Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Voorwiellagers Vervangen W200 - een How To, zodat iedereen dit thuis kan

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

NB:
als je olie rechtstreeks in een pannetje verwarmt, wordt de temperatuur al snel hoger dan 90 graden celsius.
(Olie heeft een vrij hoog kookpunt)
Als je wilt voorkomen dat de olie warmer wordt dan 90 graden, gebruik dan het warmhoudplaatje van een koffiezetapparaat, dan zit je inderdaad rond de 90 graden, of laat een conserven-blik (met daarin de olie) drijven in een pan met water.
Dan kan het in ieder geval niet veel warmer dan 100 graden worden.
Thermometertje erbij geeft nog meer zekerheid over de temperatuur.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Laurens schreef:Ik had de SKF lagers gebruikt, deze bleken niet exact dezelfde maat te zijn als de originele lagers,
tevens moest ik de spacerring hergebruiken terwijl deze bij de nieuwe lagers bijgeleverd werd!
Je was gewaarschuwd :p
killroy
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2009 20:11
Locatie: amsterdam

Bericht door killroy »

Mooie goede uitleg laurens bedankt.
Ik zit met het probleem dat mijn naaf al zover is ingevreten dat ik mijn
lagers niet meer kan stellen dus kijk wel goed voordat je nieuwe lagers
erin zet anders is het zonde van je tijd.
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ik heb bij mij de boel ook eens open gesmeten!
en ik denk dat er bij mij iets niet klopt???
ik heb twee lagers,één ring die onderbroken is, en één rubberen ring met veer in een omhulsel de" bearing"denk ik.foto hier onder zie je de onderdelen in de juiste volg orde.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
die ring tussen de lagers,die onderbroken is, is dit de space ring?
als de boel nog samen zat,en ik deed vet in de lagers,kwam het oude vet er achteraan uit? ?
foto hier onder,de onder delen op elkaar in de volgorde hoe ik ze gevonden heb in het wiel.onderaan het stapeltje,is de buitenkant van het wiel,bovenkant van het stapeltje is naar de binnenkant van de wagen,naar het diffrentieel toe zeg.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hey Skiere,

de ring die onderbroken is, is inderdaad de spacer ring.

Echter hoor je wel twee keerringen (die rubberen ring met veer) te hebben, één in die zeskant (wheelbearing retainer heet het geloof ik) en één over de steekas, dus aan de andere kant van je wiellagers. die wordt vaak omgekeerd gemonteerd, aangezien je deze keerring er dan niet zo gemakkelijk uitperst (vet loopt er op den duur langsop in plaats dat de keerring weggedrukt wordt).

het lijkt erop dat je die keerring mist, en zodoende het vet eruit pompt




Edited By Laurens on 1305707664
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

zijn bijde keeringen dezelfde??
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

de keerringen hoeven niet hetzelfde te zijn,

die ik gebruik zijn echter wel dezelfde (ze staan op de lijst van vervangingsonderdelen hier op dtbweb)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Vanaf de fabriek zat aan de buitenkant (bij het wiel) een standaard keerring en aan de binnenkant (bij de fusee) een driedelige vetring. Dit is een stalen buitenring met een losse rubberen binnenring en een stalen kraag op de steekas. Deze werd gemonteerd omdat de lagers kunnen worden doorgesmeerd, want deze kan de druk van binnenuit doorlaten.
Deze laatste wordt vaak vervangen door dezelfde keerring als die aan de buitenkant zit. En zoals Laurens al typt, kun je de binnenste dan het beste "verkeerd" monteren, dus met de lip naar de fusee gericht. Dan pers je de keerringen er niet uit tijdens doorsmeren.
Bijlagen
doorsnede_2.JPG
(0 Bytes) 2309 keer gedownload
Gerhart
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Waarschijnlijk heb ik ook nieuwe voorwiel lagers nodig. Ik wil de SKF lagers gebruiken, maar door meerdere topics heen is het me onduidelijk geworden of ik dan een nieuwe tussenring moet maken, of dat ik de huidige tussenring kan hergebruiken. Wie weet dit?

Verder kwam ik ze hier tegen:
http://www.wentellagers.nl/index.p....pl.html

Zeer mooie prijs, maar zijn dit de juiste? Ik twijfel vanwege de X/Q aanduiding...
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

En over het bakken: Bakken is niet goed, maar verwarmen (dus tot een graadje of 80) is wel goed. Klopt dat?
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

zjeeraar schreef:Waarschijnlijk heb ik ook nieuwe voorwiel lagers nodig. Ik wil de SKF lagers gebruiken, maar door meerdere topics heen is het me onduidelijk geworden of ik dan een nieuwe tussenring moet maken, of dat ik de huidige tussenring kan hergebruiken. Wie weet dit?

Verder kwam ik ze hier tegen:
http://www.wentellagers.nl/index.p....pl.html

Zeer mooie prijs, maar zijn dit de juiste? Ik twijfel vanwege de X/Q aanduiding...

die X/Qs heb ik ook nog ergens op de plank liggen.
Ze lijken qua maatvoering wel sterk op de originele, maar ik durf niet met 100% zekerheid te beweren dat ze ook goed passen.

N.B. ik heb ze nagemeten tegen originele, en de maten lijken goed overeen te komen.
Deze lagers kosten bij mij 35 euro p/st, ( 2 per wiel)zolang de voorraad strekt en ik heb er geen tussenringen bij!
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Robbedoes schreef:
zjeeraar schreef:Waarschijnlijk heb ik ook nieuwe voorwiel lagers nodig. Ik wil de SKF lagers gebruiken, maar door meerdere topics heen is het me onduidelijk geworden of ik dan een nieuwe tussenring moet maken, of dat ik de huidige tussenring kan hergebruiken. Wie weet dit?

Verder kwam ik ze hier tegen:
http://www.wentellagers.nl/index.p....pl.html

Zeer mooie prijs, maar zijn dit de juiste? Ik twijfel vanwege de X/Q aanduiding...
die X/Qs heb ik ook nog ergens op de plank liggen.
Ze lijken qua maatvoering wel sterk op de originele, maar ik durf niet met 100% zekerheid te beweren dat ze ook goed passen.
:cool:
Als je ze toch hebt liggen wil ik het best voor je testen?
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

da's best, maar dan na het hemelvaartweekend.
Bel, PM of mail me anders a.s. maandag even.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Ik heb er ook 4 liggen, bij mij passen ze niet!
Bel of mail SKF maar, die kunnen het je "lager" fijn uitleggen!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

zjeeraar schreef:En over het bakken: Bakken is niet goed, maar verwarmen (dus tot een graadje of 80) is wel goed. Klopt dat?
In plaats van de lagers te verwarmen, kun je ook de naaf een tijdje in de diepvries leggen.
Heeft hetzelfde effect en is zeker veilig.
Gerhart
Plaats reactie