DTB Member 509 - Gerhart van Vuuren
En weer een stukkie verder; vloerplaat een paar stukken ingelast en de plaats waar de stoelen komen is lager en vlak gemaakt. Dit om de geveerde stoel-onderstellen voldoende ruimte te geven en dus ook vlak te krijgen.
De tunnel is een stukkie hoger gemaakt om de hoger liggende transmissie en tussenbak wat meer ruimte te geven.
O ja, ik heb van een aantal mensen gehoord dat men dacht dat ik het werk aan de cabine allemaal zelf doe, maar dat is dus niet zo. Alle andere werkzaamheden aan chassis, motor, assen enz. doe ik wel zelf, maar het plaatwerk heb ik dus uitbesteed. De cabines staan nu dus in de achterhoek bij een restaurateur.
De tunnel is een stukkie hoger gemaakt om de hoger liggende transmissie en tussenbak wat meer ruimte te geven.
O ja, ik heb van een aantal mensen gehoord dat men dacht dat ik het werk aan de cabine allemaal zelf doe, maar dat is dus niet zo. Alle andere werkzaamheden aan chassis, motor, assen enz. doe ik wel zelf, maar het plaatwerk heb ik dus uitbesteed. De cabines staan nu dus in de achterhoek bij een restaurateur.
Laatst gewijzigd door Gerhart op 12 jan 2020 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerhart
Cabine is nu helemaal klaar (plaatwerk dan; spuiten komt later nog een keer). Op de fotoos zit het buitendak er nog niet op, maar dat is ondertussen wel helemaal afgewerkt.
Dak is bekleed met anti-dreunplaat.
Dak is bekleed met anti-dreunplaat.
Laatst gewijzigd door Gerhart op 12 jan 2020 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerhart
En de deuren zijn ook al onderhanden genomen; buitenplaten waren iets aan de onderrand geroest, maar moesten toch een aardig stukkie uitgeslepen worden om beter te kunnen stralen.
Binnenbakken hadden ook wel wat roest en moesten dus ook wat nieuwe stukken hebben.
Na dit alles staan dus nog de spatborden (binnen en buiten), front en de motorkap op het programma.
Hierna dus het spuitwerk........maar eerst maar weer een beetje (veeeeeeeeel) sparen............
Binnenbakken hadden ook wel wat roest en moesten dus ook wat nieuwe stukken hebben.
Na dit alles staan dus nog de spatborden (binnen en buiten), front en de motorkap op het programma.
Hierna dus het spuitwerk........maar eerst maar weer een beetje (veeeeeeeeel) sparen............
- Bijlagen
-
- naamloos_.jpg
- (40.49 KiB) 1339 keer gedownload
Gerhart
Zeer knap werk.
Ik heb bij mij ook alles gestraald en zo opgelast.
Maar jij snijdt iets meer plaat weg dan ikke.
Ik heb wel die bak onder de voorruit helemaal nieuw moeten maken en aan mijn dak heb ik bijna niks gedaan (durfde bijna ni).
En je gaat als een speer. Bij mij duurde als veel langer.
Ik wacht momenteel nog op motorkap en mijn deuren van bij de spuiterij.
Succes.
Keep up the good work.
Ik heb bij mij ook alles gestraald en zo opgelast.
Maar jij snijdt iets meer plaat weg dan ikke.
Ik heb wel die bak onder de voorruit helemaal nieuw moeten maken en aan mijn dak heb ik bijna niks gedaan (durfde bijna ni).
En je gaat als een speer. Bij mij duurde als veel langer.
Ik wacht momenteel nog op motorkap en mijn deuren van bij de spuiterij.
Succes.
Keep up the good work.
Laatste nieuws: alles is weer dicht en staat in de 2K primer.
Nu is het dus wachten op de restauratie van haar neus en de definitieve laklaag.
Nu is het dus wachten op de restauratie van haar neus en de definitieve laklaag.
Laatst gewijzigd door Gerhart op 12 jan 2020 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerhart
Ondertussen zelf ook weer een stukje verder geraakt; de trekbalk met trekhaak hangt er ook alweer in!
Trekhaak is een "Ringfeder" welke van een ouwe Unimog afkomstig is. Trekvermogen 4 ton.
Hiervoor was dus ook een goeie bevestiging voor nodig. Natuurlijk niet zomaar te koop, dus eerst maar wat ontworpen en hierna de slijptol, boormachine en het lasapparaat maar weer tevoorschijn gehaald en een balkje in mekaar gebakken.
En ziehier het resultaat.
Trekhaak is een "Ringfeder" welke van een ouwe Unimog afkomstig is. Trekvermogen 4 ton.
Hiervoor was dus ook een goeie bevestiging voor nodig. Natuurlijk niet zomaar te koop, dus eerst maar wat ontworpen en hierna de slijptol, boormachine en het lasapparaat maar weer tevoorschijn gehaald en een balkje in mekaar gebakken.
En ziehier het resultaat.
Laatst gewijzigd door Gerhart op 12 jan 2020 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerhart
Tsja, als je dan toch aan het knutselen bent, maak je gelijk ook maar een nieuwe draagbalk voor de versnellingsbak/tussenbak.
Reden voor de nieuwe balk was de volgende: om de uitlijning van alle onderdelen van de aandrijving (motor/versnellingsbak/tussenbak en de voor- en achteras) te optimaliseren, heb ik de motor/versnellingsbak/ tussenbak vrijwel waterpas gelegd. Deze ligt oorspronkelijk ongeveer 12° achterover.
Dus heb ik de motorsteunen wat verlaagd (ongeveer 30 mm.) en de draagbalk voor de versnellingsbak/tussenbak recht gemaakt. Resultaat was hier een verhoging van ongeveer 70 mm. ten opzichte van de originele draagbalk.
Bijkomend voordeel is dat ze hierdoor wat minder snel met de buik door de grond zal ploegen.
Ruimte aan de bovenkant (cabine) had ik grotendeels al van de 80 mm. bodylift. Resterende ruimte zit in de verhoging van de tunnel in de cabine.
Als je nou gaat rekenen denk je waarschijnlijk: je hebt al 10 mm. extra ruimte, dus waarom nog meer!!??
Ja en nee: als je de motor/versnellingsbak/tussenbak kantelt, komt het achterste stuk verder omhoog dan ter plaatse van de draagbalk. Dus heb je nog meer ruimte nodig. Vandaar.
Maar, hierbij dus ook nog een afbeelding van de nieuwe draagbalk.
Reden voor de nieuwe balk was de volgende: om de uitlijning van alle onderdelen van de aandrijving (motor/versnellingsbak/tussenbak en de voor- en achteras) te optimaliseren, heb ik de motor/versnellingsbak/ tussenbak vrijwel waterpas gelegd. Deze ligt oorspronkelijk ongeveer 12° achterover.
Dus heb ik de motorsteunen wat verlaagd (ongeveer 30 mm.) en de draagbalk voor de versnellingsbak/tussenbak recht gemaakt. Resultaat was hier een verhoging van ongeveer 70 mm. ten opzichte van de originele draagbalk.
Bijkomend voordeel is dat ze hierdoor wat minder snel met de buik door de grond zal ploegen.
Ruimte aan de bovenkant (cabine) had ik grotendeels al van de 80 mm. bodylift. Resterende ruimte zit in de verhoging van de tunnel in de cabine.
Als je nou gaat rekenen denk je waarschijnlijk: je hebt al 10 mm. extra ruimte, dus waarom nog meer!!??
Ja en nee: als je de motor/versnellingsbak/tussenbak kantelt, komt het achterste stuk verder omhoog dan ter plaatse van de draagbalk. Dus heb je nog meer ruimte nodig. Vandaar.
Maar, hierbij dus ook nog een afbeelding van de nieuwe draagbalk.
Laatst gewijzigd door Gerhart op 12 jan 2020 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerhart
Hierdoor kwam er (natuurlijk) ook nog een ander probleem om de hoek kijken: door het hoger leggen van de versnellingsbak/tussenbak kwam de achterste tussenas gevaarlijk dicht bij de nieuw gemaakte achterste cabine ophanging. Dus deze moest ook wat aangepast worden; weer zagen, slijpen en lassen.
Zie ook weer bijgaande foto.
Zie ook weer bijgaande foto.
Laatst gewijzigd door Gerhart op 12 jan 2020 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerhart