Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Ophogen d.m.v. een BODYLIFT - Niet zo moeilijk

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
wittenaar
Site Admin
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 mei 2003 15:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar »

Het monteren van een Bodylift

Het ophogen van een Dodge kan op verschillende manieren gebeuren, door een Bodylift en door een Suspensionlift.

Een bodylift, de naam zegt het eigenlijk al, wordt de body, dus cabine, laadbak en voorfront omhooggehaald middels ophogingsblokken.

Bij een suspensionlift doet men dit door de gehele ophanging aan te passen, voor een Wxxx gaat dit nog wel, daar je te maken hebt met 4 bladveerpakketten, echter voor een Dxxx wordt dit al moeilijker.

Hier wordt het monteren van een bodylift besproken.

Een bodylift zoals verkrijgbaar bij de diverse leveranciers bevat het volgende:

14 kunststof blokken diameter 3 inch, hoogte 1, 2, of 3 inch
8 bouten met ringen voor de laadbak
4 bouten met moeren en ringen voor de cabine
2 bouten met ringen voor het voorfront
1 stukje rond metaalstaaf 1cm doorsnede 5cm lang
1 werkinstructie
1 tube nutlock

Verkrijgbaar o.a. bij http://www.summitracing.com

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>


De werkinstructie is uiteraard in het engels.
Hier in het kort de werkinstructie vertaald:

Maak eerst alle bouten van de laadbak los, maar draai ze er niet helemaal uit.

Begin dan aan de passagierskant met het verwijderen van de bouten, en plaats dan een krik (garagekrik is het makkelijkste) tesamen met een balk onder de laadbak en begin voorzichtig met opkrikken.

Controleer tijdens het opkrikken of er geen draden bekneld komen te zitten, en dat ze voldoende lengte hebben. Let ook op eventuele slangen van gasinstallaties.
Als je de bak voldoende hebt opgekrikt plaats dan de 2 blokken tussen de bevestigingspunten van de laadbak en het chassis.
Draai de bouten een klein stukje in de laadbak (met de hand, niet vast!)

Verplaats dan de krik naar de bestuurderskant en krik daar voorzichtig middels de balk de laadbak op, controleer ook hier weer eventuele kabels en leidingen.

Als de laadbak hoog genoeg is plaats dan de blokken weer tussen de laadbak en het chassis, draai de bouten erin (niet vast!)

Lijn nu de laadbak uit t.o.v. de cabine, controleer de uitlijning goed.
Draai daarna de bouten pas helemaal vast.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Achterkant laadbak

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Midden laadbak, dze steunen liggen dus nu vrij van het chassis, hier kun je eventueel zelf nog enen beugel tussen zetten.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Voorkant laadbak

Zo, dat was de laadbak.

Nu de cabine en het voorfront. Dit moet in z’n geheel gebeuren, d.w.z. wel vanaf 1 kant werken, maar zowel de cabine als het voorfront moet opgekrikt worden.

Maak eerst de stang die van je stuurkolom naar je versnellingsbak loopt los, maak daarna de 4 moeren van de cabine los, en neem daarna de bouten van het voorfront los. Laat de bouten nog even zitten, maar haal de moer er wel af.

Dan gaan we weer opkrikken. Begin ook hier weer met de passagierskant.
Neem weer de garagekrik met een balk en krik de cabine voorzichtig iets op. Plaats ook een krik onder het voorfront, net naast de bevestigingsplek

Krik deze twee gezamenlijk op totdat je de goede hoogte hebt bereikt, let weer op eventuele draden, leidingen enz.

Verwijder daarna de bouten uit de cabine aan de passagierszijde, plaats de blokken, en de nieuwe bouten. Plaats ook onder het voorfront een blok met een nieuwe bout, draai nog niets helemaal vast.

Verplaats de krikken nu naar de bestuurderskant en herhaal het hele verhaal voor deze kant.

Lijn evt. de cabine uit t.o.v. de laadbak en maak alle bouten goed vast.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Achterkant cabine

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Voorkant cabine

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Voorfront

Dan moet je opmeten hoeveel langer de stang van de versnelling moet worden, dit was bij mij ongeveer 3cm, zaag de stang door en las het meegeleverde stukje ijzeren staaf ertussen, let op dat je e.e.a. in de goede richting houd, dus 1 op 1 weer aan elkaar zetten!

Plaats daarna de versnellingstang terug en stel e.e.a. eventueel weer af.

De stuurinrichting gaat nu een grotere hoek maken doordat de afstand van cabine (dus stuurstang) t.o.v. het chassis (dus stuurhuis) groter is geworden. Dit gaat niet goed met het sturen daar de ragjoint nu dient als kniestukje.

Een oplossing is om de stuurkolom aan de onderzijde iets te laten zakken, ik heb dit gedaan door de bevestigingspunten van de stuurkolom op het plaatwerk aan de onderzijde iets uit te frezen (2cm naar beneden toe) en hier heb ik het probleem mee opgelost.

Een elegantere manier is om een speciale uitschuifbare stuurstang te gebruiken.

Dit is eigenlijk het hele verhaal, het is niet moeilijk, echter je moet dus wel een aantal dingen in de gaten houden.

Bodyliftkits zijn o.a. te verkrijgen bij Co Oscam en Mico USA parts. Adressen zie de adressenpagina.

