Pagina 1 van 1

Geplaatst: 10 mei 2002 15:14
door 68-1005169002
Misschien kan iemand mij helpen met het volgende probleem:
Nadat mijn Dodge in korte tijd 3 nieuwe accu's heeft kapotgemaakt (accu's houden spanning niet vast, zakken in 1 nacht tijd ongeveer 1,5 volt, ook als ze losgekoppeld zijn van de auto) heb ik mijn alternator en spanningsregelaar laten doormeten bij een revisiebedrijf voor dynamo's en startmotoren. Hier wisten ze te vertellen dat de alternator prima was maar dat de spanningsregelaar niet goed was.De spanningsregelaar liet 15,2 volt door en volgens hun kan de accu daar niet tegen en behoort de laadstroom tussen 13,8 en 14,2 Volt te zitten. Ik heb toen een nieuwe spanningsregelaar bij Co Oskam besteld maar die laat ook 15,2 Volt door. Nu weet ik het niet meer; zijn allebei de spanningsregelaars kapot of hoort het zo dat er 15,2 Volt uitkomt?

Overigens heb ik gemeten dat er met de verlichting aan 13,8 Volt over de accupolen staat dus nu rijd ik voorlopig alleen met de lichten aan.

Help!

Geplaatst: 13 mei 2002 07:52
door Gerhart
Ik zou de dynamo 'es laten testen. Doe dit dan wel samen met de spanningsregelaar. Misschien dat er iets met de dynamo zelf mis is.

Geplaatst: 13 mei 2002 09:31
door A3 Berger
Maar controleer vooral ook de aansluit punten, en dan met name AARDE!
Een spanningsregelaar meet constant hoeveel stroom hij "kwijt" kan in de accu, en aan de hand van die meting zegt hij tegen de dynamo dattie meer of minder moet bijladen.
Als deze spanningsregelaar nu, door slechte contacten, valse informatie krijgt, zegt hij bij jou misschien wel ten onrechte tegen de dynamo dat hij meer moet bijladen.
Resultaat accu dood geladen.

Mijn broer heeft het zelfde gehad, 15,6 volt!! gaf hij aan.
Na twee maal vergeefs een ander spanningsregelaar te hebben getest, heeft hij achter de boutjes van de regelaar een extra aarde draad gemaakt, en wat denk je ... over.
SUC6

Geplaatst: 13 mei 2002 19:14
door Tonnie Wittenaar
Het verhaal van Adri klopt, het kan door slechte aarding gebeuren dat e.e.a. een verkeerde regeling geeft. Als je dan toch bezig bent maak dan ook even een aarderdraad naar je ontstekingsmodule toe.
Dus allemaal direct vanaf de accu.

Aardingsproblemen bij de onstekingsmodule kunnen de ontsteking doen opblazen. (ook een veel voorkomend probleem)

99% zeker dat je problemen hiermee opgelost zijn.

Geplaatst: 13 mei 2002 20:12
door 68-1005169002
Heren, bedankt voor de reacties! De dynamo is al doorgemeten en die was goed, dus ik zal van de week een extra aardedraadje monteren. Ik hou jullie op de hoogte!

Geplaatst: 29 dec 2005 16:36
door 87-1060637770
Hoe is dit afgelopen? (ja ik zie dat dat 3 jaar geleden is) :P

Ik heb hetzelfde verhaal, 15,2 volt, met een werkende spanningsregelaar, en ik heb ook een extra massa aangelegd van regelaar naar accu en heb de aansluitingen nagekeken en zonodig vervangen.

Geplaatst: 29 dec 2005 16:57
door lucadee
hey dodgers,
zet er toch gewoon een dynamo van een opel in ,en knip die draden van spanningsregelaar eruit,geeft alleen maar ellende.



the groeten

luc
:bier:

Geplaatst: 18 apr 2006 00:23
door 67-1134987950
ook IK heb nu dit probleem en met een topper van wel meer dan 17 Volt laden!

ik heb 3 ( ook nieuwe) spanningsregelaars geprobeerd, en allemaal laten ze te veel door.

dus een eigen aarde maken vanaf de regelaar naar de accu....

en als dat niet helpt? want we hebben doorgemeten of de spanningsregelaar wel aarde maakte en dat deed hij. .... als hij geen aarde maakt dan geeft ie totaal andere waardes aan...




Edited By Cas on 1145312741