Pagina 1 van 3

Geplaatst: 06 sep 2011 23:22
door JaapMopar
Zoals de titel al zegt, ben van plan om nog voor de winter heel de onderkant van de dodge aan te pakken. wil eerst beginnen met de chassisbalken en assen, daarna de rest.
Heb al veel gezocht wat je het beste kunt gebruiken, maar zo krijg je tientallen manieren/oplossingen om het aan te pakken. Wat lijkt jullie de beste manier?
Zoieso eerst kaalborstelen en in de roestwerende lak(welke? menie/brunox/owatrol enz ??? )
En daarna slijtvaste anti-steenslaglaag (hammerite/chassiscoating/bitumen/tectiel enz ??? )

wat is jullie advies? Graag erbij vermelden waar het te halen valt :wink: alvast bedankt!!

Geplaatst: 07 sep 2011 09:12
door Robbedoes
je plan klinkt goed.
eerst kaal maken en dan idd antiroest coating,
ik verkoop zelf brunox en daar heb ik hele goede ervaringen mee, is meteen ook een goede grondlaag waar je alles overheen kunt smeren.
Als je er het terrein in wil, zou ik voor een afwerklaag kiezen die glad is, zodat je makkelijk de bagger en het zand er af kunt spuiten.
:cool:

Geplaatst: 07 sep 2011 13:29
door zjeeraar
Hier heb ik ook heel wat verschillende oplossingen voor gezien. Ik heb zelf mijn keuze laten afhangen van het gemak (ik wil delen van het chassis kunnen doen, dus niet het geheel in 1 keer) en de kosten. Ik ga de komende weken beginnen en mijn aanpak is:

1. schoon/kaalmaken
2. 2 keer behandelen met Brunox (bij Robbedoes gekocht)
3. Schilderen met Hammerite

Waar ik nog over twijfel is in hoeverre ik bepaalde onderdelen ga demonteren om alles netjes te kunnen behandelen (brandstofpomp zit in de chassisbalk, bevestiging remslangen op de assen etc.)




Edited By zjeeraar on 1315394980

Geplaatst: 07 sep 2011 15:58
door JaapMopar
Oke, bedankt voor de antwoorden!
Hoeveel Brunox heb je ongeveer nodig als je het hele chassis 2x wil doen? Heb je dan aan 1 liter genoeg?

En is hammerite ook steenslagbestendig? Want heb ergens gelezen dat dit heel hard wordt en kan afbrokkelen als er een steen tegenaan vliegt ???

Geplaatst: 07 sep 2011 16:57
door beundehaas
ik heb goede ervaringen met brunox maar voor het gemak gebruik ik owatrol olie omdat dit de oude bitumen weel soepel maakt. en het maakt eventuele roest los en hecht zich dan weer op het blanke metaal eronder.
en daar overheen spuit ik dan weer bitumen undercoating met grote schroefbussen van 1ltr.

Geplaatst: 08 sep 2011 08:45
door zjeeraar
beundehaas schreef:ik heb goede ervaringen met brunox maar voor het gemak gebruik ik owatrol olie omdat dit de oude bitumen weel soepel maakt. en het maakt eventuele roest los en hecht zich dan weer op het blanke metaal eronder.
en daar overheen spuit ik dan weer bitumen undercoating met grote schroefbussen van 1ltr.
Dat is ook een goed systeem, met die bussen die je op je compressor aansluit kun je misschien nog wel op de gemakkelijkste manier alles raken...

Geplaatst: 08 sep 2011 11:37
door beundehaas
ja dat werkt perfect met zo'n spuit op de compressor, met de owatrol olie doe ik het zelfde.
alleen de druk moet redelijk hoog tussen 4 en 5 bar dan kan je echt alles raken.

Geplaatst: 08 sep 2011 22:41
door Ton
beundehaas schreef:ja dat werkt perfect met zo'n spuit op de compressor,
alleen de druk moet redelijk hoog tussen 4 en 5 bar dan kan je echt alles raken.
Ideaal!!!

Geplaatst: 08 sep 2011 22:46
door Ton
Topic over Brunox:

Brunox ervaringen

Geplaatst: 10 sep 2011 12:26
door Theft_eXP
Als je veel gaat terreinrijden zou ik voor een gladde afwerking gaan van de onderkant, is een stuk makkelijker schoonmaken als bitumen

Geplaatst: 10 sep 2011 15:11
door beundehaas
als je bitumen under coating goed aanbrengt dan is het redelijk glad en kan je het zo weer schoonmaken.
mijn advies i.p.v. brunox owatrol olie gebruiken brijft het langste goed. en alle roest waar je niet bij kan "lost" op en laat los, waarna je het weer een keer met owatrol olie kan behandelen en dan een laagje bitumen under coating er over.

Geplaatst: 10 sep 2011 16:17
door Robbie
Loodmenie en Tencopal. Ben je voor altijd klaar!

Geplaatst: 11 sep 2011 14:32
door JaapMopar
Heb Owatrol en Hammerite gekocht, ga er vd week mee aan de slag :;):

Geplaatst: 19 sep 2011 21:41
door JaapMopar
Zo, ben al lekker bezig:
Zag er ongeveer overal zo uit:
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Alles kaalgeschuurd en 2 lagen Owatrol eroverheen:
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

En daarna de Hammerite:
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Chassis is keihard overal, ziet er nu weer als nieuw uit! Ben er erg tevreden mee :cool:

Geplaatst: 20 sep 2011 08:59
door zjeeraar
Inderdaad weer mooi zwart! Hoe heb je het metaal geschuurd? En hoe lang ben je ongeveer bezig geweest?