startprobleem
sinds een week of twee is m,n 318 motor "dood'
Gewoonweg niet starten hij krijgt benzine en vonkjes.
Carburateur vervangen,bobine vervangen ,alles wat me logisch lijkt nagekeken....
Eigenlijk weet ik het niet meer.....
Na m,n 5e nacht van accu opladen d8 ik eens in dit forum om raad te vragen...
Ik hoop dat er reactie komt want ik begin zo langzamerhand gaar te worden van het ding....
Garoeten
Gewoonweg niet starten hij krijgt benzine en vonkjes.
Carburateur vervangen,bobine vervangen ,alles wat me logisch lijkt nagekeken....
Eigenlijk weet ik het niet meer.....
Na m,n 5e nacht van accu opladen d8 ik eens in dit forum om raad te vragen...
Ik hoop dat er reactie komt want ik begin zo langzamerhand gaar te worden van het ding....
Garoeten
Wat mij eens overkwam: Starten: alles ok, en bij het loslaten van het sleuteltje: weer morsdood. Oplossing: kontaktslot vervangen.. Misschien heb jij ook zoiets ? Anders kun je eens naar de stekkers tussen de cabine en de motorruimte kijken, en/of de stekker op de ontstekingsmodule. Maarrrrrr naar gammele (dan weer wel, dan weer niet) verbindingen en dito fouten zoeken is soms verd*md frustrerend. Sterkte !
Ik had een soortgelijk probleem; bij mijn Dodge was het de module van de elektronische ontsteking (op het linkse spatbord).
Let op: als je deze vervangt, kun je het beste ook het bijbehorende weerstandblok (tegen de cabine) vervangen. Had ik niet gedaan en kon na twee weken de module nog een keer vervangen en dus toen ook nog de weerstand.
Let op: als je deze vervangt, kun je het beste ook het bijbehorende weerstandblok (tegen de cabine) vervangen. Had ik niet gedaan en kon na twee weken de module nog een keer vervangen en dus toen ook nog de weerstand.
Gerhart
Tsja....ik heb de weerstand bekeken zag er redelijk uit was niet kapot ofzo...
het gekke is dat de bougies wel vonken maar het lijkt alsof ze niet hard genoeg vonken.
Na die conclusie heb ik dus de bobine vervangen maar niks nog geen leven na de dood.....
Vanavond probeer ik eens een verdeler en rotor van een maat van me...wellicht dat het dat is.....
het gekke is dat de bougies wel vonken maar het lijkt alsof ze niet hard genoeg vonken.
Na die conclusie heb ik dus de bobine vervangen maar niks nog geen leven na de dood.....
Vanavond probeer ik eens een verdeler en rotor van een maat van me...wellicht dat het dat is.....
Bij mij gaf de bougie dus wel een vonk, maar was toch deze module kapot. Ik heb er een automonteur bijgehaald, deze heeft alles doorgemeten en zei toen dat de module kapot was. Ik zal proberen uit te leggen wat hij mij vertelde.
Deze module heeft twee standen: een "start" stand en een "lopen" stand. Zodra je het contact uitzet, springt de module op "start". Als je nu weer wilt gaan starten, zal de module nog steeds op "start" staan, en tijdens het starten een sterkere vonk geven. Zodra je de contactsleutel loslaat (de motor loopt dan, als het goed is) gaat de module over naar "lopen" en zal een iets minder sterke vonk geven. Dit omdat de bougie tijdens het starten meer moeite heeft om het mengsel te ontsteken. Bij mij bleef de module dus op "lopen" hangen. Als de motor van mijn Dodge warm was, kon ik 'm nog wel eens gestart krijgen als ik lang doorstartte (bij mij kwam het probleem dus af en toe voor).
Deze module heeft twee standen: een "start" stand en een "lopen" stand. Zodra je het contact uitzet, springt de module op "start". Als je nu weer wilt gaan starten, zal de module nog steeds op "start" staan, en tijdens het starten een sterkere vonk geven. Zodra je de contactsleutel loslaat (de motor loopt dan, als het goed is) gaat de module over naar "lopen" en zal een iets minder sterke vonk geven. Dit omdat de bougie tijdens het starten meer moeite heeft om het mengsel te ontsteken. Bij mij bleef de module dus op "lopen" hangen. Als de motor van mijn Dodge warm was, kon ik 'm nog wel eens gestart krijgen als ik lang doorstartte (bij mij kwam het probleem dus af en toe voor).
Gerhart
Helaas vrienden geen van het bovenstaande.
