Stuurbekrachtiging inbouwen - Hoe doe je dat eigenlijk?
Geplaatst: 22 nov 2002 13:13
Dodge W200 Stuurbekrachtiging

Het inbouwen van de stuurbekrachtiging is relatief eenvoudig, doch er dient opgelet te worden dat alles nauwkeurig gemonteerd wordt.
Montage van de pomp.
De pomp kan in twee uitvoeringen geleverd worden, het eerste type, een laag gemonteerd model, waarbij de V-snaar alleen om de poelie van de stuurbekrachtigingpomp en de crankshaft poelie (onderste poelie) gespannen wordt.
Het tweede type welke hoog gemonteerd wordt en waarbij de V-snaar over drie poelies loopt (stuurbekrachtiging, waterpomp en crankshaft), bij dit model dient ook de poelie van de waterpomp vervangen te worden. Deze wordt dan uiteraard ook meegeleverd.
De pomp wordt aan het motorblok gemonteerd d.m.v. de bijgeleverde bevestigingsplaten.
Monteer eerste de kleine (achterste) bevestigingsplaat op het motorblok.
De bestaande bouten van de waterpomp en motorblok worden gebruikt om e.e.a. vast te zetten. Let op, de bovenste bout zit in het natte gedeelte van de waterpomp, en er zal dus bij het losdraaien hiervan koelvloeistof uit lopen, zorg dat je later de koelvloeistof wel weer bijvult!
Bij het terugmonteren van de bovenste bout kun je een klein beetje loc-tite op de schroefdraad doen als afdichting.
Als de pomp gemonteerd is en de radiateur-fan en waterpomp-poelie terug gezet zijn dient de V-snaar gemonteerd te worden, daarna kan de pomp afgesteld en vastgezet worden door een ½ duims ratel in het vierkante gat van de pompsteun te steken en hiermee te zorgen er spanning op de v-snaar staat, daarna de stelbouten vastdraaien.
Demontage van het oude stuurhuis.
Maak de twee bouten los die de stuurstang verbinden met de koppeling (Rag-joint) aan het stuurhuis. Demonteer daarna de z.g.n. draglink aan de zijde van de stuurarm, gebruik hiervoor een z.g.n. balljoint seperator.
>Als de draglink is gedemonteerd, dan kan het stuurhuis, compleet met de haakse bevestigingsplaat gedemonteerd worden.
Demonteer dan de koppeling van het stuurhuis, deze wordt weer gebruikt.
Inbouw van het nieuwe stuurhuis.
Monteer eerst de koppeling (ragjoint) op het nieuwe stuurhuis, het kan zijn dat de as van het stuurhuis dikker is dan het oude model, de bevestiging van de koppeling dient dan iets of wat uitgebogen te worden, eventueel een langere bout toepassen.
Plaats daarna de nieuwe bevestigingsplaat tezamen met het nieuwe stuurhuis op het chassis.
Schuif dan de stuurstang in de koppeling (dit kan maar op één manier) en zet alle bouten vast.
Let op dat het stuurwiel in het midden staat en evenveel slagen naar links als naar rechts kan maken.
Alle bouten/moeren tot 55 ft.lbs aantrekken. Bij toepassing van bouten 7/16x20.
(Als andere bouten worden toegepast dan het volgende aanhouden: 1/2x20 bout =85 ft. lbs. 9/16x18 bolt=115 ft. lbs.)
Monteer de nieuwe draglink tussen de pitmanarm en de steeringarm.
Zet alles weer degelijk vast, en vergeet de borgpennen niet!
Vul de pomp daarna met steeringfluid tot het punt “Add Level” op het peilstokje aan de dop van de pomp. Loop gelijk alle smeernippels na en vervang eventuele defecte, smeer alle punten even door.
Ontluchten en uittesten.
Start nu de motor en laat hem op een verhoogd stationair toerental draaien, controleer op eventuele lekkage.
Door aan het stuur te draaien van helemaal links naar rechts zonder de stops te raken, kun je het systeem ontluchten. Als er lucht in het systeem zit dan is dit goed te horen aan een vreemd geluid tijdens het sturen. Vul regelmatig steeringfluid bij, en herhaal de procedure totdat alle lucht uit het systeem is verdwenen. Let op, telkens wel de dop terugplaatsen!
Zet de motor weer af, en controleer na enige tijd (i.v.m. het schuim dat zich gevormd heeft in het pomphuis, dit moet eerst wegzakken) het niveau van de steeringfluid, deze moet (bij warme draaiende motor) staan tot aan het streepje HOT. Vul zonodig bij. Let op dat de pomp nooit droogloopt, en zorg ervoor dat het systeem nooit overvuld wordt!
Er is in totaal ongeveer 1 ¼ liter steering fluid benodigd.
Test het complete systeem door de weg op te gaan en alles moet dan functioneren zonder mankeren.
Dit is de gehele inbouw! Veel plezier met je verbeterde Dodge!
Bij o.a. Van Dam 4x4 te Elst zijn stuurbekrachtigingsets verkrijgbaar, zowel nieuw als 2e hands. Natuurlijk zijn er meer adressen, maar daar moet je dan zelf even achteraan.
Met dank aan Hans Renkema (DTB Member 608) voor de foto's en aanvullingen op de tekst[/color]

