Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Voorwiellagers Vervangen W200 - een How To, zodat iedereen dit thuis kan

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Voorwiellagers Vervangen W200 - een How To, zodat iedereen dit thuis kan

Bericht door Laurens »

Mijn Voorwiellagers waren versleten, daardoor had ik speling op de voorwielen van mijn dodge, daarom heb ik besloten om ze te vervangen, omdat ik nergens een duidelijke/makkelijke manier kon vinden hoe dit moest heb ik de hulp van Jan (Country4all) ingeroepen, hij heeft me via de mail door alles heen geloodst, en tevens de nieuwe lagers geleverd!

Hier volgt nu een beschrijving hoe je ZELF je wiellagers van een W200 kan vervangen,

Allereerst je auto op de handrem, en voor de zekerheid een extra blok achter die wielen

Dan de centrale wielmoer losdraaien (los, nog niet eraf!), hier zijn verschillende manieren voor, de juiste dop-maat is 1 11/16
Ik kreeg bij één kant die moer niet los, vandaar dat ik naar een bandenboer ben gereden, daar hadden ze hem met de luchthamer zo los)

Afbeelding

Vervolgens de wielmoer losdraaien, de auto opkrikken, band eraf, en dan de centrale moer eraf,

Dan moet de remklauw verwijdert, dit gaat het beste om met een lijmtang de remcylinder terug zijn huis in te drukken (zie foto ter illustratie)

Afbeelding

dan de 1/2 inch moer aan de boven en onderzijde losdraaien

Afbeelding

Vervolgens de remklauw + remblokken verwijderen, en aan je chassis o.i.d. vastbinden, zodat er niets met de remleiding gebeurt

Dan met een 3/8 (12kant) de 6 bouten losdraaien, deze bouten kan je bereiken via het gat in de hub, (tussenbak in de neutraal en je kan de hub draaien)

Afbeelding

Wanneer je dit allemaal los hebt kan je de hub er vanaf halen, wellicht is enige overtuigingskracht met een rubberen hamer noodzakelijk (voorzichtig aan de achterzijde van de remschijf tikken)

Dan moet je de oude wiellagers verwijderen, je zou het met een poelitrekker kunnen proberen, maar doorslijpen gaat veel beter, LET OP dat je de hub waar de lagers overheen zit niet beschadigd, tevens moet je de spacerring die tussen de 2 wiellagers zit hergebruiken, dus ook die mag niet stuk!

Ik heb een dremel gebruikt om het laatste stukje van de lager door te slijpen, eerst een diepe inkeping, vervolgens met een oude schroevendraaier op de inkeping en met een hamer in flinke tik, dan zou de binnenring van de lager moeten scheuren, en kan je hem ervanaf trekken)

Afbeelding
Afbeelding

Dan wordt het nu tijd voor een kooklesje,

LET OP!
In tegenstelling tot wat hierna wordt verteld:
DE LAGERS NIET VERWARMEN, DIT VERKORT DE LEVENSDUUR AANZIENLIJK!

(wijziging door Robbedoes i.o.v. Laurens)



Nu moet je de lagers even verwarmen (lager zonder de buitenring, die hoeft namelijk niet verwarmd), hiervoor gebruikte ik een oude pan en fornuis,
door het verwarmen zetten de lagers heel iets uit waardoor je ze zo over de hub kan laten glijen,

ik gebruik olijfolie (je moet wat olie gebruiken) want dat schijnt het gezondste te zijn :D, een buitenkeuken is aan te raden, wanneer het warm wordt begint het behoorlijk te dampen/ruiken. Het beste kan je één lager per keer verwarmen!

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl je lager warm wordt, kan je de keerring in de zeskant plaatsen(de naam weet ik niet, maar het betreft de 6 kantige metalen deel waarmee je de hub vastzet aan de as, vanaf nu noemen we hem zeskant voor het gemak)

hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een buitenring van één van de oude wiellagers, de keerring moet je erop leggen, dan buitenring erop, en rustig in de zeskant tikken

Afbeelding

totdat je hem niet verder krijgt, dan zit ie als het goed is precies gelijk met de rand van de zeskant

Afbeelding

terug naar onze kookprojectje, de zeskant wordt eerst over de hub geplaatste (zie foto voor de duidelijkheid)

Afbeelding
dan de hete lager (denk aan handschoenen/waterpomp tang o.i.d.) over de hub laten glijen, let erop dat je de juiste kant boven houdt!