Het ombouwen kost je ongeveer een uurtje of 4 met 2 man, dus dat valt wel mee.

Veel plezier met het ophogen van je Dodge!
EL GWAPPO
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 dec 2003 12:00
Locatie: Reusel

Bericht door EL GWAPPO »

[color=643]Hallo technische Dodgers onder ons.
Zijn er lui die ervaring hebben met het zowel verhogen door suspension lift als body lift?
Ik heb reeds een suspension lift toegepast maar omdat nu mijn gehele W200 uit elkaar ligt ik er ook over na denk om een body lift te plaatsen .
Is dit wel aan te raden of wat ?
Ik hoor graag jullie reactie of advies[/color]
Make my day,paint my wagon it's a dirty job but somebody got to do it.
EL GWAPPO
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 dec 2003 12:00
Locatie: Reusel

Bericht door EL GWAPPO »

[color=643]O sorry of zit ik verkeerd in het forum te kijken[/color]
Make my day,paint my wagon it's a dirty job but somebody got to do it.
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

:D Nee hoor je zit goed.
Denk eraan wat je moet veranderen, zoals de remleidingen je stangen van de automaatbak, je radiator mee omhoog of de fan eraf, de stuurstang naar je stuurhuis langer maken, o ja wees voorzichtig met uitstappen.
Alles bij elkaar genomen is dit goed uit te voeren maar hou alles binnen de perken want je auto kan gaan dweilen op de weg.
Suc6 Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Waar nergens een opmerking over gemaakt wordt (of ik heb er over gelezen) is het feit dat de radiator terug naar beneden moet gebracht worden wil de ventilator mooi midden in de luchtgeleiding zitten.
Ook niet moeilijk maar niet vergeten of je kan wel eens gekonfronteerd worden met rondvliegend plastiek.

Groetjes
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

Jullie bevestigen de laadbak maar op 4 blokken en origineel is dit met 8.
Best er ni meer blokken onderplaatsen tegen doorbuigen van de bak (en vervormen van de flanken dan).

De bouten moeten ook genoeg trekstrekte hebben.
8.8 genoeg?
liever 10.2

De ventilator heb ik elektrisch gemaakt.
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Dag Gukke,

Wat de juiste treksterkte van de bouten betreft die weet ik zo even niet maar let wel op met het gebruik van bouten met een hogere treksterkte.
Wanneer je bouten met grotere treksterkte gaat toepassen dienen deze ook op een hoger moment te worden aangehaald.
boutdiameter, treksterkte en aanhaalmoment gaan samen.
De reden hiervoor is dat bij het juiste moment een bout lichtjes gerekt wordt in zijn elastische zone (dwz als je de bout losdraait heeft ie terug zijn originele lengte). Deze rek is nodig om voldoende spanning is de verbinding te verzekeren zodat ook onder verschillende belastingen de delen bij elkaar blijven.
Wanneer je nu een bout met grotere trekkracht gebruikt met hetzelfde aanhaalmoment als de lager gegradeerde bout dan kan een bepaalde belasting ervoor zorgen dat de delen van elkaar loskomen omdat de sterkere bout nog niet in zijn elastische zone werkt.
Hou daar wel rekening mee anders komt het zaakje toch nog los te zitten.

Groetjes
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

8.8 is meer dan sterk genoeg; mede om de reden die Motocari Mukumbwa noemt.
En een borging in de vorm van een zelfborgende moer of "Loctite" is altijd noodzakelijk.
Gerhart
98-1045938488

Bericht door 98-1045938488 »

Ik heb een kruis gemaakt achter de cabine van kokerprofiel.Hiermee kun je ook nog redelijk laden zonder dat je bang moet zijn dat de bussen eronderuit klappen.!!
barry
EL GWAPPO
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 dec 2003 12:00
Locatie: Reusel

Bericht door EL GWAPPO »

[color=643]Hallo techneuten.
En dan nu foto's van de desbetreffende info dan kan ik zien wat jullie bedoelen en dat maakt het toch wel wat eenvoudiger
En allemaal alvast bedankt voor de tips

groeten van mischien wel de empire state dodge[/color]
Make my day,paint my wagon it's a dirty job but somebody got to do it.
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Hee, beste mensen

ik wil de mijne nog iets hoger hebben dmv een body lift,
heeft iemand toevallig nog zoiets liggen, of een tekening/gegevens om ze zelf te maken of laten maken

ik hoor het graag

Bassie
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hey Bassie,

Kom een keer kijken bij mij onder de Ambassador, kun je zien wat het allemaal inhoud en of je het allemaal zelf kunt maken.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Nou moet ik dan maar een keer doen hoor je nog van me!!!
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
chris29
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 mei 2006 21:33
Locatie: maassluis
Contacteer:

Bericht door chris29 »

nu is dat allemaal wel te doen dus zo'n body lift er onder bouwen maar hoe zit het met je radiatuur moet di eniet naar benen verplaats worden
en hoe zit het dan met de koel opbrengst van je fan
wand deze staat dan niet meet in het midden van je radiatuur
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

De radiateur moet verplaatst worden naar beneden zodat de fan er weer midden voor zit (was hierboven ook al vermeld)
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Plaats reactie