Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Ook niet starten

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Hallo

Wou vanmorgen mijn Dodge effe gebruiken maar hij had er geen zin in.

Ik denk vocht of slecht contact.

Heb al veel gelezen over alles doormeten enzo maar snap het niet allemaal zo 1 2 3 :(

Waar krijgt de ecu zijn massa van?

Hoe kan ik mijn weerstand blokjes meten en waarom zit er een draadje tussen de twee polen ( dat gele draadje linker blokje)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>


Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>


Het spulletje is volgens mij ook heeeel oud, toen ze hem geverfd hebben zijn ze om de ecu en blokjes heen gegaan met de kwast.

Had ook geen vonk heb een andere bobine er op gezet en nu wel vonk alleen is het een 12 volt uit volvo maar zat ook een 12 volt op.

Ik rij alleen op gas en hoor wel de klik bij choken.

Nu lees ik hier erg vaak over een setje MSD daar zit alles in ter vervanging van die oude onderdelen?

Klaas
Afbeelding
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Ik bedoelde natuurlijk FBO ipv MSD

Klaas
Afbeelding
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Die volvo bobine kan ook problemen gaan geven. hij moet nu dubbel zo hard werken als in zn eigen vertrouwde 4 cilindertje. kan zijn dat je op hogere toeren een te slappe vonk krijgt...

Nu, die volvo bobine is echt een 12 volt. de orginele dodge is 7 volt. om dit te maken zit er die weerstand tussen..

Het beste is om een werkende orginele bobine weer terug te plaatsen.
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Ja dat weet ik, daarom vraag ik dus ook of he nut heeft om die FBO set te kopen.

Klaas
Afbeelding
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Zeker.. Ik heb zo'n setje in mijn Challenger zitten. Super!
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Het spulletje is volgens mij ook heeeel oud, toen ze hem geverfd hebben zijn ze om de ecu en blokjes heen gegaan met de kwast.


Zo ziet het er ook uit.
:;):
Zonder dat dit hoeft te betekenen, dat het ook allemaal niet goed zou zijn, lijkt het mij wel verstandig om de ECU eens te vervangen voor een 'vers' exemplaar.
Die gele draad is waarschijnlijk bedoeld om de weerstand te overbruggen, zodat je bobine 12 volt krijgt ipv 9 volt.

Ik heb nog eens nagedacht over het feit dat er standaard maar 9V op de bobine staat.
na de opmerking dat de Volvo bobine het erg moeilijk zou krijgen omdat hij nu 2x zo hard zou moeten werken:
waarschijnlijk is daarom het voltage omlaag gebracht.
Een 12V bobine geeft nl ook nog bij 6V een flinke vonk.

Ik heb altijd een Harley gehad met punten ontsteking en die kon je zelfs met een bijna lege accu nog aantrappen, zolang de spanning maar niet onder de 6V kwam.
Bij onze Dodges is dat iets lastiger, omdat de spoel in de verdeler wel een hogere spanning nodig heeft om de puls te genereren die de bobine laat vonken.

Zou je de electronische unit in de verdeler vervangen door een contactpunten systeem, dan zou de dodge zelfs nog starten bij 6V, mits je het blok rondgeslingerd krijgt.
Nadeel van contactpunten: ze verlopen, kunnen lostrillen, branden in en ze gaan zweven bij hogere toerentallen en je moet ze ong. elke 6000 km vervangen.
Dat is gelukkig meestal 1x per jaar en dan moet je toch ook de olie, filters en bougies vervangen.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ivm die lagere spanning heb ik het altijd anders gehoord.

je auto staat op 12V, maar van het moment je wil starten, zakt de accu spanning snel naar 10V doordat de startmotor teveel stroom trekt en er ook verlies komt de staan op de voedingskabels (elke kabel heeft een weerstand, stel nog maar 0,01ohm. als je 100A door zo een kabel stuurt, dan komt er 1V over die kabel te staan. tel dan nog eens alle overgangscontacten enzo erbij en heb je snel wat verlies. verlies = warmte, dus overal waar het warm wordt verlies je vermogen).

Als ze nu de bobine op 9V laten werken, en die ook bouwen voor 9V, dan zetten ze een weerstandsdraad in de voedingslijn van de bobine die 3V over zich neemt van de accuspanning (12 - 3 = 9V).
bij het starten overbruggen ze simpelweg die weerstanddraad door een 2de draad van de startmotor naar de bobine te leiden (zo zit het bij fords). als je bij het starten dan de accu spanning van 12V omlaag trekt naar 10V, en die spanning wordt van de starter rechtstreeks doorgestuurd naar de bobine, dan krijgt de bobine op die moment geen 9V - 3V = 6V (met die weerstandskabel) maar gewoon de volledige resterende accuspanning van 10V. de bobine krijgt eigenlijk een hogere voedingsspanning voor een sterkere vonk te geven bij het starten.
de bobine is eigenlijk een hoogspanningstransformator die de spanning een 3000keer verhoogd (9V x 3000 = 27 000V, als die 10V krijgt dan is het 30 000V. bij 6V houd je nog 18 000V nodig, is redelijk sterk, maar vaak niet voldoende om een koude motor te starten

dit zou nooit mogelijk zijn als de bobine standaard al op 12V zou hangen bij draaiende motor (stel dat de bobine dan 2000keer versterkt, 12x 2000 = 24 000V). dan krijgt die bij het starten maar 10V en is je vonk zwakker (10V x 2000 = 20 000V).
doordat transistoren veel sneller schakelen dan contactpuntjes, kunnen ze de bobine kleiner bouwen en kan ze een hogere puls geven. ze zal intern minder opwarmen doordat de schakelpieken korter zijn dan bij contactpunten. bij transistorontsteking is de vonk vaak hoger dan 40 000V en is het niet zo belangrijk meer (vandaar dat vele aftermarketsystemen met transistorontsteking gewoon een 12V bobine hebben)
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Moi

He 2 ecu en 2 bobines in bruikleen van Roadrunner, dus vandaag effe proberen.