Afbeelding

Dan alles even laten afkoelen, vervolgens heel veel lager vet erom heen smeren, dan de buitenring eroverheen, en weer veel vet

Dan de spacerring, en deze vullen met vet (voor de duidelijkheid heb ik op de foto één helft leeg gelaten zodat je kan zien hoe die spacerring zit

Afbeelding

Dan de buitenring erop (alvast ingevet!)
Afbeelding

dan de 2e lager warmstoken en vervolgens die over de hub schuiven

Afbeelding

dan tot slot de 2e keerring over de steekas schuiven en voorzichtig met een schroevendraaien op de juiste plek tikken
(deze keerring komt in de as te zitten, niet op de hub, dus rond de steekas, zie de foto, foto is trouwens van Jan)

Afbeelding

Dan alles weer terug monteren, (omgekeerd volgorde als verwijderen, remmen ontluchten, en je kan weer speling vrij rond rijden

Vergeet bij het afmonteren niet om de centrale moer loeivast te zetten, en te borgen met een splitpen

Afbeelding

TIP: Smeer de centrale moer, en bout gedeelte even in met kopervet, dan krijg je hem voortaan makkelijker los

Om een wat betere voorstelling te kunnen maken hoe zo'n lager wiellager nu in elkaar zat probeer ik het aan de hand van de laatste twee foto's wat duidelijker te maken

de 1e foto, laat zien zoals het moet zitten , maar zonder de buitenringen omdat je nu mooi kan zien HOE de lagers moeten komen, de zwarte ringen zijn de keerringen, (de openzijde van de keerring moet altijd richting de lager wijzen!) De middelste zwarte ring, is in realiteit een iets dunnere stalen ring,

Afbeelding

de 2e foto laat zien hoe het er met buitenringen uitziet

Afbeelding

Succes met sleutelen,

Als mensen nog extra tips hebben, of dingen die ik verkeerd doe/gedaan heb laat het even weten, groeten laurens
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Laurens,

Ik vind het een super tip :yes

Die moer loshalen met een 1 11/16 inch met slag moer sleutel bij bandenboer is ook een goeie tip. :toppie
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

das een zeer duidelijke beschrijving , ik moet er ook nog aan beginnen :)
76 w200 340
76 w200 360
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Laurens mooie raportage van je klus,mischien kun je er nog bij vermelden dat je de ring waar de lagers in worden opgesloten ,dat ding met die zes gaten, in moet smeren met wat vloeibare pakking,en voor het verwarmen van de lagers zou ik dit nemen, :D :D :D

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Bakt en braad niet aan :;):




Edited By country4all on 1268594674
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Heb nog 1 kleine tip, de 1 11/16 inch dopsleutel heeft een 3/4 inch ratel-aansluiting.
Dan ben je snel geneigd om een verloopje te kopen van 3/4 inch naar een 1/2 inch ratel-aansluiting (de meest gangbare maat)
Heb een paar 1/2 ratels + 1/2 verloop stangen kapot getrokken.

Heb daarom maar een 3/4 inch verloopstang met 3/4 inch koppelstuk+stang gekocht.

Afbeelding

Na 2 dagen alles te hebben ingespoten hem zo losgehaald.

