Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

stuurstang verwijderen - How to?

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Beste Dodgers,

Wie weet hoe je de stuurstang moet verwijderen?
ik heb nu al enige tijd zitten kijken, maar ben er nog niet uit.

wie weet hebben jullie ook een oplossing voor hetvolgende probleem,

wanneer ik aan het stuur draai (zonder stuurbekrachteging), kom ik op een gegeven moment op een punt waarbij het stuur doorschiet, (over een soort dood punt gaat), bij nadere inspectie bleek dit de koppeling bovenaan de stuurstang te zijn (dat gedeelte dat in een soort ronde huls zit, met die rubbere stofkap eromheen, hier zie ik iets draaien waarna het plots los schiet, resulterende in een soort vrije slag in het stuur.

is deze stuurstang stuk, en zoja, is dat te maken of moet ik op zoek naar een nieuwe?
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

stuurstang krijg je los door de boutjes aan de ragjoint los te maken en in de kop die je denkt dat die kapot is zit een spanstiftje in dat je er met een drijver uit moet slaan.
nu kan je de stang iets inschuiven en ertussenuit halen.

de speling die je hebt kan je nu oplossen door de kop eraf te halen en erin te kijken.

hoogstwaarschijnlijk is er inwendig iets uit elkaar geschoten, dit kun je vaak wel weer terugzetten.
maar mogelijk is de kop versleten en moet je een goede gebruikte nemen.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Bedankt voor de reactie, het enige probleem is dat ik geen ragjoint ertussen heb zitten (het is één complete stang)

maar ik ben in ieder geval al wat wijzer,

@ biestyboy, heb je toevallig nog wel zo'n kop liggen (voor het geval dat)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hey Laurens,

Het probleem bij jouw crosser is dat deze verhoogd is waardoor de stuurstang te kort is, hij schiet dus uit de geleiding waar die rubber kap overheen zit.

Het veiligste is te kiezen voor een stuurstang die in lengte te variëren is. Ik weet zo niet hoe dit heet maar Gerhard heeft deze ook.

Als je hem alleen als crosser (dus niet op de weg) gebruikt dan kun je overwegen om hem te (laten) verlengen.

Loshalen is niet moeilijk, je moet het boutje die onderaan zit even er helemaal uithalen, en dan de uiteinden van de klem iets uit elkaar drijven met bijv. een grote schroevendraaier.

Daarna kun je hem naar boven schuiven en is ie los.

Ik hoop dat het duielijk is zo... :p
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Perfect, tonnie

dit gaat lukken, (waarschijnlijk zal ik zelf wel iets verzinnen op de stuurstang, (ik was toch van plan de stuurbekrachtiging om te zetten op de daily dodge)

bedankt!
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie