Voorwiellagers Vervangen W200 - een How To, zodat iedereen dit thuis kan
Geplaatst: 14 mar 2010 17:08
Mijn Voorwiellagers waren versleten, daardoor had ik speling op de voorwielen van mijn dodge, daarom heb ik besloten om ze te vervangen, omdat ik nergens een duidelijke/makkelijke manier kon vinden hoe dit moest heb ik de hulp van Jan (Country4all) ingeroepen, hij heeft me via de mail door alles heen geloodst, en tevens de nieuwe lagers geleverd!
Hier volgt nu een beschrijving hoe je ZELF je wiellagers van een W200 kan vervangen,
Allereerst je auto op de handrem, en voor de zekerheid een extra blok achter die wielen
Dan de centrale wielmoer losdraaien (los, nog niet eraf!), hier zijn verschillende manieren voor, de juiste dop-maat is 1 11/16
Ik kreeg bij één kant die moer niet los, vandaar dat ik naar een bandenboer ben gereden, daar hadden ze hem met de luchthamer zo los)
Vervolgens de wielmoer losdraaien, de auto opkrikken, band eraf, en dan de centrale moer eraf,
Dan moet de remklauw verwijdert, dit gaat het beste om met een lijmtang de remcylinder terug zijn huis in te drukken (zie foto ter illustratie)
dan de 1/2 inch moer aan de boven en onderzijde losdraaien
Vervolgens de remklauw + remblokken verwijderen, en aan je chassis o.i.d. vastbinden, zodat er niets met de remleiding gebeurt
Dan met een 3/8 (12kant) de 6 bouten losdraaien, deze bouten kan je bereiken via het gat in de hub, (tussenbak in de neutraal en je kan de hub draaien)
Wanneer je dit allemaal los hebt kan je de hub er vanaf halen, wellicht is enige overtuigingskracht met een rubberen hamer noodzakelijk (voorzichtig aan de achterzijde van de remschijf tikken)
Dan moet je de oude wiellagers verwijderen, je zou het met een poelitrekker kunnen proberen, maar doorslijpen gaat veel beter, LET OP dat je de hub waar de lagers overheen zit niet beschadigd, tevens moet je de spacerring die tussen de 2 wiellagers zit hergebruiken, dus ook die mag niet stuk!
Ik heb een dremel gebruikt om het laatste stukje van de lager door te slijpen, eerst een diepe inkeping, vervolgens met een oude schroevendraaier op de inkeping en met een hamer in flinke tik, dan zou de binnenring van de lager moeten scheuren, en kan je hem ervanaf trekken)
Dan wordt het nu tijd voor een kooklesje,
LET OP!
In tegenstelling tot wat hierna wordt verteld:
DE LAGERS NIET VERWARMEN, DIT VERKORT DE LEVENSDUUR AANZIENLIJK!
(wijziging door Robbedoes i.o.v. Laurens)
Nu moet je de lagers even verwarmen (lager zonder de buitenring, die hoeft namelijk niet verwarmd), hiervoor gebruikte ik een oude pan en fornuis,
door het verwarmen zetten de lagers heel iets uit waardoor je ze zo over de hub kan laten glijen,
ik gebruik olijfolie (je moet wat olie gebruiken) want dat schijnt het gezondste te zijn :D, een buitenkeuken is aan te raden, wanneer het warm wordt begint het behoorlijk te dampen/ruiken. Het beste kan je één lager per keer verwarmen!
Terwijl je lager warm wordt, kan je de keerring in de zeskant plaatsen(de naam weet ik niet, maar het betreft de 6 kantige metalen deel waarmee je de hub vastzet aan de as, vanaf nu noemen we hem zeskant voor het gemak)
hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een buitenring van één van de oude wiellagers, de keerring moet je erop leggen, dan buitenring erop, en rustig in de zeskant tikken
totdat je hem niet verder krijgt, dan zit ie als het goed is precies gelijk met de rand van de zeskant
terug naar onze kookprojectje, de zeskant wordt eerst over de hub geplaatste (zie foto voor de duidelijkheid)
dan de hete lager (denk aan handschoenen/waterpomp tang o.i.d.) over de hub laten glijen, let erop dat je de juiste kant boven houdt!
Dan alles even laten afkoelen, vervolgens heel veel lager vet erom heen smeren, dan de buitenring eroverheen, en weer veel vet
Dan de spacerring, en deze vullen met vet (voor de duidelijkheid heb ik op de foto één helft leeg gelaten zodat je kan zien hoe die spacerring zit
Dan de buitenring erop (alvast ingevet!)
