Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

roest/overspuit behandelingen

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
moparpatje
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mei 2006 16:27
Locatie: cuijk

Bericht door moparpatje »

hallo mede dodgers

zoals ik een een vorige topic al aangaf (sleutelruimte gezocht/gevonden) ga ik onder het motto "wie niet waagt, wie niet wint" de komende maanden (en dan vooral in de komende zomervakantie) "een beetje" met mijn dodge hobbyen, ik zie wel hoe ver ik kom...

maar nu dan mijn vraag: voor de roest/overspuit behandeling wil ik beginnen met delen te gaan schuren met de haakse slijper, en welk atribuut moet ik daar nu opzetten...??
ik ben nml bij de bouwmarkt geweest en kwam verschillende dingen tegen die in mijn ogen daar geschikt voor zouden kunnen zijn zoals (er stonden geen namen bij) van die staal borstels en van die uit laagjes op elkaar liggende schuurpapier borstels.

en daarna natuurlijk, hoe kan ik alles dan het beste behandelen om weer een paar jaartjes de roestduivel voor te blijven, echter dan wel op betaalbare wijze..., ik doel dan op zowel onderstel als bak/cabine

vergeef mij wederom mijn onkunde :( maar ik zou hier graag iets meer duidelijkheid in krijgen...

de kleinere (en niet vlakke onderdelen) wil ik trouwens gaan zandstralen (met de compressor en een zak grid), dit heb ik met het manifolt al gedaan en dat werkt perfect

gr patrick
Gr Patrick

W200 '77 effe niet meer maar nog wel lid
Imperial le baron '69 440cui
Daihatsu Cuore '99 goedkoop maar emotieloos rothok
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Die "uit laagjes op elkaar liggende schuurpapier borstels" zijn lamellen schijven!

Werkt perfekt maar gaat heel snel (Dus constant blijven opletten) als je het met je haakse slijper wilt doen zou ik de zogenaamde staalborstel nemen!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Voor op de slijptol gebruik ik meestal twee typen borstel: de komborstel en de radiaalborstel.
Op de foto: op de voorgrond vier typen komborstel, op de achtergrond de radiaalborstel. De twee voorste zijn voor het fijnere werk; de twee achterste (rode) voor het grovere werk. Voor staal zijn meestal de grovere (met in elkaar gedraaide staaldraadjes).
Komborstel werkt lekker bij grotere oppervlakken; de radiaalborstel bij rare oppervlakken, groeven, hoeken, binnenkant chassis etc.
Voor rare hoekjes en gaatjes zijn er ook nog borsteltjes voor in de boormachine.
de lamellenschijf zoals Rob typt, is vooral gemakkelijk om iets echt glad te maken; werkt een beetje als een slijpschijf en kan ook erg hard gaan. Voorzichtig mee om gaan!!!
Ik heb zelf ook nog een hechtschijf voor op de slijptol; is een kunstsof schijf met klittenband waarop je een ronde schuurschijf kunt klitten. werkt dan net als een schuurmachine maar dan met veeeeel meer kracht en snelheid. Ook weer voorzichtig want ook dit gaat erg snel (ook de schuurschijven, ja :D ).




Edited By Gerhart on 1181757898
Gerhart
moparpatje
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mei 2006 16:27
Locatie: cuijk

Bericht door moparpatje »

tanx rob en gerhart, hier ben alvast een hoop wijzer mee geworden...
dat met die lammellen schijven en komborstels, dat kan dus gewoon met een haakse slijper of kan ik daar beter een apparaat met veel lagere toeren of zo voor aanschaffen??

als iemand ook nog informatie heeft over wat te doen NADAT je alles glad hebt...??
Gr Patrick

W200 '77 effe niet meer maar nog wel lid
Imperial le baron '69 440cui
Daihatsu Cuore '99 goedkoop maar emotieloos rothok
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Kan gewoon op je haakse slijper!
Let wel op de maximaal toelaatbare diameter van je haakseslijper!!!

