Pagina 2 van 3

Geplaatst: 10 jan 2011 15:30
door Robbedoes
NB:
als je olie rechtstreeks in een pannetje verwarmt, wordt de temperatuur al snel hoger dan 90 graden celsius.
(Olie heeft een vrij hoog kookpunt)
Als je wilt voorkomen dat de olie warmer wordt dan 90 graden, gebruik dan het warmhoudplaatje van een koffiezetapparaat, dan zit je inderdaad rond de 90 graden, of laat een conserven-blik (met daarin de olie) drijven in een pan met water.
Dan kan het in ieder geval niet veel warmer dan 100 graden worden.
Thermometertje erbij geeft nog meer zekerheid over de temperatuur.
:cool:

Geplaatst: 16 jan 2011 19:31
door Robbie
Laurens schreef:Ik had de SKF lagers gebruikt, deze bleken niet exact dezelfde maat te zijn als de originele lagers,
tevens moest ik de spacerring hergebruiken terwijl deze bij de nieuwe lagers bijgeleverd werd!
Je was gewaarschuwd :p

Geplaatst: 10 mar 2011 15:53
door killroy
Mooie goede uitleg laurens bedankt.
Ik zit met het probleem dat mijn naaf al zover is ingevreten dat ik mijn
lagers niet meer kan stellen dus kijk wel goed voordat je nieuwe lagers
erin zet anders is het zonde van je tijd.

Geplaatst: 17 mei 2011 17:37
door skiere
ik heb bij mij de boel ook eens open gesmeten!
en ik denk dat er bij mij iets niet klopt???
ik heb twee lagers,één ring die onderbroken is, en één rubberen ring met veer in een omhulsel de" bearing"denk ik.foto hier onder zie je de onderdelen in de juiste volg orde.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
die ring tussen de lagers,die onderbroken is, is dit de space ring?
als de boel nog samen zat,en ik deed vet in de lagers,kwam het oude vet er achteraan uit? ?
foto hier onder,de onder delen op elkaar in de volgorde hoe ik ze gevonden heb in het wiel.onderaan het stapeltje,is de buitenkant van het wiel,bovenkant van het stapeltje is naar de binnenkant van de wagen,naar het diffrentieel toe zeg.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Geplaatst: 18 mei 2011 10:32
door Laurens
Hey Skiere,

de ring die onderbroken is, is inderdaad de spacer ring.

Echter hoor je wel twee keerringen (die rubberen ring met veer) te hebben, één in die zeskant (wheelbearing retainer heet het geloof ik) en één over de steekas, dus aan de andere kant van je wiellagers. die wordt vaak omgekeerd gemonteerd, aangezien je deze keerring er dan niet zo gemakkelijk uitperst (vet loopt er op den duur langsop in plaats dat de keerring weggedrukt wordt).

het lijkt erop dat je die keerring mist, en zodoende het vet eruit pompt




Edited By Laurens on 1305707664

Geplaatst: 18 mei 2011 17:43
door skiere
zijn bijde keeringen dezelfde??

Geplaatst: 18 mei 2011 19:48
door Laurens
de keerringen hoeven niet hetzelfde te zijn,

die ik gebruik zijn echter wel dezelfde (ze staan op de lijst van vervangingsonderdelen hier op dtbweb)

Geplaatst: 18 mei 2011 21:21
door Gerhart
Vanaf de fabriek zat aan de buitenkant (bij het wiel) een standaard keerring en aan de binnenkant (bij de fusee) een driedelige vetring. Dit is een stalen buitenring met een losse rubberen binnenring en een stalen kraag op de steekas. Deze werd gemonteerd omdat de lagers kunnen worden doorgesmeerd, want deze kan de druk van binnenuit doorlaten.
Deze laatste wordt vaak vervangen door dezelfde keerring als die aan de buitenkant zit. En zoals Laurens al typt, kun je de binnenste dan het beste "verkeerd" monteren, dus met de lip naar de fusee gericht. Dan pers je de keerringen er niet uit tijdens doorsmeren.

Geplaatst: 31 mei 2011 20:34
door zjeeraar
Waarschijnlijk heb ik ook nieuwe voorwiel lagers nodig. Ik wil de SKF lagers gebruiken, maar door meerdere topics heen is het me onduidelijk geworden of ik dan een nieuwe tussenring moet maken, of dat ik de huidige tussenring kan hergebruiken. Wie weet dit?

Verder kwam ik ze hier tegen:
http://www.wentellagers.nl/index.p....pl.html

Zeer mooie prijs, maar zijn dit de juiste? Ik twijfel vanwege de X/Q aanduiding...

Geplaatst: 01 jun 2011 08:31
door zjeeraar
En over het bakken: Bakken is niet goed, maar verwarmen (dus tot een graadje of 80) is wel goed. Klopt dat?

Geplaatst: 01 jun 2011 10:24
door Robbedoes
zjeeraar schreef:Waarschijnlijk heb ik ook nieuwe voorwiel lagers nodig. Ik wil de SKF lagers gebruiken, maar door meerdere topics heen is het me onduidelijk geworden of ik dan een nieuwe tussenring moet maken, of dat ik de huidige tussenring kan hergebruiken. Wie weet dit?

Verder kwam ik ze hier tegen:
http://www.wentellagers.nl/index.p....pl.html

Zeer mooie prijs, maar zijn dit de juiste? Ik twijfel vanwege de X/Q aanduiding...

die X/Qs heb ik ook nog ergens op de plank liggen.
Ze lijken qua maatvoering wel sterk op de originele, maar ik durf niet met 100% zekerheid te beweren dat ze ook goed passen.

N.B. ik heb ze nagemeten tegen originele, en de maten lijken goed overeen te komen.
Deze lagers kosten bij mij 35 euro p/st, ( 2 per wiel)zolang de voorraad strekt en ik heb er geen tussenringen bij!
:cool:

Geplaatst: 01 jun 2011 12:59
door zjeeraar
Robbedoes schreef:
zjeeraar schreef:Waarschijnlijk heb ik ook nieuwe voorwiel lagers nodig. Ik wil de SKF lagers gebruiken, maar door meerdere topics heen is het me onduidelijk geworden of ik dan een nieuwe tussenring moet maken, of dat ik de huidige tussenring kan hergebruiken. Wie weet dit?

Verder kwam ik ze hier tegen:
http://www.wentellagers.nl/index.p....pl.html

Zeer mooie prijs, maar zijn dit de juiste? Ik twijfel vanwege de X/Q aanduiding...
die X/Qs heb ik ook nog ergens op de plank liggen.
Ze lijken qua maatvoering wel sterk op de originele, maar ik durf niet met 100% zekerheid te beweren dat ze ook goed passen.
:cool:
Als je ze toch hebt liggen wil ik het best voor je testen?

Geplaatst: 01 jun 2011 13:44
door Robbedoes
da's best, maar dan na het hemelvaartweekend.
Bel, PM of mail me anders a.s. maandag even.
:cool:

Geplaatst: 01 jun 2011 20:33
door Robbie
Ik heb er ook 4 liggen, bij mij passen ze niet!
Bel of mail SKF maar, die kunnen het je "lager" fijn uitleggen!

Geplaatst: 01 jun 2011 20:38
door Gerhart
zjeeraar schreef:En over het bakken: Bakken is niet goed, maar verwarmen (dus tot een graadje of 80) is wel goed. Klopt dat?
In plaats van de lagers te verwarmen, kun je ook de naaf een tijdje in de diepvries leggen.
Heeft hetzelfde effect en is zeker veilig.