Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Dynamo. - Laadstroom.

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
69-1005169004

Bericht door 69-1005169004 »

Sinds pas ben ik ook een gelukkige eigenaar geworden van een, mag ik zelf wel zeggen een prachtige Dodge W 200.
Nu is mij het volgende opgevallen,

Wanneer ik in het donker rijd, en voor een verkeerslicht stil kom te staan mijn verlichting aanzienlijk minder word.
Is dit normaal bij dit soort auto's?
Aangezien ik nog veel moet leren van deze auto, deze vraag.
Waarom?
Simpel, ik wil namelijk de auto nog verfraaien met wat licht op de roloverbar, en wat omtrek verlichting.

Kan het zijn dat de dynamo zo'n beetje aan het eind van zijn latijn is?

Om op die verfraaing terug te komen, is het raadzaam om er een zwaardere dynamo in te zetten (als die te verkrijgen is).

Of moet ik dit probleem op een andere manier aan pakken?

Nog iets, de stroom meter in het daisbord slaat niet naar rechts uit, wel zie ik hem naar links springen overdag al met richting aan geven.

Kan het probleem ook zijn dat er 2 accu's aanwezig zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

met vriendelijke groet Eddy.
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

Dit probleem heb ik ook gehad.
Bij mij was de draad die van het startrelais naar de ampere meter loopt bijna door gebroken(vlak na het relais) waardoor er dus teveel weerstand ontstond, Ik zou dit dus even checken.
Wat betreft de dynamo, ik heb hem uit de auto geschroefd en laten testen waaruit bleek dat ie niet zo best meer was, ik heb hem toen laten reviseren (koste 125 gulden). met die lampen moet geen probleem zijn want het is een flinke dynamo en ik heb nog niemand gehoord dat ie teweinig vermogen had. Ik snap alleen niet waarom er 2 accus in staan maargoed dat hoefd geen probleem te zijn.
mazzel ed
69-1005169004

Bericht door 69-1005169004 »

Waarom er twee accu's in staan is om de volgende reden.
De radiator word gekoeld door 2 electrische vens.
Na een rit en de motor is lekker warm wilen deze nog wel eens 2 of 3 keer aanslaan.
Zal ook wel goed gaan wanneer er een accu in staat.
De vorige eigenaar heeft dit zo gemaakt, en ik heb het maar laten zitten.
Het is wel fijn wanneer ik ooit s'morgens langdurig moet starten.
Dan heb je toch net dat beetje extra.
Bedankt voor je tip, ik ga dit morgen ff rustig bekijken.
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Het is een bekend verschijnsel bij W200's.
Ze hebben er allemaal in meer of mindere mate
last van.
Er zijn een aantal oorzaken/oplossingen te noemen.
Van de dynamo loopt een dunne draad naar een
"splitsing" van draden (vlakbij de stekers in het
schutbord). Dit is van origine een (te) dunne draad.
OPL. vervang deze door een lekkere dikke draad.

De amperemeter draagt er ook toe bij. Als deze
is aangesloten tenminste, slaat deze uit?
zo ja, dan KAN je overwegen om er een shuntweerstand
overheen te zetten. Dan gaat de helft van de stroom via de weerstand, de andere helft via de amperemeter.
gevolg: de helft minder spanningsverlies van de amp
meter, en (maar wel) ook de amp meter slaat voor de helft uit.
Verder zou je ook alle massa draden kunnen checken,
en evt ook de stekerverbinding in het schutbord (met
de dikke draden) is een zwak punt.

Succes


reinier
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Eddy, kijk een keer op mijn website. Dan wordt je een hoop duidelijk over het elektrische systeem van de Dodge.

