Pagina 1 van 2
Geplaatst: 19 jul 2011 21:04
door Dennis77
Hallo, mijn naam is Dennis en ik ben nu zo;n beetje 1,5 jaar de trotste eigenaar van een dodge w200 uit 77.
De dodge heeft een LPG installatie en dit staat ook geregistreed op kenteken.
De installatie is voorzien van 2 gastanken. 1 is geplaatst bovenin de laadbak, en de andere tank is geplaatst achter de achteras van de dodge onder de laadbak.
Nu wil ik de 2 gastanken beide onder de auto bouwen op een plek waar ze niet in het zicht zitten. hiervoor heb ik in gedachten om de benzinetank eruit te halen en de gastanks daarvoor in de plek te doen. Daarnaast wil ik een kleine 40 of 50 liter benzinetank plaatsen zodat ik nog wel af en toe op benzine kan rijden.
Mijn vraag is of er nog bepaalde voorschriften zijn hoe en waar de gastanks bevestigd mogen worden in verband met APK keuring. Ik heb wel eens gezien dat gastanks met speciale spanbeugels worden vastgemaakt maar is dit ook toegestaan als ze onder de auto hangen?
Ook zoek ik een installateur die de tanks overnieuw kan aansluiten, het mooiste zou zijn als diegene ook bij mij in barneveld langs zou kunnen komen angezien de auto nu niet rijden kan.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Geplaatst: 20 jul 2011 09:09
door JAN/DODGE
Bel eens met de RDW.
Geplaatst: 20 jul 2011 12:48
door zjeeraar
voor zover ik op dit forum heb gelezen wordt hier bij APK keuringen niet echt naar gekeken. Alle leidingen en slangen moeten natuurlijk wel luchtdicht zijn maar dat is het geloof ik wel.
Geplaatst: 20 jul 2011 16:59
door beundehaas
ik heb dit ook moeten uitzoeken i.v.m. 2 gastanks onder de bak.
ook als je de tanks onder de bak monteerd moeten er speciale spanbanden overheen zitten.(de tank mag er NIET aan hangen!!)
de tanks moeten in een frame liggen waar ze niet uit kunnen vallen en een grote zijdelinkse en voorwaardse kracht kunnen hebben(ze mogen niet schuiven).
vandaar dus die spanbanden om ze stevig in het frame te houden.
voor de rest de leidingen moeten goed gebeugeld zitten en mogen niet lekken.
Geplaatst: 20 jul 2011 19:59
door brigadierdog
ik heb mijn tank in de bak liggen en heb daar voor de keuring (RDW) nieuwe banden omheen moeten doen omdat de oude niet meer geïsoleerd om de tank zaten.
Zat dus ijzer op ijzer en dat mocht volgens de keurmeester niet. Heb toen een rubbere band bij de LPG boer gehaald en tussen de band en de tank gedaan.
Daarna was het goed.
Geplaatst: 21 jul 2011 09:20
door sonic
Volgens mij mag je toch officeel geen twee tanks hebben tenzij dit een twintank is? Ik kan me vergissen hoor?
Geplaatst: 21 jul 2011 20:44
door beundehaas
maakt niet uit ook al doe je er 4 onder.
met een twintank krijg je geen problemen dat 1 tank eerder leeg gaat dan de andere.
Geplaatst: 22 jul 2011 12:07
door fcapri
ik vind dat net handig.
ik schakel men 2 tanken los aan. dus ik rijd eerst de eerste volledig leeg, en daarna schakel ik over naar de 2de en wordt het bijna tijd om een LPG station te zoeken.
bij mij hangen die aan die banden omhoog, niet in een frame. ben 2jaar terug een tank verloren op straat.
hier in belgie mag je de montage niet zelf doen, en dan kom je zulke taferelen tegen.
binnenkort maak ik er ook een frame onder, wat de keuring ook zegt
Edited By fcapri on 1311329289
Geplaatst: 23 jul 2011 15:01
door Dennis77
Ik vind het ook handig dat je kan omschakelen tussen 2 gastanks. Ik rijd eerst de grote gastank leeg en dan schakel ik naar de andere tank over. Hier in de buurt kan je niet op elk tijdstip LPG tanken dus dan is het niet handig als je gastanks net leeg raken :(
Maare om effe op mijn vraag terug te komen.
Ik ben 2 frames aan het maken voor mijn gastanks.
Ik zorg ervoor dat de tanks in het frame hangen en gebruik beugels puur ter beveiliging.
Ik zoek alleen nog iemand die de tanks professioneel kan aansluiten, ik heb namelijk het gereedschap niet om de koperen leidingen van een bevestigings flens te voorzien. En ik heb de koperen leidingen trouwens ook niet liggen :D
Geplaatst: 23 jul 2011 16:57
door Henk_W200
Als je meerdere tanks wilt gebruiken moet je zeker zijn dat de 80% regeling goed functioneerd.
Ik had ook 2 tanks onder mijn Dodge , maar beide 80% regelingen deden het niet.
Was eigenlijk een rijdende bom .
Heb dit niet zelf gedaan, maar dit had een gas inbouw bedrijf gedaan
Heb een keer meegemaakt als ik in de morgens ging tanken en smiddags als het warmer werd , kwam er gas uit de overdrukventiel.
Deze overdruk ventiel zit dan in het gas, en blijft dan door pruttelen.
Word je niet vrolijk van.
Heb via via een mooie ringtank gekocht. Ben hier heel blij mee.
https://www.wee200.nl/w200_tips/ringtank/ringtank.htm
Geplaatst: 23 jul 2011 17:27
door Dennis77
Dat is wel een mooi systeem moet ik zeggen. zeker het overwegen waard.
Wat kost zo'n tank met leidingen enz ongeveer als ik vragen mag?
En wat zijn de afmetingen van deze tank? Ik wil namelijk de tank inbouwen op een plek waar deze niet opvalt.
Geplaatst: 24 jul 2011 10:07
door Henk_W200
8mm leiding zijn te koop in stukken van 7 meter, kost 25-30 euro
De gastank heb ik eenmalig via via geregeld, maar zie dat ze nogal prijzig zijn 650-750 euro
Ringtank 102l. ø720x300
Geplaatst: 24 jul 2011 12:11
door beundehaas
heb mijn onderdelen via www.autogasparts.eu besteld.
hebben goede service en niet heel duur.
een 102 ltr ring tank kompleet gefit kost daar: € 689.84 Incl. BTW
ZYZTP721020-P-G - Ringtank 102L Ø720x300 gefit (incl. kast) beugels Boven
--------------------------------------------------------------------------------
deze heft type goedkeur ook voor nl.
Geplaatst: 24 jul 2011 13:57
door Dennis77
690 euro is wel een beetje aan de prijzige kant, zeker omdat ik al 2 tanks heb liggen. Hier moet ik nog even goed over nadenken.
Hoe kom je er eigenlijk achter of de 80% regeling het wel of niet doet?
Geplaatst: 24 jul 2011 15:16
door beundehaas
kijk eens op de site van henkw200, hij heeft een paar posts geleden een link er naar toe bij gezet.
op de 80% klep staat top en dat moet naar boven staan!
zelf heb ik 2 tanks helemaal achter in tussen de achteras en de bumper hangen in de lengte richting.
de 80% vulling zit er nog gewoon in en het werkt nog steeds perfect.