Spanningsregelaar kapot? - Hoeveel Volt mag de Accu laden?

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
68-1005169002

Bericht door 68-1005169002 »

Misschien kan iemand mij helpen met het volgende probleem:
Nadat mijn Dodge in korte tijd 3 nieuwe accu's heeft kapotgemaakt (accu's houden spanning niet vast, zakken in 1 nacht tijd ongeveer 1,5 volt, ook als ze losgekoppeld zijn van de auto) heb ik mijn alternator en spanningsregelaar laten doormeten bij een revisiebedrijf voor dynamo's en startmotoren. Hier wisten ze te vertellen dat de alternator prima was maar dat de spanningsregelaar niet goed was.De spanningsregelaar liet 15,2 volt door en volgens hun kan de accu daar niet tegen en behoort de laadstroom tussen 13,8 en 14,2 Volt te zitten. Ik heb toen een nieuwe spanningsregelaar bij Co Oskam besteld maar die laat ook 15,2 Volt door. Nu weet ik het niet meer; zijn allebei de spanningsregelaars kapot of hoort het zo dat er 15,2 Volt uitkomt?

Overigens heb ik gemeten dat er met de verlichting aan 13,8 Volt over de accupolen staat dus nu rijd ik voorlopig alleen met de lichten aan.

Help!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ik zou de dynamo 'es laten testen. Doe dit dan wel samen met de spanningsregelaar. Misschien dat er iets met de dynamo zelf mis is.
Gerhart
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Maar controleer vooral ook de aansluit punten, en dan met name AARDE!
Een spanningsregelaar meet constant hoeveel stroom hij "kwijt" kan in de accu, en aan de hand van die meting zegt hij tegen de dynamo dattie meer of minder moet bijladen.
Als deze spanningsregelaar nu, door slechte contacten, valse informatie krijgt, zegt hij bij jou misschien wel ten onrechte tegen de dynamo dat hij meer moet bijladen.
Resultaat accu dood geladen.

Mijn broer heeft het zelfde gehad, 15,6 volt!! gaf hij aan.
Na twee maal vergeefs een ander spanningsregelaar te hebben getest, heeft hij achter de boutjes van de regelaar een extra aarde draad gemaakt, en wat denk je ... over.
SUC6
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Het verhaal van Adri klopt, het kan door slechte aarding gebeuren dat e.e.a. een verkeerde regeling geeft. Als je dan toch bezig bent maak dan ook even een aarderdraad naar je ontstekingsmodule toe.
Dus allemaal direct vanaf de accu.

Aardingsproblemen bij de onstekingsmodule kunnen de ontsteking doen opblazen. (ook een veel voorkomend probleem)

99% zeker dat je problemen hiermee opgelost zijn.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
68-1005169002

Bericht door 68-1005169002 »

Heren, bedankt voor de reacties! De dynamo is al doorgemeten en die was goed, dus ik zal van de week een extra aardedraadje monteren. Ik hou jullie op de hoogte!
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Hoe is dit afgelopen? (ja ik zie dat dat 3 jaar geleden is) :P

Ik heb hetzelfde verhaal, 15,2 volt, met een werkende spanningsregelaar, en ik heb ook een extra massa aangelegd van regelaar naar accu en heb de aansluitingen nagekeken en zonodig vervangen.
lucadee
Berichten: 363
Lid geworden op: 01 dec 2003 18:56
Locatie: geulle
Contacteer:

Bericht door lucadee »

hey dodgers,
zet er toch gewoon een dynamo van een opel in ,en knip die draden van spanningsregelaar eruit,geeft alleen maar ellende.



the groeten

luc
:bier:
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK


1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.

1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
67-1134987950

Bericht door 67-1134987950 »

ook IK heb nu dit probleem en met een topper van wel meer dan 17 Volt laden!

ik heb 3 ( ook nieuwe) spanningsregelaars geprobeerd, en allemaal laten ze te veel door.

dus een eigen aarde maken vanaf de regelaar naar de accu....

en als dat niet helpt? want we hebben doorgemeten of de spanningsregelaar wel aarde maakte en dat deed hij. .... als hij geen aarde maakt dan geeft ie totaal andere waardes aan...




Edited By Cas on 1145312741
Plaats reactie