Het inbouwen van de stuurbekrachtiging is relatief eenvoudig, doch er dient opgelet te worden dat alles nauwkeurig gemonteerd wordt.
Montage van de pomp.
De pomp kan in twee uitvoeringen geleverd worden, het eerste type, een laag gemonteerd model, waarbij de V-snaar alleen om de poelie van de stuurbekrachtigingpomp en de crankshaft poelie (onderste poelie) gespannen wordt.
Het tweede type welke hoog gemonteerd wordt en waarbij de V-snaar over drie poelies loopt (stuurbekrachtiging, waterpomp en crankshaft), bij dit model dient ook de poelie van de waterpomp vervangen te worden. Deze wordt dan uiteraard ook meegeleverd.
De pomp wordt aan het motorblok gemonteerd d.m.v. de bijgeleverde bevestigingsplaten.
Monteer eerste de kleine (achterste) bevestigingsplaat op het motorblok.

De bestaande bouten van de waterpomp en motorblok worden gebruikt om e.e.a. vast te zetten. Let op, de bovenste bout zit in het natte gedeelte van de waterpomp, en er zal dus bij het losdraaien hiervan koelvloeistof uit lopen, zorg dat je later de koelvloeistof wel weer bijvult!
Bij het terugmonteren van de bovenste bout kun je een klein beetje loc-tite op de schroefdraad doen als afdichting.
Als de pomp gemonteerd is en de radiateur-fan en waterpomp-poelie terug gezet zijn dient de V-snaar gemonteerd te worden, daarna kan de pomp afgesteld en vastgezet worden door een ½ duims ratel in het vierkante gat van de pompsteun te steken en hiermee te zorgen er spanning op de v-snaar staat, daarna de stelbouten vastdraaien.

Maak de twee bouten los die de stuurstang verbinden met de koppeling (Rag-joint) aan het stuurhuis. Demonteer daarna de z.g.n. draglink aan de zijde van de stuurarm, gebruik hiervoor een z.g.n. balljoint seperator.

Demonteer dan de koppeling van het stuurhuis, deze wordt weer gebruikt.
Inbouw van het nieuwe stuurhuis.
Monteer eerst de koppeling (ragjoint) op het nieuwe stuurhuis, het kan zijn dat de as van het stuurhuis dikker is dan het oude model, de bevestiging van de koppeling dient dan iets of wat uitgebogen te worden, eventueel een langere bout toepassen.
Plaats daarna de nieuwe bevestigingsplaat tezamen met het nieuwe stuurhuis op het chassis.
Schuif dan de stuurstang in de koppeling (dit kan maar op één manier) en zet alle bouten vast.
Let op dat het stuurwiel in het midden staat en evenveel slagen naar links als naar rechts kan maken.
Alle bouten/moeren tot 55 ft.lbs aantrekken. Bij toepassing van bouten 7/16x20.
(Als andere bouten worden toegepast dan het volgende aanhouden: 1/2x20 bout =85 ft. lbs. 9/16x18 bolt=115 ft. lbs.)
Monteer de nieuwe draglink tussen de pitmanarm en de steeringarm.
Zet alles weer degelijk vast, en vergeet de borgpennen niet!


Vul de pomp daarna met steeringfluid tot het punt “Add Level” op het peilstokje aan de dop van de pomp. Loop gelijk alle smeernippels na en vervang eventuele defecte, smeer alle punten even door.

Start nu de motor en laat hem op een verhoogd stationair toerental draaien, controleer op eventuele lekkage.
Door aan het stuur te draaien van helemaal links naar rechts zonder de stops te raken, kun je het systeem ontluchten. Als er lucht in het systeem zit dan is dit goed te horen aan een vreemd geluid tijdens het sturen. Vul regelmatig steeringfluid bij, en herhaal de procedure totdat alle lucht uit het systeem is verdwenen. Let op, telkens wel de dop terugplaatsen!
Zet de motor weer af, en controleer na enige tijd (i.v.m. het schuim dat zich gevormd heeft in het pomphuis, dit moet eerst wegzakken) het niveau van de steeringfluid, deze moet (bij warme draaiende motor) staan tot aan het streepje HOT. Vul zonodig bij. Let op dat de pomp nooit droogloopt, en zorg ervoor dat het systeem nooit overvuld wordt!
Er is in totaal ongeveer 1 ¼ liter steering fluid benodigd.
Test het complete systeem door de weg op te gaan en alles moet dan functioneren zonder mankeren.
Dit is de gehele inbouw! Veel plezier met je verbeterde Dodge!
Bij o.a. Van Dam 4x4 te Elst zijn stuurbekrachtigingsets verkrijgbaar, zowel nieuw als 2e hands. Natuurlijk zijn er meer adressen, maar daar moet je dan zelf even achteraan.
Met dank aan Hans Renkema (DTB Member 608) voor de foto's en aanvullingen op de tekst[/color]