dan de 2e lager warmstoken en vervolgens die over de hub schuiven
dan tot slot de 2e keerring over de steekas schuiven en voorzichtig met een schroevendraaien op de juiste plek tikken
(deze keerring komt in de as te zitten, niet op de hub, dus rond de steekas, zie de foto, foto is trouwens van Jan)
Dan alles weer terug monteren, (omgekeerd volgorde als verwijderen, remmen ontluchten, en je kan weer speling vrij rond rijden
Vergeet bij het afmonteren niet om de centrale moer loeivast te zetten, en te borgen met een splitpen
TIP: Smeer de centrale moer, en bout gedeelte even in met kopervet, dan krijg je hem voortaan makkelijker los
Om een wat betere voorstelling te kunnen maken hoe zo'n lager wiellager nu in elkaar zat probeer ik het aan de hand van de laatste twee foto's wat duidelijker te maken
de 1e foto, laat zien zoals het moet zitten , maar zonder de buitenringen omdat je nu mooi kan zien HOE de lagers moeten komen, de zwarte ringen zijn de keerringen, (de openzijde van de keerring moet altijd richting de lager wijzen!) De middelste zwarte ring, is in realiteit een iets dunnere stalen ring,
de 2e foto laat zien hoe het er met buitenringen uitziet
Succes met sleutelen,
Als mensen nog extra tips hebben, of dingen die ik verkeerd doe/gedaan heb laat het even weten, groeten laurens
Hier volgt nu een beschrijving hoe je ZELF je wiellagers van een W200 kan vervangen,
Allereerst je auto op de handrem, en voor de zekerheid een extra blok achter die wielen
Dan de centrale wielmoer losdraaien (los, nog niet eraf!), hier zijn verschillende manieren voor, de juiste dop-maat is 1 11/16
Ik kreeg bij één kant die moer niet los, vandaar dat ik naar een bandenboer ben gereden, daar hadden ze hem met de luchthamer zo los)
Vervolgens de wielmoer losdraaien, de auto opkrikken, band eraf, en dan de centrale moer eraf,
Dan moet de remklauw verwijdert, dit gaat het beste om met een lijmtang de remcylinder terug zijn huis in te drukken (zie foto ter illustratie)
dan de 1/2 inch moer aan de boven en onderzijde losdraaien
Vervolgens de remklauw + remblokken verwijderen, en aan je chassis o.i.d. vastbinden, zodat er niets met de remleiding gebeurt
Dan met een 3/8 (12kant) de 6 bouten losdraaien, deze bouten kan je bereiken via het gat in de hub, (tussenbak in de neutraal en je kan de hub draaien)
Wanneer je dit allemaal los hebt kan je de hub er vanaf halen, wellicht is enige overtuigingskracht met een rubberen hamer noodzakelijk (voorzichtig aan de achterzijde van de remschijf tikken)
Dan moet je de oude wiellagers verwijderen, je zou het met een poelitrekker kunnen proberen, maar doorslijpen gaat veel beter, LET OP dat je de hub waar de lagers overheen zit niet beschadigd, tevens moet je de spacerring die tussen de 2 wiellagers zit hergebruiken, dus ook die mag niet stuk!
Ik heb een dremel gebruikt om het laatste stukje van de lager door te slijpen, eerst een diepe inkeping, vervolgens met een oude schroevendraaier op de inkeping en met een hamer in flinke tik, dan zou de binnenring van de lager moeten scheuren, en kan je hem ervanaf trekken)
Dan wordt het nu tijd voor een kooklesje,
LET OP!
In tegenstelling tot wat hierna wordt verteld:
DE LAGERS NIET VERWARMEN, DIT VERKORT DE LEVENSDUUR AANZIENLIJK!
(wijziging door Robbedoes i.o.v. Laurens)
Nu moet je de lagers even verwarmen (lager zonder de buitenring, die hoeft namelijk niet verwarmd), hiervoor gebruikte ik een oude pan en fornuis,
door het verwarmen zetten de lagers heel iets uit waardoor je ze zo over de hub kan laten glijen,
ik gebruik olijfolie (je moet wat olie gebruiken) want dat schijnt het gezondste te zijn :D, een buitenkeuken is aan te raden, wanneer het warm wordt begint het behoorlijk te dampen/ruiken. Het beste kan je één lager per keer verwarmen!
Terwijl je lager warm wordt, kan je de keerring in de zeskant plaatsen(de naam weet ik niet, maar het betreft de 6 kantige metalen deel waarmee je de hub vastzet aan de as, vanaf nu noemen we hem zeskant voor het gemak)
hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een buitenring van één van de oude wiellagers, de keerring moet je erop leggen, dan buitenring erop, en rustig in de zeskant tikken
totdat je hem niet verder krijgt, dan zit ie als het goed is precies gelijk met de rand van de zeskant
terug naar onze kookprojectje, de zeskant wordt eerst over de hub geplaatste (zie foto voor de duidelijkheid)
dan de hete lager (denk aan handschoenen/waterpomp tang o.i.d.) over de hub laten glijen, let erop dat je de juiste kant boven houdt!
Dan alles even laten afkoelen, vervolgens heel veel lager vet erom heen smeren, dan de buitenring eroverheen, en weer veel vet
Dan de spacerring, en deze vullen met vet (voor de duidelijkheid heb ik op de foto één helft leeg gelaten zodat je kan zien hoe die spacerring zit
Dan de buitenring erop (alvast ingevet!)
dan de 2e lager warmstoken en vervolgens die over de hub schuiven
dan tot slot de 2e keerring over de steekas schuiven en voorzichtig met een schroevendraaien op de juiste plek tikken
(deze keerring komt in de as te zitten, niet op de hub, dus rond de steekas, zie de foto, foto is trouwens van Jan)
Dan alles weer terug monteren, (omgekeerd volgorde als verwijderen, remmen ontluchten, en je kan weer speling vrij rond rijden
Vergeet bij het afmonteren niet om de centrale moer loeivast te zetten, en te borgen met een splitpen
TIP: Smeer de centrale moer, en bout gedeelte even in met kopervet, dan krijg je hem voortaan makkelijker los
Om een wat betere voorstelling te kunnen maken hoe zo'n lager wiellager nu in elkaar zat probeer ik het aan de hand van de laatste twee foto's wat duidelijker te maken
de 1e foto, laat zien zoals het moet zitten , maar zonder de buitenringen omdat je nu mooi kan zien HOE de lagers moeten komen, de zwarte ringen zijn de keerringen, (de openzijde van de keerring moet altijd richting de lager wijzen!) De middelste zwarte ring, is in realiteit een iets dunnere stalen ring,
de 2e foto laat zien hoe het er met buitenringen uitziet
Succes met sleutelen,
Als mensen nog extra tips hebben, of dingen die ik verkeerd doe/gedaan heb laat het even weten, groeten laurens