stroom is op.

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
xraunx

Bericht door xraunx »

Zojuist rijdt ik door de bossen....dimmen ineens mijn lichten tot de hele motor ermee stopte. hierna kon ik helemaal niks meer. stroom is op. :(

Nu heb ik altijd gedacht dat als de motor eenmaal liep dat je dan geen accu meer nodig had..omdat de dynamo genoeg stroom leverde om de motor te laten draaien?

?
???
?

Is nu de accu kapot of laait ie nie meer bij? En weet iemand hoe en waar ik dit kan meten met een multimetertje????

Grtzz,.,... XraunX
ieddev
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jan 2006 20:46
Locatie: Deventer

Bericht door ieddev »

als de motor loopt kun je met een multimetertje meten welke spanning of tie heeft. Geef je GAS/BENZINE en de meter loopt zachtjes op dan laadt ie wel en is de dynamo in iedergeval goed.

Als je een accu hebt die kapot is dan zou dat 1 cel kunnen zijn.

Hoe kom je daar achter?
zet de PLUS van de meter op de PLUS van de accu en hou per cel vanaf de PLUS de MIN van de meter in het water van elke cel (denk eraan niet de platen raken). je krijgt dan een reading van 2V / 4V / 6V / 8V / 10V tot je bij de MIN pool van de accu bent. Heb je onderweg geen meter uitslag dan is die cel kapot en kun je beter gaan sparen voor een nieuwe accu. Heb je een accu zonder dopjes dan kun je proberen 'm op te laden en te zien wat de meter aangeeft. 12-13 Volt is goed. Dit is nog geen garantie dat ie goed is er kan altijd een cel in zitten die rot is.


suc6
xraunx

Bericht door xraunx »

:D Ieddev, bedankt voor je uitleg. Ga ik morgen meteen proberen

...maar kan een rotte accu er ook voor zorgen dat alles gewoon ineens uitvalt? Dit was namelijk hetgeen ik nog het meest van stond te kijken????

Grtzz,.,.,. XraunX
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Dat de dynamo alleen een V8 aan het lopen kan houden is helaas niet waar. Omdat te begrijpen moet je om te beginnen weten dat alleen de (huis-tuin-en-keuken-)bobine al een minimale ingangsspanning van 9V moet hebben. Die dat weer doorgegeven krijgt van de ontstekingsunit die het liefst werkt met een minimale spanning van 12,5V. Verder heb je zoiets als een spanningsregelaar die wel de maximaal doorlaatbare spanning regelt maar niet garant staat voor een minimale spanning....DAT doet namelijk de accu!
Als de accu plat is, en dus geen minimale spanning meer levert dan kan de dynamo de zaak aan de gang houden zolang je de motor toeren laat draaien, zoals op de snelweg, zodat de dynamo genoeg toeren draait om op zijn minst 9V te genereren. Zakt het toerental echter naar de lagere regionen, zoals op een bospad of in de bebouwde kom, dan is het einde oefening zodra de ingangsspanning van de bobine onder de 9V en verder zakt. Als je dan ook nog eens de lampen aan hebt helpt dat dus ook niet echt... Maar daarvoor zal de motor al beroerd ronddraaien omdat de dynamo geen stabiele spanning levert, wat de accu dus WEL doet. ALS hij dus niet plat of stuk is.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
xraunx

Bericht door xraunx »

heldere uitleg dankiewel hoor....ga ik morgenvroeg meteen mee aan de gang.:D

Grtzz,.,.,. XraunX
xraunx

Bericht door xraunx »

???
Nou, ik aan het testen vanmorgen met mijn multimeter. Dit is wat ik gemeten heb....ben er alleen niets wijzer van geworden.

Accu geeft zonder draaiende motor: 12,6 Volt.
Tijdens het starten zakt deze spanning tot net boven de 9Volt.

Vervolgens startte ie weer zonder problemen. Als er gas wordt gegeven loopt het op tot zo'n 15Volt
als ik vervolgens het gas loslaat en de motor stationair laat draaien dan zakt ie naar 12,1 Volt

Nu is mijn conclusie hieruit dat zowel de accu als de dynamo weer werken. Nu weet ik alleen nog niet wat gisteren het probleem was. Ik begin nu te twijfelen....

