Moter slaat niet meer aan - bijna alles al geprobeert
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Hallo Mededodgers,
Mijn Dodge W200 wil al enige tijd niet meer aanslaan,
het probleem is dat ik maar 3 volt meet op de bobine,
wanneer ik de auto probeer te starten loopt deze op naar 11 volt, en geeft de runkabel 0 V, lopen ho maar...
Hetvolgende heb ik vervangen/getest
* bobine (met 3 verschillende getest)
* Ecu's (ook 3 verschillende)
* weerstandsblokje (2 verschillende getest)
* Startrelais (of hoe het blokje ook heet,dat de startmoter aanstuurt (ook 2 verschillende getest)
* spanningsregelaar (ook 2 verschillende getest
De accu is nieuw (afgelopen zomer, betreft een Varta 85AH, 800A Silver Dynamic), De ontstekingset is een FBO ignition system, en standaard verdeler met LPG vervroegingsveren.
alle onderdelen één voor één getest, en tevens ook een
hele combinatie, waarvan ik 100% weet dat die
functioneerd.
Tevens heb ik alles doorgemeten, ik vind nergens een te grote weerstand, wat mijn spanningsverlies zou kunnen
verklaren.
Zodra ik de + draad van de bobine afhaal, meet ik 12 volt
(op contact)
De draaden in de bulkhead connectoren allemaal
doorgemeten (die relevant zijn, aan de hand van het
elektrische schema op deze site).
de draden van de stekker die voorbij de bulkhead zitten
(binnen in cabine) ook doorgemeten, nog steeds geen verschil.
Vervolgens verschillende draden overbrugt, geen verschil
hetgeen wat ik overbrugt had is,
*contactkabel vanaf connector binnenin cabine naar
weerstandsblokje,
* + van bobine naar weerstandsblokje
* - van bobine naar accu
Vervolgens viel nog wat op, tijdens het meten van het
startrelais (blokje waar de + van de accu naar toe loopt),
begon de multimeter te roken, weet niet of dit een
oorzaak aangeeft?
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, ik zelf heb geen ideeën meer over ???
Alvast bedankt, Laurens
Edited By Laurens on 1262113975
Mijn Dodge W200 wil al enige tijd niet meer aanslaan,
het probleem is dat ik maar 3 volt meet op de bobine,
wanneer ik de auto probeer te starten loopt deze op naar 11 volt, en geeft de runkabel 0 V, lopen ho maar...
Hetvolgende heb ik vervangen/getest
* bobine (met 3 verschillende getest)
* Ecu's (ook 3 verschillende)
* weerstandsblokje (2 verschillende getest)
* Startrelais (of hoe het blokje ook heet,dat de startmoter aanstuurt (ook 2 verschillende getest)
* spanningsregelaar (ook 2 verschillende getest
De accu is nieuw (afgelopen zomer, betreft een Varta 85AH, 800A Silver Dynamic), De ontstekingset is een FBO ignition system, en standaard verdeler met LPG vervroegingsveren.
alle onderdelen één voor één getest, en tevens ook een
hele combinatie, waarvan ik 100% weet dat die
functioneerd.
Tevens heb ik alles doorgemeten, ik vind nergens een te grote weerstand, wat mijn spanningsverlies zou kunnen
verklaren.
Zodra ik de + draad van de bobine afhaal, meet ik 12 volt
(op contact)
De draaden in de bulkhead connectoren allemaal
doorgemeten (die relevant zijn, aan de hand van het
elektrische schema op deze site).
de draden van de stekker die voorbij de bulkhead zitten
(binnen in cabine) ook doorgemeten, nog steeds geen verschil.
Vervolgens verschillende draden overbrugt, geen verschil
hetgeen wat ik overbrugt had is,
*contactkabel vanaf connector binnenin cabine naar
weerstandsblokje,
* + van bobine naar weerstandsblokje
* - van bobine naar accu
Vervolgens viel nog wat op, tijdens het meten van het
startrelais (blokje waar de + van de accu naar toe loopt),
begon de multimeter te roken, weet niet of dit een
oorzaak aangeeft?
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, ik zelf heb geen ideeën meer over ???
Alvast bedankt, Laurens
Edited By Laurens on 1262113975
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
probeer de reluctor en de pick up coil eens ,het is die 8 kammige rotor en deze zit in de verdeler, zijn de kammen niet verroest? is de gapsetting tussen de kammen en de pick up coil ca 0,2mm? spannings terugval van de accu hoort bij bij t starten ca 3 volt te zijn dus bij starten heeft accu ca 9 volt , bobine kan dit makkelijk verwerken tot hoogspanning. en wat gebeurt er als je de bougie kabel van bougi afhaalt en tegen blok laat vonken? en heb je de secundaire circuit test gemeten, dat wil zeggen de juiste ohm waardes , deze staan in de manual en je meet ze op de binnenkant stekker van de ecu .je weet toch wel zeker dat gas/benzine aanwezig is ?
Edited By bastian on 1262118405
Edited By bastian on 1262118405
Laurens, als je een draad aansluit van + accu direct naar + bobine dan sloeg hij toch wel meteen aan?
Als dat zo is, dan zou het ontstekingssysteem toch in orde moeten zijn.
Jammer dat ik zo ver van jou vandaan zit, anders zou ik even komen helpen....
Maar tijdens het starten meet jij 11volt op + bobine, maar hij vonkt dan toch niet?
En als je een plusdraad direct op de bobine zet dan vonkt ie wel? Dat vind ik dan zo vreemd....
Trouwens je moet de min van de bobine NIET aan massa leggen, en ook niet op de min van de accu aansluiten! Ik dacht te lezen dat je dat hebt geprobeerd, of ik heb het niet goed begrepen.
Edited By Kurt on 1262119217
Als dat zo is, dan zou het ontstekingssysteem toch in orde moeten zijn.
Jammer dat ik zo ver van jou vandaan zit, anders zou ik even komen helpen....
Maar tijdens het starten meet jij 11volt op + bobine, maar hij vonkt dan toch niet?
En als je een plusdraad direct op de bobine zet dan vonkt ie wel? Dat vind ik dan zo vreemd....
Trouwens je moet de min van de bobine NIET aan massa leggen, en ook niet op de min van de accu aansluiten! Ik dacht te lezen dat je dat hebt geprobeerd, of ik heb het niet goed begrepen.
Edited By Kurt on 1262119217
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Ik geloof (maar ben er niet zeker meer van dat we dit zo geprobeerd hadden,
ik heb een spanningsterugval van ca 9 v (op bobine, dus niet de accu) (bij contact, bij starten is dit 11 volt, dus terugval van 1 volt)
Trouwens je moet de min van de bobine NIET aan massa leggen, en ook niet op de min van de accu aansluiten! Ik dacht te lezen dat je dat hebt geprobeerd, of ik heb het niet goed begrepen.
hij starte eerst wel met plus accu naar plus bobine, heb het inmiddels niet meer geprobeerd, zal het nogmaals proberen, en hier vermelden[/color]
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Laurens, rook uit je multimeter betekent meestal dat deze aan het overlijden is. Die zou ik niet meer vertrouwen.
:(
Wat al eerder gezegd is: plus van de accu direct op de plus van de bobine zou voldoende moeten zijn om de motor te laten lopen.
Om de motor te starten zonder het kontakt te gebruiken:
Plusdraad van akku naar plus van bobine en dan bij de startmotor met een schroevedraaier het kleinepinnetje met die dikke ernaast verbinden, dan zou de startmotor moeten gaan draaien en de motor zou dan moeten starten, zonder dat je het cirquit in je dashbord gebruikt.
Als je dat 'eng' vindt: maak dan een draad van die kleine pen aan je startmotor naar de akku en tik deze tegen de plus van je akku aan. Dit is om het relais van je startmotor aan te sturen. Zodra de motor loopt, kun je de draad weer loshalen.
Om de motor uit te zetten, haal je de plus draad van de bobine af.
???
OJA: heb je die veiligheids-schakelaar op de automaatbak al nagekeken? (of de bedrading ernaar toe?)
Mogelijk is die de boosdoener? (Stel dat hij een vette sluiting verzoorzaakt.)
:(
Wat al eerder gezegd is: plus van de accu direct op de plus van de bobine zou voldoende moeten zijn om de motor te laten lopen.
Om de motor te starten zonder het kontakt te gebruiken:
Plusdraad van akku naar plus van bobine en dan bij de startmotor met een schroevedraaier het kleinepinnetje met die dikke ernaast verbinden, dan zou de startmotor moeten gaan draaien en de motor zou dan moeten starten, zonder dat je het cirquit in je dashbord gebruikt.
Als je dat 'eng' vindt: maak dan een draad van die kleine pen aan je startmotor naar de akku en tik deze tegen de plus van je akku aan. Dit is om het relais van je startmotor aan te sturen. Zodra de motor loopt, kun je de draad weer loshalen.
Om de motor uit te zetten, haal je de plus draad van de bobine af.
???
OJA: heb je die veiligheids-schakelaar op de automaatbak al nagekeken? (of de bedrading ernaar toe?)
Mogelijk is die de boosdoener? (Stel dat hij een vette sluiting verzoorzaakt.)
Robbedoes
V8 Power Enthousiast.
V8 Power Enthousiast.
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Die veiligheidsschakelaar zorgt er toch alleen voor dat de startmoter niet werkt zodra de auto in de verscnelling staat,
de startmoter werkt wel, (alleen in P en N zoals het hoort), kan het probleem hier toch zitten?,
en waar vindt ik die kabel precies, op het elektrische schema is het wat lastig te zien
de startmoter werkt wel, (alleen in P en N zoals het hoort), kan het probleem hier toch zitten?,
en waar vindt ik die kabel precies, op het elektrische schema is het wat lastig te zien
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
- Locatie: biest-houtakker
Ik heb nu dit verhaal al een paar weken? gevolgd en denk dat je door al dat proberen door de bomen het bos niet meer ziet en ook niet meer weet wat je wel en niet in welke volgorde dan ook getest hebt.
Het kan nu natuurlijk zo zijn dat je per ongeluk het prbleem opgelost hebt en verwisseld met een ander probleem??
Of iets doorgebrand hebt??
Zelf lijkt mij er toch ergens een kabelbreuk te zitten, al geprobeerd om er een andere kabelboom in te hangen??
Dus niet een enkele draad maar alles vervangen?
Je kunt het natuurlijk ook namaken van losse draden maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat je het goed doet.
En ook zou ik al de ontstekingsdelen zoals module, verdeler, bobine en dergelijk van je andere auto afhalen en dan monteren met voor mijn part ook de kabelboom uit je andere auto.
Die is goed dus dan zou het weer moeten werken!!
Omgedraaid kun je dan ook het niet werkende spul in je andere auto bouwen om dat weer te testen.
arjan
ps, zorg dat je het goede originele spul niet vermengd met dat FBO gebeuren
Het kan nu natuurlijk zo zijn dat je per ongeluk het prbleem opgelost hebt en verwisseld met een ander probleem??
Of iets doorgebrand hebt??
Zelf lijkt mij er toch ergens een kabelbreuk te zitten, al geprobeerd om er een andere kabelboom in te hangen??
Dus niet een enkele draad maar alles vervangen?
Je kunt het natuurlijk ook namaken van losse draden maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat je het goed doet.
En ook zou ik al de ontstekingsdelen zoals module, verdeler, bobine en dergelijk van je andere auto afhalen en dan monteren met voor mijn part ook de kabelboom uit je andere auto.
Die is goed dus dan zou het weer moeten werken!!
Omgedraaid kun je dan ook het niet werkende spul in je andere auto bouwen om dat weer te testen.
arjan
ps, zorg dat je het goede originele spul niet vermengd met dat FBO gebeuren
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Ik heb toevallig nog een kabelboom liggen,
(afkomstig van biestyboy :D ) kreeg ik bij de crosser,
ik zal die er eens inhangen, wellicht dat het helpt...
(afkomstig van biestyboy :D ) kreeg ik bij de crosser,
ik zal die er eens inhangen, wellicht dat het helpt...
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
heb de kabelboom vervangen, nu meet ik met contact erop 7,5 volt (das mijn elektrische benzinepomp direct op de accu, wanneer ik hem via mijn lpg systeem schakel , via schakelaar op dashbord verlies ik één volt,
krijg hem inmiddels gestart (normale manier), en wanneer ik hem even op een beetje gas houd, blijft hij ook (zij het zeer slecht) lopen, nog maar net eigenlijk.
nu ga ik de dynamo er ook weer bijaan schakelen, wellicht dat dit help (kon namelijk niet direct kabelboom vervangen, vanwege wat modificaties aan het hele systeem, vandaar eerst zonder dynamo)
krijg hem inmiddels gestart (normale manier), en wanneer ik hem even op een beetje gas houd, blijft hij ook (zij het zeer slecht) lopen, nog maar net eigenlijk.
nu ga ik de dynamo er ook weer bijaan schakelen, wellicht dat dit help (kon namelijk niet direct kabelboom vervangen, vanwege wat modificaties aan het hele systeem, vandaar eerst zonder dynamo)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Heb de andere kabelboom erin gehangen, nog steeds geen verschil, meet zo'n 7 volt op de bobine,
ik heb het hele gas/electrische systeem afgekoppeld, en de elek brandstofpomp (benzine) direct naar accu,
wanneer ik de hele boel via het gas systeem, dus relais e.d. laat lopen heb ik 6 volt op bobine,
de accu heeft op het moment nog 13,4v
oook alle connectoren losgehaald (die ik zo kon vinden), en ingespoten met contact reiniger/ spray
bij de weerstanden box (bij dashbord klep/kastje), zitten 4 schroeven, 2 houden de weerstandenbox op zijn plek, en 2 kleinere schroeven houden een messing kastje op zijn plek, lijkt een miniatuurversie (athans de vorm) van het start relais, heeft iemand een idee waar deze voor dient.?
ALLE ideeën zijn welkom,
en anders weer een technische avond bij mij thuis;)
ik heb het hele gas/electrische systeem afgekoppeld, en de elek brandstofpomp (benzine) direct naar accu,
wanneer ik de hele boel via het gas systeem, dus relais e.d. laat lopen heb ik 6 volt op bobine,
de accu heeft op het moment nog 13,4v
oook alle connectoren losgehaald (die ik zo kon vinden), en ingespoten met contact reiniger/ spray
bij de weerstanden box (bij dashbord klep/kastje), zitten 4 schroeven, 2 houden de weerstandenbox op zijn plek, en 2 kleinere schroeven houden een messing kastje op zijn plek, lijkt een miniatuurversie (athans de vorm) van het start relais, heeft iemand een idee waar deze voor dient.?
ALLE ideeën zijn welkom,
en anders weer een technische avond bij mij thuis;)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
nog een vraagje, van de bulkhead connectoren, nr 5 waar gaat deze naar toe,
volgens het elektrische schema loopt dit niet verder, bij mij in de auto wel.
wie o wie weet het...
volgens het elektrische schema loopt dit niet verder, bij mij in de auto wel.
wie o wie weet het...
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
tevens meet ik op de steering column connectoren
het volgende:
op kabel 14pk , op contact ca 7 volt
op kabel 16r, op contact ca 12 v
en vervolgens met starten op
kabel 14 pk, ca 11-12 volt
en kabel 16r minder van 12, zakt in met starten,
hoort op kabel 14pk (die voor ignition starter) is wel spanning te staan, zonder starten, en kabel 16r is voor ignition run
het volgende:
op kabel 14pk , op contact ca 7 volt
op kabel 16r, op contact ca 12 v
en vervolgens met starten op
kabel 14 pk, ca 11-12 volt
en kabel 16r minder van 12, zakt in met starten,
hoort op kabel 14pk (die voor ignition starter) is wel spanning te staan, zonder starten, en kabel 16r is voor ignition run
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus