt voor je bericht,maar mijn dodge is al volledig gerestaureerd heb er zo'n 3 jaar aan gewerkt en is van voor tot achter uit elkaar geweest.Ik heb er genoeg foto's van maar weet ze niet hierop te plaatsen,wel heb ik een website voor je waar hij op staat.

http://howell.mountain.net/DodgeTruck/DodgeRam73.html

Groetjes,

Foefer ( hoop dat het nu goed is gegaan)
Hans_Renkema
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2001 00:33
Locatie: Enschede

Bericht door Hans_Renkema »

Ik ben zeer geinteresseerd in wat toelichting op de restauratie / verbeteringen die je in je post beschrijft. Waarschijnlijk ook interessant voor andere Forum-bezoekers. Kun je hierover eens iets meer vertellen?

Naar aanleiding van de 2 oude foto's: aan de 2 gaten in de zijkant van de bak aan de linkerkant en het gat aan de rechterzijde meen ik te herkennen dat je ook een M882-type hebt. Is dat zo? Als ja: ben je verder nog afwijkende zaken tegengekomen ten opzichte van een M880?

Groet,

JR



Edited By Hans_Renkema on Mei 12 2002 at 21:02
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hans,

ik ben momenteel (ook) bezig met het op papier zetten van een aantal wijzigingen.
Wat betreft de verschillen die ik heb kunnen ontdekken:
-extra plaats voor accu (plaat rechts voorin)
-extra 24 V dynamo
-licht verenpakket achter
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Fotootje van de schijfremmen achter.
Bijlagen
014.jpg
014.jpg (36.38 KiB) 6308 keer bekeken
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Nog 'n keer de schijfremmen.
Bijlagen
015.jpg
015.jpg (27.67 KiB) 6308 keer bekeken
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Chassis vers van de stralerij.
Bijlagen
019.JPG
Laatst gewijzigd door Gerhart op 12 jan 2020 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Chassis in de primer (3 lagen).
Bijlagen
020.jpg
020.jpg (9.44 KiB) 6308 keer bekeken
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

En zo ligt 'ie er nu bij; met 6 lagen aflak.
Helemaal gereed om weer opgebouwd te worden.
Bijlagen
021.jpg
021.jpg (9.94 KiB) 6308 keer bekeken
Gerhart
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Gerhart,

Zou jij zo goed willen zijn en 's opschrijven wat er allemaal komt kijken bij het verbouwen van de achteras, om er schijven op te kunnen zetten. Ik speel ook al een poosje met die gedachte, maar aangezien jij het wiel(schijf) al hebt uitgevonden, hoop ik dat ik dat niet ook nog 's hoef te doen...
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Rienk,

het is dus nogal een verhaal geworden. Ik denk dat het zo wel compleet is. Mocht je nog vragen hebben, laat het weten.

Allereerst moet je de volgende onderdelen zien te regelen:
· Schijf van vooras 2x
· Remklauw van vooras 2x
· Bevestigingsbeugel voor klauw 2x
· Bevestigingsbouten voor beugel 4x
· Remslangen van voorste klauwen 2x
· Remblokkenset 1x
· Veertjes en boutjes op klauwen 4x
· Hoofdremcilinder met groter reservoir 1x
· Achterremklauw Peugeot 205 GTI (links - 1989-1992) 1x
· Handremkabel zelfde Peugeot (rechts) 1x
· Handremhendel zelfde Peugeot 1x

Als je dit allemaal hebt, kun je nog niet veel. Eerst moet er een bevestiging gemaakt worden op de achteras.
Ik heb dit gedaan door een ring te laten draaien (zie foto).
Na het draaiwerk moeten de gaten nog geboord worden en een uitsparing gemaakt worden (frezen of, zoals ik, met de slijptol). Deze uitsparing is nodig om de remcilinder voldoende ruimte te geven.
Nu kun je dan gaan demonteren. Eerst de naaf van de achteras af.
Dan alle wielbouten uit de naaf/trommel slaan. Deze kunnen knap vastzitten; ik heb de trommel op twee balken (hout) gelegd, een balk (hardhout) tussen bout en 1 kg hamer gehouden en meppen maar. Hierna kun je de naaf zo van de trommel pakken (als die niet vastgeroest zit).
Handremkabel en harde leiding losmaken. Dan de vier bouten waar de ankerplaat mee vastzit losmaken. Hierna kun je de hele ankerplaat met schoenen er in één keer afhalen.
Nu de nieuwe ring monteren en de bevestigingsbeugel kan op z’n plaats.
Dan de schijf. Deze past niet direct op de (achter)naaf; het centergat is te klein. Deze moet dus ook uitgedraaid worden. Hierna kan de schijf op de naaf gespijkerd worden met de wielbouten.
Naaf met schijf nu monteren en alles controleren op functionaliteit (of ’t spul wel past, dus).
Als dit allemaal past, kan de remleiding aangepast worden. Eerst de slang op de klauw schroeven en kijken tot waar de harde leiding moet lopen. Leiding inkorten, nippel erop schuiven, trompen, schoonmaken en monteren.
O.K., nu kunnen we remmen. Ja, maar niet voor lang; het reservoir van de hoofdremcilinder is (waarschijnlijk) te klein. Als je een ouwe hoofdremcilinder hebt met twee gelijke reservoirs, heb je waarschijnlijk geen probleem. Ik had dus (uiteraard) een nieuwe met een klein achterreservoir.
Als je een nieuwe nodig hebt, moet je opletten dat het achterste reservoir minimaal 150 cc heeft.
Als je dus een te klein reservoir hebt, is de remolie “op” voordat de klauwcilinder helemaal uit is. Je remblokje kan dus niet helemaal opgemaakt worden. Gevaar is dus, dat je reservoir helemaal leeg getrokken kan worden -> lucht in systeem -> remt niet al te best.

