Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Onderkant aanpakken - graag jullie advies

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Gebruikersavatar
JaapMopar
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:46
Locatie: Drunen

Bericht door JaapMopar »

Zoals de titel al zegt, ben van plan om nog voor de winter heel de onderkant van de dodge aan te pakken. wil eerst beginnen met de chassisbalken en assen, daarna de rest.
Heb al veel gezocht wat je het beste kunt gebruiken, maar zo krijg je tientallen manieren/oplossingen om het aan te pakken. Wat lijkt jullie de beste manier?
Zoieso eerst kaalborstelen en in de roestwerende lak(welke? menie/brunox/owatrol enz ??? )
En daarna slijtvaste anti-steenslaglaag (hammerite/chassiscoating/bitumen/tectiel enz ??? )

wat is jullie advies? Graag erbij vermelden waar het te halen valt :wink: alvast bedankt!!
Jaap
'76 W200 440 V8
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

je plan klinkt goed.
eerst kaal maken en dan idd antiroest coating,
ik verkoop zelf brunox en daar heb ik hele goede ervaringen mee, is meteen ook een goede grondlaag waar je alles overheen kunt smeren.
Als je er het terrein in wil, zou ik voor een afwerklaag kiezen die glad is, zodat je makkelijk de bagger en het zand er af kunt spuiten.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Hier heb ik ook heel wat verschillende oplossingen voor gezien. Ik heb zelf mijn keuze laten afhangen van het gemak (ik wil delen van het chassis kunnen doen, dus niet het geheel in 1 keer) en de kosten. Ik ga de komende weken beginnen en mijn aanpak is:

1. schoon/kaalmaken
2. 2 keer behandelen met Brunox (bij Robbedoes gekocht)
3. Schilderen met Hammerite

Waar ik nog over twijfel is in hoeverre ik bepaalde onderdelen ga demonteren om alles netjes te kunnen behandelen (brandstofpomp zit in de chassisbalk, bevestiging remslangen op de assen etc.)




Edited By zjeeraar on 1315394980
Gebruikersavatar
JaapMopar
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:46
Locatie: Drunen

Bericht door JaapMopar »

Oke, bedankt voor de antwoorden!
Hoeveel Brunox heb je ongeveer nodig als je het hele chassis 2x wil doen? Heb je dan aan 1 liter genoeg?

En is hammerite ook steenslagbestendig? Want heb ergens gelezen dat dit heel hard wordt en kan afbrokkelen als er een steen tegenaan vliegt ???
Jaap
'76 W200 440 V8
beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

ik heb goede ervaringen met brunox maar voor het gemak gebruik ik owatrol olie omdat dit de oude bitumen weel soepel maakt. en het maakt eventuele roest los en hecht zich dan weer op het blanke metaal eronder.
en daar overheen spuit ik dan weer bitumen undercoating met grote schroefbussen van 1ltr.
groet'n oet ainrom
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

beundehaas schreef:ik heb goede ervaringen met brunox maar voor het gemak gebruik ik owatrol olie omdat dit de oude bitumen weel soepel maakt. en het maakt eventuele roest los en hecht zich dan weer op het blanke metaal eronder.
en daar overheen spuit ik dan weer bitumen undercoating met grote schroefbussen van 1ltr.
Dat is ook een goed systeem, met die bussen die je op je compressor aansluit kun je misschien nog wel op de gemakkelijkste manier alles raken...
beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

ja dat werkt perfect met zo'n spuit op de compressor, met de owatrol olie doe ik het zelfde.
alleen de druk moet redelijk hoog tussen 4 en 5 bar dan kan je echt alles raken.
groet'n oet ainrom
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

beundehaas schreef:ja dat werkt perfect met zo'n spuit op de compressor,
alleen de druk moet redelijk hoog tussen 4 en 5 bar dan kan je echt alles raken.
Ideaal!!!
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Topic over Brunox:

Brunox ervaringen
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Als je veel gaat terreinrijden zou ik voor een gladde afwerking gaan van de onderkant, is een stuk makkelijker schoonmaken als bitumen
beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

als je bitumen under coating goed aanbrengt dan is het redelijk glad en kan je het zo weer schoonmaken.
mijn advies i.p.v. brunox owatrol olie gebruiken brijft het langste goed. en alle roest waar je niet bij kan "lost" op en laat los, waarna je het weer een keer met owatrol olie kan behandelen en dan een laagje bitumen under coating er over.
groet'n oet ainrom
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Loodmenie en Tencopal. Ben je voor altijd klaar!
Gebruikersavatar
JaapMopar
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:46
Locatie: Drunen

Bericht door JaapMopar »

Heb Owatrol en Hammerite gekocht, ga er vd week mee aan de slag :;):
Jaap
'76 W200 440 V8
Gebruikersavatar
JaapMopar
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:46
Locatie: Drunen

Bericht door JaapMopar »

Zo, ben al lekker bezig:
Zag er ongeveer overal zo uit:
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Alles kaalgeschuurd en 2 lagen Owatrol eroverheen:
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

En daarna de Hammerite:
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Chassis is keihard overal, ziet er nu weer als nieuw uit! Ben er erg tevreden mee :cool:
Jaap
'76 W200 440 V8
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Inderdaad weer mooi zwart! Hoe heb je het metaal geschuurd? En hoe lang ben je ongeveer bezig geweest?
Plaats reactie