Moter slaat niet meer aan - bijna alles al geprobeert

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Ja, alvast bedankt voor alle beterschapswensen.
Er zijn aan mijn kransslagaders 2 vernauwingen gevonden en dotteren is waarschijnlijk geen optie, dus het ziet er naar uitdat ik een bypass ga krijgen.
:(
@ Laurens:
Je weet dat ik je met alle plezier zou willen helpen, maar het zit me een beetje tegen.
Probeer het probleem analytisch aan te pakken en schrijf alles op wat je doet, zodat je je stappen kunt terugzoeken.
(Hieronder volgt een voorbeeld, je kunt naar eigen inzicht er nog van alles bijverzinnen om te testen of uit te sluiten.)

Maak allereerst de akku los (veiligheid voor alles)
Trek alles wat met de ontsteking te maken heeft van je blok af:
Bougies, kabels, verdeler, bobine, ecu.
Controleer of de nokkenas goed staat (distributie-ketting).
Kijk of alle kleppen om en om open gaan en weer volledig sluiten. (inlaatklep open, dan uitlaatklep helemaal dicht).
Meet dan de compressie per cylinder, deze moeten allemaal ongeveer hetzelfde zijn.
Meet alle bougies door met een weerstandsmeter. Er mag geen weerstand zijn tussen de kern en het huis (schroefdraad)
Meet de kern van alle bougiekabels (zeer weinig weerstand)
Meet of er weerstand is tussen de kern van de bougiekable en de buitenkant ervan. (oneindig weerstand)
Controleer of je carburateur goed vast zit en of je spruitstuk goed vastzit.
Controleer of je gasklep functioneert en of je benzineleiding niet verstopt zit.
Controleer (mbv een klein flesje met een losse slang) of er benzine in je carburateur komt.
Controleer of je choke-klep er in zit en zo ja, of deze niet in de gesloten stand blijft hangen.
Schroef 8 goede (nieuwe) doorgemeten bougies in je blok.
Plaats de verdeler op de juiste manier terug in het blok.
Plaats de rotor goed in de verdeler.
Vervang eventueel alle vacuumslangen.
Plaats de bougiekabels terug in de juiste volgorde.
Bevestig de bobine terug met een EXTRA massakabel naar je blok, niet naar het chassis.
Meet met een weerstandsmeter of de weerstand naar massa 0 ohm is.
Plaats de bobinekabel naar de verdelerkap.
Plaats de ecu terug met een EXTRA massakabel naar je blok, niet naar het chassis.
Meet met een weerstandsmeter of de weerstand naar massa 0 ohm is.
Meet de overbruggingsweerstand. Deze mag geen 0 of oneindig zijn.
Sluit de ECU aan.
Laat een kabel van de plus van de bobine naar de overbruggingweerstand lopen.
Meet op de overbruggingsweerstand en de plus van de bobine of de kabel verbinding geeft.
Sluit op de andere pool van de overbruggingsweerstand een kabel aan die naar de plus van de akku gaat.
(de min van de akku is dan nog los!)
Met deze kabel op een juiste verbinding.
Sluit de plus van de startmotor aan op de akku.
Spuit ongeveer 2 á 3 seconden wat remmenreiniger of starthulp in het luchtfilterhuis of rechtstreeks in de carburateur.
Verbindt de min van de akku aan massa van je blok (niet aan het chassis) en laat de startmotor lopen door de kleine pool aan de dikke kort te sluiten mbv een schroevendraaier oid. (Of maak een aparte kabel die je zelf tegen de plus van de akku kunt aantikken)
Als de motor geen teken van leven geeft, vergeet dan niet om de akku weer van de massa af te halen, anders kookt je bobine stuk.
In principe zou je nu vonken uit je ontsteking moeten kunnen trekken.
Meet anders steeds elke stap weer draad voor draad na.

Heb je vonken, en staat de ontsteking op tijd (ook niet onbelangrijk), dan zou je blok moeten lopen.
De enige andere reden waarom hij dan niet zou lopen is het brandstof/luchtmengsel.
Loop op dezelfde manier alle electrische verbindingen van je gasinstallatie na.
Misschien is er iets met je verdamper.
Had je die pas geleden niet schoongemaakt?
Misschien is er iets van vocht oid achtergebleven?

Meestal als een blok van het ene moment op het andere niet wil lopen, is het iets onbenulligs, zoals een draadje dat ergens kortsluiting maakt.

Succes met het oplossen van de narigheid!
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
missdodge
Berichten: 185
Lid geworden op: 13 feb 2006 17:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door missdodge »

Jeetje... een bypass Rob... Heel veel sterkte en beterschap namens Dennis en mij!
57er Chrysler New Yorker
73er Dodge Polara
77er Dodge W200
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

k ben geholpen door bastian (ook zijn forumnaam), hij heeft mijn dodge (eindelijk) weer aan de
praat gekregen, het bleek een heel simpel probleem te zijn...

Omdat ik een elektrische brandstofpomp heb bleef deze tijdens de startpogingen gewoon doorlopen, hierdoor vulden de cylinders zich met benzine, en liepen vervolgens langs de olieringen de carterpan in. hierdoor had ik uiteindelijk ca 3 Liter extra in de carterpan zitten. hierdoor was alles uit balans en liep niets meer.

De oplossing, Bastiaan heeft de bougies even opgeborsteld met een staalborstel, en vervolgens die 3extra liter afgetapt, starten en lopen (als vanouds).

Nogmaals Bedankt, Super!!!. kan ik eindelijk weer dodgen...

de oplossing kan soms zo simpel zijn,

nu staat nog op het programma,

* stuurlager vervangen
* contactslot terug plaatsen
* dasbord terugplaatsen
* stuur terug plaaten
* startmoter eronder vandaan
* carterpan eraf
* vriesdop vervangen (er lekt er één, startmoter zit er net voor)
* carterpan terug (met nieuwe pakking, oude lekt)
* nieuw olie erin
* bedrading fatsoeneren
* startmoter terug monteren
* remolie vervangen
* remmen onluchten
* speling voorwielen oplossen
* HAPPY DODGE-ING

Iedereen bedankt voor alle input/suggesties
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja Laurens, graag gedaan hoor ,je had m wel erg vaak gestart met het oliepeil die reikte tot ca 8 cm boven t peil he ? Misschien was eens leuk hier een foto te plaatsen van je totaal gesloopte dashboard om de oorzaak te vinden .je kunt in ieder geval met deze sneeuw weer 4x4 rijden ,groeten bas
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Ik zou dan nog wel even de olie verversen. De dopes zullen al die benzine niet leuk gevonden hebben en als de olie op temperatuur is gaat de benzine erin verdampen waardoor je oliepeil gaat dalen.
Plaats reactie