Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Stuurbekrachtiging inbouwen - Hoe doe je dat eigenlijk?

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Stuurbekrachtiging inbouwen - Hoe doe je dat eigenlijk?

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Dodge W200 Stuurbekrachtiging

Afbeelding
Het inbouwen van de stuurbekrachtiging is relatief eenvoudig, doch er dient opgelet te worden dat alles nauwkeurig gemonteerd wordt.


Montage van de pomp.

De pomp kan in twee uitvoeringen geleverd worden, het eerste type, een laag gemonteerd model, waarbij de V-snaar alleen om de poelie van de stuurbekrachtigingpomp en de crankshaft poelie (onderste poelie) gespannen wordt.
Het tweede type welke hoog gemonteerd wordt en waarbij de V-snaar over drie poelies loopt (stuurbekrachtiging, waterpomp en crankshaft), bij dit model dient ook de poelie van de waterpomp vervangen te worden. Deze wordt dan uiteraard ook meegeleverd.

De pomp wordt aan het motorblok gemonteerd d.m.v. de bijgeleverde bevestigingsplaten.
Monteer eerste de kleine (achterste) bevestigingsplaat op het motorblok.


Afbeelding

De bestaande bouten van de waterpomp en motorblok worden gebruikt om e.e.a. vast te zetten. Let op, de bovenste bout zit in het natte gedeelte van de waterpomp, en er zal dus bij het losdraaien hiervan koelvloeistof uit lopen, zorg dat je later de koelvloeistof wel weer bijvult!
Bij het terugmonteren van de bovenste bout kun je een klein beetje loc-tite op de schroefdraad doen als afdichting.
Als de pomp gemonteerd is en de radiateur-fan en waterpomp-poelie terug gezet zijn dient de V-snaar gemonteerd te worden, daarna kan de pomp afgesteld en vastgezet worden door een ½ duims ratel in het vierkante gat van de pompsteun te steken en hiermee te zorgen er spanning op de v-snaar staat, daarna de stelbouten vastdraaien.
Afbeelding Demontage van het oude stuurhuis.
Maak de twee bouten los die de stuurstang verbinden met de koppeling (Rag-joint) aan het stuurhuis. Demonteer daarna de z.g.n. draglink aan de zijde van de stuurarm, gebruik hiervoor een z.g.n. balljoint seperator.
Afbeelding >Als de draglink is gedemonteerd, dan kan het stuurhuis, compleet met de haakse bevestigingsplaat gedemonteerd worden.
Demonteer dan de koppeling van het stuurhuis, deze wordt weer gebruikt.


Inbouw van het nieuwe stuurhuis.

Monteer eerst de koppeling (ragjoint) op het nieuwe stuurhuis, het kan zijn dat de as van het stuurhuis dikker is dan het oude model, de bevestiging van de koppeling dient dan iets of wat uitgebogen te worden, eventueel een langere bout toepassen.

Plaats daarna de nieuwe bevestigingsplaat tezamen met het nieuwe stuurhuis op het chassis.
Schuif dan de stuurstang in de koppeling (dit kan maar op één manier) en zet alle bouten vast.
Let op dat het stuurwiel in het midden staat en evenveel slagen naar links als naar rechts kan maken.

Alle bouten/moeren tot 55 ft.lbs aantrekken. Bij toepassing van bouten 7/16x20.
(Als andere bouten worden toegepast dan het volgende aanhouden: 1/2x20 bout =85 ft. lbs. 9/16x18 bolt=115 ft. lbs.)

Monteer de nieuwe draglink tussen de pitmanarm en de steeringarm.
Zet alles weer degelijk vast, en vergeet de borgpennen niet!
Afbeelding Afbeelding

Vul de pomp daarna met steeringfluid tot het punt “Add Level” op het peilstokje aan de dop van de pomp. Loop gelijk alle smeernippels na en vervang eventuele defecte, smeer alle punten even door.
Afbeelding Ontluchten en uittesten.

Start nu de motor en laat hem op een verhoogd stationair toerental draaien, controleer op eventuele lekkage.
Door aan het stuur te draaien van helemaal links naar rechts zonder de stops te raken, kun je het systeem ontluchten. Als er lucht in het systeem zit dan is dit goed te horen aan een vreemd geluid tijdens het sturen. Vul regelmatig steeringfluid bij, en herhaal de procedure totdat alle lucht uit het systeem is verdwenen. Let op, telkens wel de dop terugplaatsen!
Zet de motor weer af, en controleer na enige tijd (i.v.m. het schuim dat zich gevormd heeft in het pomphuis, dit moet eerst wegzakken) het niveau van de steeringfluid, deze moet (bij warme draaiende motor) staan tot aan het streepje HOT. Vul zonodig bij. Let op dat de pomp nooit droogloopt, en zorg ervoor dat het systeem nooit overvuld wordt!
Er is in totaal ongeveer 1 ¼ liter steering fluid benodigd.
Test het complete systeem door de weg op te gaan en alles moet dan functioneren zonder mankeren.

Dit is de gehele inbouw! Veel plezier met je verbeterde Dodge!

Bij o.a. Van Dam 4x4 te Elst zijn stuurbekrachtigingsets verkrijgbaar, zowel nieuw als 2e hands. Natuurlijk zijn er meer adressen, maar daar moet je dan zelf even achteraan.

Met dank aan Hans Renkema (DTB Member 608) voor de foto's en aanvullingen op de tekst[/color]
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
103-1122059870

Bericht door 103-1122059870 »

Even een reactie op het stuurberkrachtigings verhaal.

Ook ik kocht een W200 zonder stuurbekrachtiging, de prijs van een bekrachtigde set viel mij enorm tegen en ben gaan zoeken naar alternatieven, ben uit gekomen op een stuurhuis van een omega van voor 98 en een pomp van een Renault Sefrane, de stuurstang moest echter wel wat ingekort :welder: worden wat officieel niet mag maar heb dit bij een constructie bedrijf laten doen.
Was voor de gehele set nog geen 200 euro kwijt en de truck stuurt perfect (zelfs met gevoel, wat ik bij de orginele bekr.set mis).

Voor diegene die meer wil weten moet dit maar even melden, kan wel wat foto's maken mocht daar belangstelling voor zijn.

Mvg Jeroen
dodgefever68
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2009 19:48
Locatie: stadskanaal

Bericht door dodgefever68 »

Ha! ik dacht ook slim te zijn ik heb een 1978 TD en daar heb ik een 79 RM stuurhuis op gezet
nou zit er verschil tussen montage van het stuur huis bij beide auto's
ik heb de 79 RM stuurhuis dus gemonteerd op de manier van de 78 TD
nou draaien mijn wielen de verkeerde kant op......... links (stuur) is rechts (wielen) en rechts (stuur) is links (wielen)....
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Pech vogel van de maand :(
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
jappe
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2008 11:14
Locatie: klazienaveen

Bericht door jappe »

heb wel belangstelling in die fotos en de gegevens Jeroen.
domien
charger 73 se
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 nov 2009 18:14
Locatie: egmond

Bericht door charger 73 se »

ja ik ook wel! :)
dodge w200 77 lpg 318 cui
dodge charger 73 lpg 408 cui
chrysler cordoba lpg 360 4bbl
Plaats reactie