Pagina 1 van 1

Geplaatst: 23 feb 2011 22:11
door beundehaas
heey dodgers,

heb vanavond mijn projectje weer eens aan de pruttel gehad, maar nu met alle bedrading er op en aan.
als de motor uit is heb ik 12.55V op de accu, met auto op contact 12.35V, en als hij aan de draai is dan 14,9V.
is dit niet een beetje hoog?
let wel ik heb een originele dynamo (geloof 60a) en geen verlichting aan.
wie weet hier meer van?

groetn uut ainrom

Geplaatst: 23 feb 2011 22:31
door Theft_eXP
is goed. de amerikaanse dynamo's hadden een hogere laadspanning meende ik. maar dat zou ik wel in de haynes of wp handboek moeten staan.

12.55 uit, en 12.35 op contact is dikke prima.

Geplaatst: 25 feb 2011 19:40
door area51
Hoi Theft, als je goed leest zie je dat als de motor loopt, hij 14.9 V geeft, en dat is NIET goed!!!!

@ beun, heb je al massa aan de spanningregelaar en ecm liggen? dat scheelt nogal eens.

succes!

Geplaatst: 12 mar 2011 19:34
door beundehaas
heb vandaag de dodge even uit de schuur gehad en de laadspanning weer gemeten.
dit was nog steeds 14.9 v en het maakt niet uit met welk toerental.
de ecu en spanningsregelaar heb ik allebij met een aparte draad aan de - van de accu gemaakt zoals bart dat schreef.
tijdens het draaien heb ik de dynamo met de luchtslang helemaal uitgeblazen en toen was de spanning even 13.2v (goed dus) maar na de volgende start gewoon weer 14.9v.
wat kan dit probleem zijn?

groetn uut ainrom

Geplaatst: 12 mar 2011 20:14
door Henk_W200
In de leger manual staat :

The meter should now read in the 13.5 to 14.5 volt range.
NOTE
If the engine compartment temperature is subZero, voltage should be in the 14.5 to 16 volt range.
If the temperature is exceptionally high (over 140° F), reading should be 13 to 14 volts.

Jouw spanning is dus te hoog, misschien even je spanningsregelaar vervangen.

Groet'n uut Knoal

Geplaatst: 13 mar 2011 10:39
door Dikkiedik
De oplossing voor dit soort electrische ellende: Een one-wire-alternator. Je hebt dan alleen nog maar 1 dikke draad lopen van je dynamo naar je accu, stuk minder kans op rare storingen.

Grout'n uut 't west'n

Geplaatst: 13 mar 2011 11:53
door beundehaas
heey henk,

heb je nog steeds die dynamo van de polo er op zitten?
heb hier ook nog wel een aantal dynamo's liggen van EU cars was alleen het probleem dat de motor te weinig toeren maakt voor het laden toch?

groetn uut ainrom!

Geplaatst: 13 mar 2011 13:15
door Arie
Hoi,

Je laadspanning moet liggen tussen de 13 en de 14 volt als vuistregel.
Daaronder(het daadwerkelijke getal is ergens tussen 12,6 en 12,9 afhankelijk van merk/uitvoering accu) laad hij niet, en daarboven(het daadwerkelijke getal is ergens tussen 14,1 en 14,4 afhankelijk van merk/uitvoering accu) krijg je gasvorming door koken en is het langzaam einde oefening.

Als die waarde zo netjes 14,9 volt blijft heb je geen probleem, maar denk ik dat je ampère meter kortgesloten is hetgeen vaak het geval is.
Die ampère meter zorgt normaal voor een spanings val, en dan kom je uit op de waardes die Henk opgeeft.
Met de volgende restrictie, voor het leger moest het netjes maar de auto in het algemeen moest zo goedkoop mogelijk gemaakt worden één van de dingen die ze dan doen is één volt meer geven als normaal kost vele male minder als goede bedrading en een grote accu.
[doen ze nu(nu even niet!) nog, met goedkope Japanse auto’s]

Oplossing:
Als de ampère meter nog werkt, goede spanning regelaar (dus als het ware die het leger ook had)
Dikkiediks voorstel met of zonder ampère meter
Iets Europees zonder ampère meter

Groet Arie

Geplaatst: 13 mar 2011 13:19
door Theft_eXP
ik ga binnenkort 1 of 2 volvo 100A dynamo's plaatsen. zal wel even laten weten hoe dat gaat met laden op stationair :)

Geplaatst: 13 mar 2011 14:18
door beundehaas
inderdaad ik heb de ampere meter kortgesloten, oftewel de dikke draad van de dynamo rechtstreeks op de + van de accu bij het startrelais.
kan ik ook iets tussen bouwen om die spannings val te krijgen?

Geplaatst: 13 mar 2011 17:48
door Henk_W200
Ik zou er geen dynamo van een EU car erop zetten.
Reed eerst rond met een 55A Bosch dynamo, toen een dikke 120A Bosch dynamo.
Uiteindelijk draait een V8 toch te weinig toeren
Kleine poelie is ook niet zo'n goed idee, dan heeft de v-snaar niet genoeg grip

Heb een hele studie ervan gemaakt.
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
Het wil wel , maar ook eigenlijk weer net niet.
Omdat de accu na het starten best veel stroom naar toe gaat.
En als je je licht aan hebt en je blower, dan kakt de hele spanning in.
Je ontsteking krijgt dan niet meer genoeg spanning , motor loopt dan niet meer lekker.
Dat is best irritant.
Na 2 minuten rijden is het geen probleem meer.

Ik rij nu rond met deze V8 dynamo.
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo2/dynamo2.htm
Werkt echt super. Ik ben er heel blij mee.
Heb een GM dynamo gekocht omdat een Dodge model 2x zo duur was.
Je hoeft maar weinig dingen aan te passen.

Beundehaas, ik zou een V8 dynamo kopen als ik jouw was. Ik heb de mijne gekocht bij EPS in Kielwindeweer (bij Hoogezand)

Geplaatst: 14 mar 2011 20:28
door beundehaas
wat waren de kosten voor zo'n dynamo dan?
ik ben nog van plan om de dynamo helemaal uit elkaar te halen om te kijken of ik nog wat vinden kan.

groetn uut ainrom

Geplaatst: 14 mar 2011 23:18
door bastian
ik heb nog een org 100 amp dynamo liggen ,die mag weg en ik denk aan 60 euro .

Geplaatst: 15 mar 2011 18:26
door Henk_W200
beundehaas schreef:wat waren de kosten voor zo'n dynamo dan?
ik ben nog van plan om de dynamo helemaal uit elkaar te halen om te kijken of ik nog wat vinden kan.

groetn uut ainrom
:gekte weet ik niet meer hoeveel ik voor de dynamo heb betaald.
Het beste is ff EPS bellen :goodidea