Meer licht uit je koplampen - Ook beter voor de schakelaars
Geplaatst: 15 mei 2006 18:30
Hier is een goedkope manier om meer licht uit je koplampen te krijgen.
Naar aanleiding van een artikel dat ik las op een van de amerikaanse forums heb ik een werkwijze omschreven hoe je e.e.a. bij onze Dodges kunt realiseren:
Allereerst, dit werkt niet op alle Dodge’s, met name de nieuwere modellen zullen geen resultaat geven. Je kunt dit testen of de modificatie wat oplevert.
Neem een multimeter en zet deze op DC volt.
Start de motor en zet de lichten aan (dimlicht)
Meet nu de spanning over de lamp, dit doe je door de multimeter aan te sluiten tussen de minpool van de accu en de dimlicht aansluiting op de lamp.
Meet daarna de spanning op de accu, is deze hoger dan de spanning op de lamp, dan kun je verder gaan met de modificatie, hoe hoger de accuspanning t.o.v. de lampspanning hoe meer resultaat.
Benodigd gereedschap:
Multimeter
Testlampje
AMP Faston krimptang
Onderdelen:
2x 30 amp relais
2x 30 amp kabelzekeringhouders (of Multizekeringhouder zie hieronder)
Een handjevol Faston klemmetjes Blauw
Een stuk soepel draad 2.5mm2
(kijk aan het eind van het artikel voor meer info)
DIMLICHT
Eerst moet je de draden vinden die naar de koplamp lopen. Probeer een punt te vinden welke zich dicht bij de accu bevind. Zoek eerst de Dimlicht draad op met een testlampje.
In de W200 is dit een zwarte draad die naar je koplamp loopt. Deze draad ga je gebruiken om het eerste relais te bedienen.
Onderbreek deze draad in de buurt van de accu en sluit de kant welke naar de lamp loopt aan op contact 87 van relais1.
Het andere eind van de draad (deze komt dus van je lichtschakelaar) sluit je aan op de spoel van relais1, dat is contact 86.
Contact 85 van relais1 sluit je aan op de minpool van de accu.
Contact 30 van relais1 sluit je via een zekering aan op de + pool van de accu.
Contact 87a van relais1 (indien aanwezig) wordt niet gebruikt.
GROOT LICHT
De rood/witte draad is voor het grootlicht, controleer dit weer met het testlampje.
Grootlicht wordt geschakeld met relais2.
Onderbreek ook deze draad in de buurt van de accu, en zet er weer twee AMP fastons aan.
De draad die naar de lamp loopt sluit je aan op contact 87 van relais2.
De draad die van je schakelaar komt sluit je aan op contact 86 van relais2.
Contact 85 van relais2 sluit je aan op de minpool van de accu.
Contact 30 van relais2 sluit je via een zekering aan op de + pool van de accu.
Contact 87a van relais2 (indien aanwezig) wordt niet gebruikt.
Denk eraan dat je altijd de minpool van je accu losmaakt als je aan de bedrading gaat werken.
Door deze manier van bedraden heb je een aantal voordelen bereikt
1. Heldere koplampen
2. Er loopt minder stroom door je schakelaars waardoor deze langer meegaan.
<HR>
De volgende spullen zijn te koop bij www.conrad.nl
Erg makkelijke zekeringhouder, kun je ook nog wat meer zaken aansluiten.
ZEKERINGHOUDER 12-POLIG

productomschrijving:
Spatwaterdichte zekeringshouder voor maximaal 12 platte zekeringen. Het meegeleverde parallelverbindingsdeel maakt het mogelijk de vloeiende stroom over meerdere zekeringen te verdelen. Met ruimte om een zekeringtrekker en drie reservezekeringen te kunnen plaatsen. Voor platte zekeringen tot max. 25 A. Willekeurig aaneenschakelen van de zekeringshouders mogelijk. Afm. (lxbxh) 123 x 39 x 64 mm.
Artikelnr.: 110540 - 8B
Prijs 13,95 euro
Voor nog meer licht kun je de volgende lampen plaatsen.
FUTURE LIGHT H4

productomschrijving:
De nieuwste generatie verlichting met tot 50% meer lichtopbrengst. Zicht ca. 20 m verder dan met de gebruikelijke lampen en een betere reflectie van verkeersborden en straatmarkeringen. Een hoogwaardige kwaliteitslamp, gevuld met xenongas. Met E-keurmerk. 2 stuks.
Artikelnr.: 854191 - 8A
Prijs 19,95 euro
Naar aanleiding van een artikel dat ik las op een van de amerikaanse forums heb ik een werkwijze omschreven hoe je e.e.a. bij onze Dodges kunt realiseren:
Allereerst, dit werkt niet op alle Dodge’s, met name de nieuwere modellen zullen geen resultaat geven. Je kunt dit testen of de modificatie wat oplevert.
Neem een multimeter en zet deze op DC volt.
Start de motor en zet de lichten aan (dimlicht)
Meet nu de spanning over de lamp, dit doe je door de multimeter aan te sluiten tussen de minpool van de accu en de dimlicht aansluiting op de lamp.
Meet daarna de spanning op de accu, is deze hoger dan de spanning op de lamp, dan kun je verder gaan met de modificatie, hoe hoger de accuspanning t.o.v. de lampspanning hoe meer resultaat.
Benodigd gereedschap:
Multimeter

Testlampje

AMP Faston krimptang

Onderdelen:
2x 30 amp relais

2x 30 amp kabelzekeringhouders (of Multizekeringhouder zie hieronder)
Een handjevol Faston klemmetjes Blauw

Een stuk soepel draad 2.5mm2
(kijk aan het eind van het artikel voor meer info)
DIMLICHT
Eerst moet je de draden vinden die naar de koplamp lopen. Probeer een punt te vinden welke zich dicht bij de accu bevind. Zoek eerst de Dimlicht draad op met een testlampje.
In de W200 is dit een zwarte draad die naar je koplamp loopt. Deze draad ga je gebruiken om het eerste relais te bedienen.
Onderbreek deze draad in de buurt van de accu en sluit de kant welke naar de lamp loopt aan op contact 87 van relais1.
Het andere eind van de draad (deze komt dus van je lichtschakelaar) sluit je aan op de spoel van relais1, dat is contact 86.
Contact 85 van relais1 sluit je aan op de minpool van de accu.
Contact 30 van relais1 sluit je via een zekering aan op de + pool van de accu.
Contact 87a van relais1 (indien aanwezig) wordt niet gebruikt.
GROOT LICHT
De rood/witte draad is voor het grootlicht, controleer dit weer met het testlampje.
Grootlicht wordt geschakeld met relais2.
Onderbreek ook deze draad in de buurt van de accu, en zet er weer twee AMP fastons aan.
De draad die naar de lamp loopt sluit je aan op contact 87 van relais2.
De draad die van je schakelaar komt sluit je aan op contact 86 van relais2.
Contact 85 van relais2 sluit je aan op de minpool van de accu.
Contact 30 van relais2 sluit je via een zekering aan op de + pool van de accu.
Contact 87a van relais2 (indien aanwezig) wordt niet gebruikt.
Denk eraan dat je altijd de minpool van je accu losmaakt als je aan de bedrading gaat werken.
Door deze manier van bedraden heb je een aantal voordelen bereikt
1. Heldere koplampen
2. Er loopt minder stroom door je schakelaars waardoor deze langer meegaan.
<HR>
De volgende spullen zijn te koop bij www.conrad.nl
Erg makkelijke zekeringhouder, kun je ook nog wat meer zaken aansluiten.
ZEKERINGHOUDER 12-POLIG

productomschrijving:
Spatwaterdichte zekeringshouder voor maximaal 12 platte zekeringen. Het meegeleverde parallelverbindingsdeel maakt het mogelijk de vloeiende stroom over meerdere zekeringen te verdelen. Met ruimte om een zekeringtrekker en drie reservezekeringen te kunnen plaatsen. Voor platte zekeringen tot max. 25 A. Willekeurig aaneenschakelen van de zekeringshouders mogelijk. Afm. (lxbxh) 123 x 39 x 64 mm.
Artikelnr.: 110540 - 8B
Prijs 13,95 euro
Voor nog meer licht kun je de volgende lampen plaatsen.
FUTURE LIGHT H4

productomschrijving:
De nieuwste generatie verlichting met tot 50% meer lichtopbrengst. Zicht ca. 20 m verder dan met de gebruikelijke lampen en een betere reflectie van verkeersborden en straatmarkeringen. Een hoogwaardige kwaliteitslamp, gevuld met xenongas. Met E-keurmerk. 2 stuks.
Artikelnr.: 854191 - 8A
Prijs 19,95 euro