Afbeelding

Maar even naar de bandenboer met een luchthamer lijkt mij een beter idee
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
pepper
Berichten: 45
Lid geworden op: 30 mei 2009 19:49
Locatie: oude pekela

Bericht door pepper »

Laurens bedankt voor je verslagje hier heb ik wat aan !
groet Rein
DTB member 1039
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

hey Laurens, mooi duidelijk stukje.
ik ben er al een heel eind mee gekomen maar zit nu even op een dood spoor, ik wil nu namelijk de laatste binnenste ring doorslijpen van het lager maar bij mij zit die "zeskant" nog in de weg :(
hoe heb je die weggekregen? ik krijg hem namelijk met geen mogelijkheid over het laatste stuk lager heen ???

greetz, Frenkie.
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

hey frenkie, dan zit je keerring waarschijnlijk vast geroest, deze is origineel van staal, en krijg je bijna niet los,
door deze ring krijg je de zeskant idd niet over de lager heen,

WD-40 op/in die zeskant spuiten zodat de roest een beetje oplost in de keerring, om de zeskant (waar je geen WD-40 moet spuiten, kan je een poelitrekker eromheen plaatsen, de zeskant loopt echter en beetje rond waardoor deze er makkelijk vanaf schiet, vandaar dat ik de poelitrekker op spanning hield met eengroete lijmtang (die zet je gowoon haaks op de trekker zodat de armer van de poelitrekker bij elkaar blijven.

op een gegeven moment moet die zeskant was loskomen

succes
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hoi
hij blijft waarschijnlijk achter je keering hangen :)
die zit wel eens een beetje vast namelijk

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

ah ja dat dacht ik al, maar hoe krijg ik die eruit?
slopen zeker? :laugh:
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hey frenkie zie mijn vorige bericht daar staat hoe ik het heb gedaan
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

hey Laurens, inderdaad heb ik je vorige bericht over het hoofd gezien :p
je had hem vrijwel gelijk met Ed geplaatst.
ik ga het zo proberen, thanx
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Nico
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 feb 2002 05:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door Nico »

Juist zo doen de meesten het,maar is dus niet de makkelijkste weg. Je kan dus ook gewoon de centrale moer losdraaien,en de remschijf eruit trekken, en dus het lagerhuis nog gewoon even vast laten zitten,als je dan later het lagerhuis losdraaid liggen je lagers los in het huis.Hoef je niet met slijpers en dremels aan de gang.Het enige wat je moet doen is ff een soort trekker fabriceren die de schijf eraf kan trekken. Ik heb gewoon een stuk U balk genomen, en 2 gaten ingeboord die over de wielbouten gaan, en een bout in het midden die je aandraaid op de as,komt de remschijf er vanzelf uit, en dan het huis ff losdraaien, kan je je lagers er uitpakken. Hoef je ook niet door dat gaatje van je schijf zitten te kloten.
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

LET OP!!!!
DE LAGERS NIET VERWARMEN, DIT VERKORT DE LEVENSDUUR AANZIENLIJK!

DE LAGERS NIET VERWARMEN, DIT VERKORT DE LEVENSDUUR AANZIENLIJK!

DE LAGERS NIET VERWARMEN, DIT VERKORT DE LEVENSDUUR AANZIENLIJK!


Ik moet even een opmerking maken,

Ik heb in december mijn wiellagers opnieuw moeten vervangen (na ca 6 maanden al teveel sluitage)
Ik had de SKF lagers gebruikt, deze bleken niet exact dezelfde maat te zijn als de originele lagers,
tevens moest ik de spacerring hergebruiken terwijl deze bij de nieuwe lagers bijgeleverd werd!

Deze SKF lagers kunnen blijkbaar niet tegen verhitting (ergens op internet gevonden), dus de verwarming met steelpan methode NIET GEBRUIKEN!!! Ik heb zelf de lagers bij de garage erop laten persen (de hub schoon en voorbereid aangeleverd, alleen de lagers erop, dan kost het ook niet veel!)

dus kortom

DE LAGERS NIET VERWARMEN, DIT VERKORT DE LEVENSDUUR AANZIENLIJK!
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Hallo Laurens .
Weet niet waar je het hebt gelezen ,maar deze lagers mogen een voorverwarming hebben van maar liefst 80 tot 90 graden celcius in olie.
In je bakpannetje kan dus geen kwaad,indien nodig en bij twijfel neem contact op met SKF.
Zolang ik lagers zet doen we het op deze manier of met inductie en nogmaals ik rij veel in het terrein,en als mijn lagers dan versleten zijn komt dit door het water en vuil en mijn 35 inch banden daar zijn de standaard lagers niet tegen bestand. :(


Instuctie lagers
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Plaats reactie