Geplaatst: 12 aug 2003 22:14
Het monteren van een Bodylift
Het ophogen van een Dodge kan op verschillende manieren gebeuren, door een Bodylift en door een Suspensionlift.
Een bodylift, de naam zegt het eigenlijk al, wordt de body, dus cabine, laadbak en voorfront omhooggehaald middels ophogingsblokken.
Bij een suspensionlift doet men dit door de gehele ophanging aan te passen, voor een Wxxx gaat dit nog wel, daar je te maken hebt met 4 bladveerpakketten, echter voor een Dxxx wordt dit al moeilijker.
Hier wordt het monteren van een bodylift besproken.
Een bodylift zoals verkrijgbaar bij de diverse leveranciers bevat het volgende:
14 kunststof blokken diameter 3 inch, hoogte 1, 2, of 3 inch
8 bouten met ringen voor de laadbak
4 bouten met moeren en ringen voor de cabine
2 bouten met ringen voor het voorfront
1 stukje rond metaalstaaf 1cm doorsnede 5cm lang
1 werkinstructie
1 tube nutlock
Verkrijgbaar o.a. bij http://www.summitracing.com
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
De werkinstructie is uiteraard in het engels.
Hier in het kort de werkinstructie vertaald:
Maak eerst alle bouten van de laadbak los, maar draai ze er niet helemaal uit.
Begin dan aan de passagierskant met het verwijderen van de bouten, en plaats dan een krik (garagekrik is het makkelijkste) tesamen met een balk onder de laadbak en begin voorzichtig met opkrikken.
Controleer tijdens het opkrikken of er geen draden bekneld komen te zitten, en dat ze voldoende lengte hebben. Let ook op eventuele slangen van gasinstallaties.
Als je de bak voldoende hebt opgekrikt plaats dan de 2 blokken tussen de bevestigingspunten van de laadbak en het chassis.
Draai de bouten een klein stukje in de laadbak (met de hand, niet vast!)
Verplaats dan de krik naar de bestuurderskant en krik daar voorzichtig middels de balk de laadbak op, controleer ook hier weer eventuele kabels en leidingen.
Als de laadbak hoog genoeg is plaats dan de blokken weer tussen de laadbak en het chassis, draai de bouten erin (niet vast!)
Lijn nu de laadbak uit t.o.v. de cabine, controleer de uitlijning goed.
Draai daarna de bouten pas helemaal vast.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Achterkant laadbak
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Midden laadbak, dze steunen liggen dus nu vrij van het chassis, hier kun je eventueel zelf nog enen beugel tussen zetten.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Voorkant laadbak
Zo, dat was de laadbak.
Nu de cabine en het voorfront. Dit moet in z’n geheel gebeuren, d.w.z. wel vanaf 1 kant werken, maar zowel de cabine als het voorfront moet opgekrikt worden.
Maak eerst de stang die van je stuurkolom naar je versnellingsbak loopt los, maak daarna de 4 moeren van de cabine los, en neem daarna de bouten van het voorfront los. Laat de bouten nog even zitten, maar haal de moer er wel af.
Dan gaan we weer opkrikken. Begin ook hier weer met de passagierskant.
Neem weer de garagekrik met een balk en krik de cabine voorzichtig iets op. Plaats ook een krik onder het voorfront, net naast de bevestigingsplek
Krik deze twee gezamenlijk op totdat je de goede hoogte hebt bereikt, let weer op eventuele draden, leidingen enz.
Verwijder daarna de bouten uit de cabine aan de passagierszijde, plaats de blokken, en de nieuwe bouten. Plaats ook onder het voorfront een blok met een nieuwe bout, draai nog niets helemaal vast.
Verplaats de krikken nu naar de bestuurderskant en herhaal het hele verhaal voor deze kant.
Lijn evt. de cabine uit t.o.v. de laadbak en maak alle bouten goed vast.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Achterkant cabine
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Voorkant cabine
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Voorfront
Dan moet je opmeten hoeveel langer de stang van de versnelling moet worden, dit was bij mij ongeveer 3cm, zaag de stang door en las het meegeleverde stukje ijzeren staaf ertussen, let op dat je e.e.a. in de goede richting houd, dus 1 op 1 weer aan elkaar zetten!
Plaats daarna de versnellingstang terug en stel e.e.a. eventueel weer af.
De stuurinrichting gaat nu een grotere hoek maken doordat de afstand van cabine (dus stuurstang) t.o.v. het chassis (dus stuurhuis) groter is geworden. Dit gaat niet goed met het sturen daar de ragjoint nu dient als kniestukje.
Een oplossing is om de stuurkolom aan de onderzijde iets te laten zakken, ik heb dit gedaan door de bevestigingspunten van de stuurkolom op het plaatwerk aan de onderzijde iets uit te frezen (2cm naar beneden toe) en hier heb ik het probleem mee opgelost.
Een elegantere manier is om een speciale uitschuifbare stuurstang te gebruiken.
Dit is eigenlijk het hele verhaal, het is niet moeilijk, echter je moet dus wel een aantal dingen in de gaten houden.
Bodyliftkits zijn o.a. te verkrijgen bij Co Oscam en Mico USA parts. Adressen zie de adressenpagina.
Het ombouwen kost je ongeveer een uurtje of 4 met 2 man, dus dat valt wel mee.