Weet iemand ook of Kurt die setjes van FBO nog verkoopt?

Of zijn er nog meer opties.

Eerst maar zorgen dat ik hem weer aan de praat krijg en dan het spul maar een beet upgraden :D

Klaas
Afbeelding
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Update

Heb andere ECU en Bobine erop gezet, heb nu wel vonk maar niet starten. :(

Heb er een knop in zitten om te choken en als ik die indruk hoor ik in de tank en onder de motorkap wat klikken.

Heb die dikke stelschroef er uitgedraaid en toen op knop gedrukt (choke)nou zal ik denken dat er dan gas uit moet komen toch?

Nou ik zie en ruik helemaal niets duss.

Er branden nog 2 lampjes dus volgens mij moet er nog genoeg in zitten want ik tank als er nog 1 brand en dan gaat er 120 liter bij in. ( heb 200l tank)

En de meter op tank geeft nog 20% aan moet toch voldoende zijn.

Klaas
Afbeelding
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

je hebt impco gas? als je de auto op contact zet, dan op benzine en dan op gas, hoor je dan ook klikken onder de motorkap & gastank? krijg je spanning op alle magneetkleppen?
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Moi Klaas,

Ik zou zowiezo even een massa draadje van je accu naar je ECU leggen.
Als bij mij dat draadje eraf is krijg ik hem echt niet aan de praat.
Maar oke je hebt een vonk.

Je kunt eventueel op je gasklep een 12V lampje parallel zetten om te checken dat de spanning niet wegvalt. Om een goed beeld te krijgen moet je hem echt parallel op de gasklep zetten en niet ergens anders een massa wegpakken. Massa van je gasklep misschien even checken, die van mij was ook niet lekker

Als ik jouw was zou ik alle kabelschoentje ook prefentief vervangen van de weerstandblokje.
Die dubbele draad met tape heb ik zo'n kabelschoentje voor gebruikt met een lipje
Dan kun je op die lipje weer een kabelschoentje plaatsen. Dus elk draadje een eigen kabelschoentje.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Misschien kun je ook eens kijken naar je mixer ?? Heb ik ook gedaan.
https://www.wee200.nl/w200_tips/imp ... _mixer.htm
Als hier een scheur in zit heb je ook problemen.

Die dikke stelschroef eruit gedraait , bedoel je die van de mixer ?
Choke knop ? Weet niet precies wat je daar mee bedoeld Klaas.
Maar misschien ligt dat wel aan mij :p :D

Als ik op de Impco verdamper op het middelste knopje druk dan geeft de verdamper gas aan de mixer.
Of door het vacuum van de motor als hij loopt, zuigt de mixer gas uit de verdamper.
Mits de gasventielen openstaan natuurlijk.
Ik heb in mijn systeem geen choke zitten, gebruik wel de oude choke (veer) op de motorblok .
Om bij een hele koude start de motor iets sneller stationair te laten lopen.
https://www.wee200.nl/w200_tips/choke/choke.htm

Je hebt bij een impco installatie wel een systeem zitten als je overgaat op benzine er een ring omhoog gaat . Dan zuigt hij lucht de caburateur in ipv gas
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Ik rij alleen maar op gas, heb nooit op benzine gereden eerlijk gezegd.
-15 graden ......... is starten geen probleem.
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Moi Henk

Ik bedoel die stelschroef die zit in de leiding van verdamper naar carb, die heb ik er uitgedraaid en daar kwam geen gas uit.

Dat zwarte knopje is een schakelaar, als ik wou choken moest ik hem 5 x op contact zetten. Dit heb ik nu door middel van een druk knop (dus indrukken is choken als de auto op contact staat)

Maar krijg steeds meer het vermoeden dat mijn tank leeg is.
Omdat er dus geen gas komt als ik knop 10 keer indruk hoor ik 2 tikken op tank en onder motorkap, met mijn neus voor luchtfilter gezeten maar ruik niks.


Kan ik gesleept worden? rij alleen op gas namelijk.
Afbeelding
beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

moi klaas,

had ik laatst ook, tijdens het rijden deed de motor wat raar en op den duur liep hij nog maar op 3 cilinders.
en ik had helemaal geen vermogen meer. dus ik denken de ontsteking naar de k****, maar het was een lege tank !!
heb hem gewoon gesleept naar de pomp, wel de automaatbak in "n" en de 4x4 bak ook.


groetn uut ainrom!
groet'n oet ainrom
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Bericht door smoky joe »

Moi

Heb even een foto gemaakt van verdamper

Klep met gele cirkel hoor ik tikken maar waar is die met blauwe cirkel voor dan?

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Als i de leidingen losdraai bij tank moet er toch ook gas komen?

Klaas
Afbeelding
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

jup, bij de tank moet er ook gas komen. als dat niet het geval is is ie leeg.

er zou al gas moeten ontsnappen als je de leiding los draaid. als dat niet het geval is is je tank leeg.
Plaats reactie