Er zijn ook slimmerikken die de beschermkap verwijderen waardoor ze grotere schijven kunnen monteren, NOOIT doen!!!
Trek ook handschoenen aan en zet een veiligheidsbril (liefst een gelaatsscherm)op die loskomende staaldraadjes kunnen je pijngrens overschrijden :(

Na behandelen doe ik meestal met menie aan de buitenkant en de binnenkant met tencopal.
maiky
Berichten: 139
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:52
Locatie: Son

Bericht door maiky »

[quote]"wie niet waagt, wie niet wint"

wie niet neukt krijgt geen kind ......... zo even een wijsheid vanuit son ertussen
gr maiky



intruder vl1500lc 99 custom
kawa gpx 600 r 1992
kawa gpx 750 r 1987 custom naked
Gilera typhoon snor 2002 power one getuned 85 km/h


WARNING!! objects in mirror are dumber than they appear!!.
Denk om mijn snelheid matig uw kinderen!!!!!!!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

robdodge schreef:Trek ook handschoenen aan en zet een veiligheidsbril (liefst een gelaatsscherm)op die loskomende staaldraadjes kunnen je pijngrens overschrijden :(
Anders krijg je zoiets:
Gerhart
Rob Rules
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 mar 2007 23:19
Locatie: Oostelbeers

Bericht door Rob Rules »

maiky schreef:
"wie niet waagt, wie niet wint"

wie niet neukt krijgt geen kind ......... zo even een wijsheid vanuit son ertussen
Son is goed wakker
Greetz, Rob..

Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!

Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

maiky schreef:
"wie niet waagt, wie niet wint"

wie niet neukt krijgt geen kind ......... zo even een wijsheid vanuit son ertussen
Wie A zegt, hoeft geen B te zeggen!!!
Hij kan ook toegeven dat A verkeerd is! :p

Of deze, mooi voor op je laadklep!

"Life is like SEX, the more you put in, the more you get out!
109-1145997302

Bericht door 109-1145997302 »

Zeer interesante info aangezien de onderste rand van Skip ook gedaan moet worden :)
Succes Patrick
moparpatje
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mei 2006 16:27
Locatie: cuijk

Bericht door moparpatje »

rob, ik houd het denk ik toch maar bij "dodge" op mijn laadklep :)
petra, dank voor het succes wensen, ik zal het nodig hebben, volgend jaar bij de gehandicapte rit herken je hem niet meer terug
Gr Patrick

W200 '77 effe niet meer maar nog wel lid
Imperial le baron '69 440cui
Daihatsu Cuore '99 goedkoop maar emotieloos rothok
missdodge
Berichten: 185
Lid geworden op: 13 feb 2006 17:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door missdodge »

Ik ben benieuwd patrick, succes!
57er Chrysler New Yorker
73er Dodge Polara
77er Dodge W200
chris29
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 mei 2006 21:33
Locatie: maassluis
Contacteer:

Bericht door chris29 »

we wachten rustig af hoe hij gaat worden
moparpatje
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mei 2006 16:27
Locatie: cuijk

Bericht door moparpatje »

hallo

ik ben al aardig opgeschoten met het schuren van het chassis en wilde morgen beginnen met het chassis te behandelen.
nu heb ik verschillende dingen gehoord over hoe het chassis te behandelen nadat je hem glad hebt, nml
- binnenkant tencopal buitenkant meni (robdodge)
- helemaal meni en daarover tectil (of hoe heet dat...??), want dan blijft het een beetje flexibel, beter voor opspattende steentjes)
- helemaal hamerite (hier van zegt iemand dan weer dat dat te hard wordt en stukjes eraf kunnen "breken")

nu wil ik via deze topic graag nog van wat meer mensen horen hoe zij dit doen en hun meningen over bovenstaande opties, want nu ik er zo veel werk in steek wil ik het ook wel meteen GOED doen.

gr patrick
Gr Patrick

W200 '77 effe niet meer maar nog wel lid
Imperial le baron '69 440cui
Daihatsu Cuore '99 goedkoop maar emotieloos rothok
103-1165593000

Bericht door 103-1165593000 »

Hoi
zou geen hamerite nemen ,kun je wel over roest heen zetten maar is niet roestwerend.
Zou ook geen tectil gebruiken,krijg je zon vette zooi van.
Ik zou hem in de 2componenten epoxi zetten.
Goede hechting ,roestwerend ,olie en zuurvast, goede prijs/kwaliteit verhouding.
bv Redox van Sikkens.
wel goed ventileren of anders een koolstofmasker dragen.
Plaats reactie