Veel plezier met het ophogen van je Dodge!
Het ophogen van een Dodge kan op verschillende manieren gebeuren, door een Bodylift en door een Suspensionlift.
Een bodylift, de naam zegt het eigenlijk al, wordt de body, dus cabine, laadbak en voorfront omhooggehaald middels ophogingsblokken.
Bij een suspensionlift doet men dit door de gehele ophanging aan te passen, voor een Wxxx gaat dit nog wel, daar je te maken hebt met 4 bladveerpakketten, echter voor een Dxxx wordt dit al moeilijker.
Hier wordt het monteren van een bodylift besproken.
Een bodylift zoals verkrijgbaar bij de diverse leveranciers bevat het volgende:
14 kunststof blokken diameter 3 inch, hoogte 1, 2, of 3 inch
8 bouten met ringen voor de laadbak
4 bouten met moeren en ringen voor de cabine
2 bouten met ringen voor het voorfront
1 stukje rond metaalstaaf 1cm doorsnede 5cm lang
1 werkinstructie
1 tube nutlock
Verkrijgbaar o.a. bij http://www.summitracing.com

De werkinstructie is uiteraard in het engels.
Hier in het kort de werkinstructie vertaald:
Maak eerst alle bouten van de laadbak los, maar draai ze er niet helemaal uit.
Begin dan aan de passagierskant met het verwijderen van de bouten, en plaats dan een krik (garagekrik is het makkelijkste) tesamen met een balk onder de laadbak en begin voorzichtig met opkrikken.
Controleer tijdens het opkrikken of er geen draden bekneld komen te zitten, en dat ze voldoende lengte hebben. Let ook op eventuele slangen van gasinstallaties.
Als je de bak voldoende hebt opgekrikt plaats dan de 2 blokken tussen de bevestigingspunten van de laadbak en het chassis.
Draai de bouten een klein stukje in de laadbak (met de hand, niet vast!)
Verplaats dan de krik naar de bestuurderskant en krik daar voorzichtig middels de balk de laadbak op, controleer ook hier weer eventuele kabels en leidingen.
Als de laadbak hoog genoeg is plaats dan de blokken weer tussen de laadbak en het chassis, draai de bouten erin (niet vast!)
Lijn nu de laadbak uit t.o.v. de cabine, controleer de uitlijning goed.
Draai daarna de bouten pas helemaal vast.
Achterkant laadbak
Midden laadbak, dze steunen liggen dus nu vrij van het chassis, hier kun je eventueel zelf nog enen beugel tussen zetten.
Voorkant laadbak
Zo, dat was de laadbak.
Nu de cabine en het voorfront. Dit moet in z’n geheel gebeuren, d.w.z. wel vanaf 1 kant werken, maar zowel de cabine als het voorfront moet opgekrikt worden.
Maak eerst de stang die van je stuurkolom naar je versnellingsbak loopt los, maak daarna de 4 moeren van de cabine los, en neem daarna de bouten van het voorfront los. Laat de bouten nog even zitten, maar haal de moer er wel af.
Dan gaan we weer opkrikken. Begin ook hier weer met de passagierskant.
Neem weer de garagekrik met een balk en krik de cabine voorzichtig iets op. Plaats ook een krik onder het voorfront, net naast de bevestigingsplek
Krik deze twee gezamenlijk op totdat je de goede hoogte hebt bereikt, let weer op eventuele draden, leidingen enz.
Verwijder daarna de bouten uit de cabine aan de passagierszijde, plaats de blokken, en de nieuwe bouten. Plaats ook onder het voorfront een blok met een nieuwe bout, draai nog niets helemaal vast.
Verplaats de krikken nu naar de bestuurderskant en herhaal het hele verhaal voor deze kant.
Lijn evt. de cabine uit t.o.v. de laadbak en maak alle bouten goed vast.
Achterkant cabine
Voorkant cabine
Voorfront
Dan moet je opmeten hoeveel langer de stang van de versnelling moet worden, dit was bij mij ongeveer 3cm, zaag de stang door en las het meegeleverde stukje ijzeren staaf ertussen, let op dat je e.e.a. in de goede richting houd, dus 1 op 1 weer aan elkaar zetten!
Plaats daarna de versnellingstang terug en stel e.e.a. eventueel weer af.
De stuurinrichting gaat nu een grotere hoek maken doordat de afstand van cabine (dus stuurstang) t.o.v. het chassis (dus stuurhuis) groter is geworden. Dit gaat niet goed met het sturen daar de ragjoint nu dient als kniestukje.
Een oplossing is om de stuurkolom aan de onderzijde iets te laten zakken, ik heb dit gedaan door de bevestigingspunten van de stuurkolom op het plaatwerk aan de onderzijde iets uit te frezen (2cm naar beneden toe) en hier heb ik het probleem mee opgelost.
Een elegantere manier is om een speciale uitschuifbare stuurstang te gebruiken.
Dit is eigenlijk het hele verhaal, het is niet moeilijk, echter je moet dus wel een aantal dingen in de gaten houden.
Bodyliftkits zijn o.a. te verkrijgen bij Co Oscam en Mico USA parts. Adressen zie de adressenpagina.
Het ombouwen kost je ongeveer een uurtje of 4 met 2 man, dus dat valt wel mee.
Veel plezier met het ophogen van je Dodge!