Stel dat de accu met tijden niet meer werkt en dus stuk is. Hoe kan het dan dat ik gisteren, toen ik dat probleem had ik met gas geven mijn lichten harder kon laten branden? Het feit dat mij lichten reageren op gas geven (deed me aan un brommertju denku) wil toch zeggen dat er wel een (laad)spanning aanwezig is.

Kan een accu haperen???? is zo'n ding niet gewoon of goed of kapot.

Wellicht heeft iemand nog sugesties
Grtzz,.,.,.XraunX
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Howdy,

in elk geval goed bezig geweest met meten!
Ik gebruik wat quotes van je en reageer daar dan op vanuit ervaringen met mijn eigen W-200, conclusies volgen verderop in het verhaal:

"Accu geeft zonder draaiende motor: 12,6 Volt.
Tijdens het starten zakt deze spanning tot net boven de 9Volt." Het beeld is normaal, alleen zijn de spanningen te laag, maar da's natuurlijk een open deur van poort-formaat.

"Vervolgens startte ie weer zonder problemen. Als er gas wordt gegeven loopt het op tot zo'n 15Volt
als ik vervolgens het gas loslaat en de motor stationair laat draaien dan zakt ie naar 12,1 Volt" Ook hier weer een normaal beeld, maar 12,1V is te laag, open deur no2.

"Nu is mijn conclusie hieruit dat zowel de accu als de dynamo weer werken. Nu weet ik alleen nog niet wat gisteren het probleem was. Ik begin nu te twijfelen...." De twijfel lijkt me gezond, accu's (en electronica in het algemeen) zijn vreemde dingen.

"Stel dat de accu met tijden niet meer werkt en dus stuk is. Hoe kan het dan dat ik gisteren, toen ik dat probleem had ik met gas geven mijn lichten harder kon laten branden? Het feit dat mij lichten reageren op gas geven (deed me aan un brommertju denku) wil toch zeggen dat er wel een (laad)spanning aanwezig is." Die variabele lichtsterktes hebben volgens mij ALLE W-200's, alles wat licht geeft doet dat minder bij stationaire toerentallen, en meer bij gasgeven. Met dank aan de jaren-70 elektronica in onze auto's.

"Kan een accu haperen? is zo'n ding niet gewoon of goed of kapot." Klopt! Een accu kan niet haperen, hij doet het of hij doet het niet. En ook al doen ze het prima, het kan zomaar afgelopen zijn.

"Wellicht heeft iemand nog sugesties"
Ja, enkele:
1. Spanningsregelaar vervangen! Deze stuurt de dynamo aan. Doet hij dat niet goed, dan klopt er van de accu-spanning ook geen fluit meer, en de motor kan er op uitvallen. Een spanningsregelaar kan trouwens niet door jezelf doorgemeten worden. Gaat alleen samen met de dynamo bij een auto-electronica-zaak.
2. Nog beter, en ook duurder: Dynamo en spanningsregelaar in een klap vervangen door een modern type dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. Ben je in een keer van een hoop electronica-gremlins verlost. Dat ga ik ook nog doen.
3. Bij twijfel, of ouderdom: accu vervangen!
4. Het zou ook nog de ontstekingsunit kunnen zijn, die willen nog wel eens de geest geven en dan voor vreemde symptomen zorgen. Bekijk ook de aansluitingen van der ballastresistor!!
5. Om het nog wat complexer te maken.... startproblemen kunnen ook van de bobine afkomen....

Tja, storingen die komen en gaan zijn de aller-ergste..... Een spanningsregelaar en ontstekingsunit zijn niet zo geweldig duur. Als je ze van niemand kan lenen zou je van elk een nieuw exemplaar kunnen kopen en die in de auto leggen. Doet de storing zich weer voor, dan vervang je een van de 2 en kijk je wat er gebeurt. Het kan trouwens sowieso geen kwaad om wat reserve-electronica in de auto bij je te hebben.

Succes!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
xraunx

Bericht door xraunx »

318ROB/322ROB bedankt voor de hulp.
Ik ga voor de laatste optie en wil graag de spanningsregelaar en ontstekingsunit gaan vervangen.

Ik had zelf gedacht om deze in Liessel bij Maas USA Parts te gaan halen. Maar wellicht heb jij een adresje dichterbij? Wij wonen namelijk nog geen 20 kilometer van elkaar af.

Grtzz XraunX :D
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

xraunx schreef:318ROB/322ROB bedankt voor de hulp.
Ik ga voor de laatste optie en wil graag de spanningsregelaar en ontstekingsunit gaan vervangen.

Ik had zelf gedacht om deze in Liessel bij Maas USA Parts te gaan halen. Maar wellicht heb jij een adresje dichterbij? Wij wonen namelijk nog geen 20 kilometer van elkaar af.

Grtzz XraunX :D
lijkt mij ook het beste, horen we als het probleem verholpen is??? :shanepic:
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Hey XraunX,

wij wonen 20 km van elkaar af?
Kleine wereld he?
Kennen we elkaar dan? Ooit ontmoet op een treffen? Of had jij met "Dundy" afgesproken bij McDonalds Nederweert voor het treffen in Asten 2005? Ik ben erg slecht in gezichten en namen onthouden. Ik herken mezelf smorgens geeneens in de spiegel....
Mijn adressen voor nieuwe onderdelen:
Maas op de Zandstraat in Liessel, inderdaad. Je zou het vanaf de straat niet zeggen, in zijn werkplaats trouwens ook niet, maar hij heeft dingen op voorraad.... Zelfs die nylon busjes waar het ruitenwisserstangenstelsel mee gelagerd is....
Mico in Baarlo
C&P in Belfeld, afhankelijk aan welke kant van de Maas je zit
Summit in de USofA voor de exotische spullen.
Maar ik heb zo'n donkergroen vermoeden dat mijnheer Maas het wel heeft liggen.

Ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen!

322Rob (de 318 bleek een 322 na opening, vandaar 322)
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
xraunx

Bericht door xraunx »

De enige bijeenkomsten van DTB waar ik de afgelopen jaren ben geweest zijn de meetings op het Eurocircuit...alleen altijd als publiek.
Mijn dodge heb ik nu pas een half jaar..dus verder ken ik ook niemand van de club.

Maar als de bijeenkomsten net zo toegangkelijk zijn als deze site dan zijn nieuwe contacten zo gelegd.

oja, Maas vraagt 25Euro voor een spanningsregelaar en 75Euro voor de ontsteking ... valt dus alles mee, ga ik van de week ff halen.

'k laat nog wel weten hoe het afloopt. :)
Grtzz,.,.,XraunX
lucadee
Berichten: 363
Lid geworden op: 01 dec 2003 18:56
Locatie: geulle
Contacteer:

Bericht door lucadee »

Hee boys,

nogmaals dynamootje van Opel 1,6, diesel,en weg problemen



groeten

Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK


1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.

1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

lucadee schreef:Hee boys,

nogmaals dynamootje van Opel 1,6, diesel,en weg problemen



groeten

Luc
ja, de kans dat je dan alles overbelast door dat de dynamo 17 volt geeft of meer is dan heel klein
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

amperemeter al nagekeken??
kan ook veel ellende opleveren
had dezelfde problemen die jij omschrijft,bleek dat de amperemeter achter m,n dashboard was doorgebrand
xraunx

Bericht door xraunx »

Pff, begin er een beetje hopeloos van te worden.

Zojuist wilde ik de spanningsregelaar in gaan bouwen. vooraf nog even proberen of ie nog start....is de accu dood?????
Ik hang um nu maar eerst aan de lader voor ik ook maar iets doe.

vraagje? Kan een kapotte spanningsregelaar ervoor zorgen dat mijn accu leegloopt na een weekje stilstaan? Of heb ik nog een ander probleem erbij?

Verder vroeg ik mij af wat een defecte Amperemeter voor gevolgen kan hebben?

Toen ik mijn Dodge kocht werkte allen de snelheidsmeter nog maar..ik vraag me dus af of de amperemeter niet al is doorverbonden?

??? ??? ??? ???
Grtzz,.,.,.XraunX
Plaats reactie