Wat de chokeklep betreft ik heb de pan eraf gehad...die gaat mooi open en dicht....beide standen geprobeerd....
Verder de module van een kameraad z,n dots geprobeerd en nog niets....mijn module bij hem erin gezet en lopen als een trein....dus de module valt af...
Verder kan ik nog wel zeggen dat na het starten de accupolen of klemmen goed heet worden en dat de startmoter niet echt vrolijk rondhuppelt maar meer heel moeizaam....
Omdat het een lage compressie motor is zou dat dus volgens mij anders moeten zijn...maar of dat de oorzaak van het niet aanslaan is weet ik niet...
Mijn vorige dots liep ook niet snel maar sloeg toch altijd aan....
Grtx...en blijf voor me denken...please....
Wat de chokeklep betreft ik heb de pan eraf gehad...die gaat mooi open en dicht....beide standen geprobeerd....
Verder de module van een kameraad z,n dots geprobeerd en nog niets....mijn module bij hem erin gezet en lopen als een trein....dus de module valt af...
Verder kan ik nog wel zeggen dat na het starten de accupolen of klemmen goed heet worden en dat de startmoter niet echt vrolijk rondhuppelt maar meer heel moeizaam....
Omdat het een lage compressie motor is zou dat dus volgens mij anders moeten zijn...maar of dat de oorzaak van het niet aanslaan is weet ik niet...
Mijn vorige dots liep ook niet snel maar sloeg toch altijd aan....
Grtx...en blijf voor me denken...please....
Om even in te haken op Gerhart zijn verhaal: dat omschakelen gebeurt met je kontaktslot, waarbij tijdens het starten je Ballast-Resistors half of helemaal (weet ik zo 123 niet uit mijn hoofd) worden kortgesloten. Meet die dingen eens door (het zijn er twee in 1 keramieken huisje), en kontroleer dan meteen dat kontaktslot ook even... Dan weet je tenminste zeker dat die twee het al of niet zijn..
Ik had exact hetzelfde probleem.
Moeizaam draaiende startmotor, soms net willen aanslaan maar het dan toch weer niet doen...
Bougies vonkten gewoon maar toch werden ze nat tijdens het starten.
Ook kwam ik er achter dat een paar keer kort starten meer effect had dan lang doorstarten.
Na het vervangen van de startmotor (dacht dat deze mischien teveel stroom trok) en het plaatsen van een nieuwe accu, heb ik het eens met een paar draadjes geprobeerd i.p.v. het contact slot.
Voila. Het probleem zat hem dus toch in het contactslot. Na het monteren van een nieuw electrisch contactslot deel werkt alles weer perfect.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Moeizaam draaiende startmotor, soms net willen aanslaan maar het dan toch weer niet doen...
Bougies vonkten gewoon maar toch werden ze nat tijdens het starten.
Ook kwam ik er achter dat een paar keer kort starten meer effect had dan lang doorstarten.
Na het vervangen van de startmotor (dacht dat deze mischien teveel stroom trok) en het plaatsen van een nieuwe accu, heb ik het eens met een paar draadjes geprobeerd i.p.v. het contact slot.
Voila. Het probleem zat hem dus toch in het contactslot. Na het monteren van een nieuw electrisch contactslot deel werkt alles weer perfect.
Hoop dat je er iets aan hebt.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Controleer eens de boordspanning TIJDENS het starten.
Je schrijft dat de accupolen heet worden en de startmotor langzaam ronddraait. Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1) Slecht contact aan de accupolen. Spanningsverlies tijdens het starten. Misschien is de spanning tijdens het starten zo laag dat de ontstekingsmodule geen goede vonk meer kan maken.
2) De motor loopt heel zwaar door een klemmende zuiger of zo. De startmotor doet enorm zijn best maar krijgt de motor slechts langzaam rond, verbruikt daarbij onwijs veel stroom zodat de accupolen heet worden.
Groeten,
Frans Veldman
Je schrijft dat de accupolen heet worden en de startmotor langzaam ronddraait. Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1) Slecht contact aan de accupolen. Spanningsverlies tijdens het starten. Misschien is de spanning tijdens het starten zo laag dat de ontstekingsmodule geen goede vonk meer kan maken.
2) De motor loopt heel zwaar door een klemmende zuiger of zo. De startmotor doet enorm zijn best maar krijgt de motor slechts langzaam rond, verbruikt daarbij onwijs veel stroom zodat de accupolen heet worden.
Groeten,
Frans Veldman