Dan ook nog een ander probleem: de parkeerrem. Deze is samen met de trommels de oud ijzer bak ingegaan.
Ik heb hiervoor een Peugeot remklauw (Bendix) gescoord. Deze heeft twee fijne eigenschappen:
· Hydraulische en mechanische bediening
· Mechanische gedeelte is zelfstellend
Effe toelichten. Bij de Peugeot werkt het als volgt.
Het gewone remgedeelte (zuiger met hydraulische druk bediend)heeft een toevoeging in de vorm van een draadstang welke door cilinder tegen de zuiger drukt. Als je nu de hefboom (mechanisch) bedient, drukt de draadstang de zuiger uit tegen de remblokken aan -> rem.
Maar dit is niet alles. Als je op het rempedaal drukt, zorgt de oliedruk in de cilinder ervoor dat de koppeling tussen zuiger en draadstang vrijkomt. Hierdoor kan de zuiger vrij van de draadstang bewegen. De zuiger drukt dus de remblokken aan. Nu laat je het pedaal weer los en de druk valt weg (zuiger beweegt nagenoeg niet). Door het wegvallen van de druk maakt de koppeling weer een verbinding tussen draadstang en zuiger. Resultaat: de rem is weer “nagesteld”.
Ik heb op het hydraulische gedeelte dus een simpel cilindertje gemaakt om ‘m na te kunnen stellen. Een gewone vetpomp kan ook heel goed werken.
Het mechanische gedeelte wordt bediend met een kabel en een hefboom. Ik heb het originele (Peugeot) spul gebruikt; simpel en altijd passend (ook handig voor reservedelen).
Om deze klauw ook nog iets te laten doen, heb ik op de achterste uitgaande as van de tussenbak een schijf gemaakt waar de klauw op werkt. Weer draaien dus.
Ook het freempje voor de klauw moet je weer zelf maken.
Ik heb voor montage op de tussenbak gekozen omdat hij dan lekker ver uit de buurt van bagger zit (normaal gesproken dan); daar was dit hele verhaal uiteindelijk om begonnen.
Al met al dus een aardige verbouwing. Ik was eerst vergeten dat er ook nog een nieuw parkeerremsysteeem gemaakt moest worden. Hierdoor leek het heel simpel.
Bijlagen
010.jpg
010.jpg (34.22 KiB) 6308 keer bekeken
Gerhart
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Allemachtig, da's wel een redelijk uitgebreide operatie, dat red ik nooit voor zondag (dan moet ie weer baggerklaar zijn). De vooras remdelen heb ik wel liggen (ik heb mijn reserve vooras toch al gekannibaliseerd voor de steekassen), dus ik hoef enkel nog opzoek naar de Peugeot spullen.

Ik vind vooral je handrem oplossing erg fraai. Ik was op Amerikaanse boards al het e.e.a. aan vergelijkbare oplossingen tegengekomen, waarbij men dan de boel verbouwde door de remtrommel/schijf combi's van een bepaald type cadillac te nemen, maar dan zit je weer met trommelremmen die vol komen te zitten met drek. Dan is jouw oplossing slimmer. Ik weet al dat ik het e.e.a. aan onderdeeltjes bijelkaar ga scharrelen.

Bedankt !!!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Je bent altijd welkom om even te kijken hoe het er allemaal uitziet.
Laat het me maar even weten.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hier nog een foto van de Peugeot remklauw.
Bijlagen
remklauw links.JPG
remklauw links.JPG (13.87 KiB) 2311 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gerhart op 12 jan 2020 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

En hierbij de laatste aanwinst: twee laadbakken met een wisselsysteem.
Er komt dus standaard een platte bak met afneembare alu zijschotten op de Dodge.
Bijlagen
bak_1.JPG
(0 Bytes) 2932 keer gedownload
Gerhart
Plaats reactie