Wat die shuntweerstand betreft, ik heb nu een betere oplossing. Ik heb een hele dikke kabel rechtstreeks van de accu naar de dynamo getrokken, met daarin twee hele dikke diodes (50 A) anti-parallel.
Nu maakt het dus niet meer uit of je verliezen hebt in je amperemeter, in de diverse stekers, in de bedrading, in de linkable fuses, etc. Er kan nu nog maar 0.7 Volt kwijtraken, en daarna gaat alles rechtstreeks via een veel kortere weg.
Dat werkt geweldig, de verlichting brandt nu constant, of je gas geeft of niet, en de Amperemeter werkt als vanouds.

Wat de dynamo betreft, deze heeft niet zo'n hoog vermogen (50 Ampere). In de praktijk is dit nog veel minder, omdat de veldwikkeling van de dynamo stroom krijgt via het contact, en dat is na al die bedrading enzo vaak nog geen 11 volt!!! (Meet maar eens wat de spanning is op de rode aansluiting op de dynamo, als je alle lampen enzo aanhebt en de dynamo dus voluit stroom levert. Zeer bedroevend. Meet dan ook voor de grap eens wat er op die dikke zwarte kabel staat van de dynamo. Die is juist veel te hoog omdat die tegen de stroom in moet boksen! Aha!).
Ik heb zelf een relais gemonteerd op mijn dynamo, waarbij ik de veldwikkeling niet meer van de rode draad betrek, maar van de dikke zwarte draad. Hierdoor neemt het vermogen van de dynamo zo'n 20% toe!

Klinkt ingewikkeld? Ok, binnenkort (als alle testen positief blijven) maak ik wel wat foto's en een beschrijving op mijn website, en dan kan iedereen die wat meer sap nodig heeft dit kunstje zelf ook uithalen.

Groeten,
Frans Veldman
69-1005169004

Bericht door 69-1005169004 »

Frans, en iedereen trouwens dank voor reaktie.

Maar Frans, wat mij opvalt is eigenlijk.
Wanneer de Dodge b.v 1 dag niet is gebruikt en ik hem start en dus eenmaal loopt.
Die amp. meter goed aangeeft betr, charge.
Wat me ook opvalt is dat wanneer de Dodge pak hem beet een 15 tal min heeft gelopen naar de D-charge aanwijst zonder stroomgebruikers aan.
Is dit voor jou nog info waar je iets aan hebt betr dit probleem?
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Iedere accu heeft last van zelfontlading. Na een dag niet gereden te hebben zal de dynamo na het starten even fanatiek gaan bijladen. Dat is normaal.
Wat na 15 min die Discharge betreft: Vergeet niet dat de ontsteking een grote stroomverbruiker is. En als de Dodge stationair loopt (en de choke dus al af is) laadt de dynamo niet meer bij omdat hij dan te langzaam draait. De meter geeft dus een ontlaadstroom aan vanwege de ontsteking en bovendien de veldwikkeling van de dynamo die dan veel stroom VERbruikt.
Let ook op dat je alle stroomverbruikers (dus ook je electrische fans) NIET op de accupolen aansluit maar aan de dynamokant. Anders klopt je meter niet en bovendien gebruik je dan stroom uit de accu i.p.v. de dynamo.

Groeten,
Frans Veldman
t.wittenaar
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37

Bericht door t.wittenaar »

Ik heb het volgende probleem, als de motor stationair draait dan laad hij niet bij, en zeker als ik de verlichting aan doe. Dan ontlaad hij behoorlijk. Ook de electische ventilatoren trekken behoorlijk stroom.
Gevolg, eens in de paar weken is m'n accu leeggezogen, het wordt langzaam steeds minder, de dynamo kan dus het gemiddelde stoormverbruik schijnbaar niet bijbenen.

Ik heb geen idee of dit aan de dynamo zelf zou kunnen liggen
De accu is wel goed (redelijk nieuw 160AH 560A startstroom)

Die modificatie van jou Frans men ik heel benieuwd naar, kun jij me eens aangeven wat je nu precies hebt gedaan, stuur je het relais met de spanning uit de spanningsregelaar, en heb je de contacten tussen de dikke + en het veld zitten?
Ben erg benieuwd of dit mijn probleem kan verhelpen.
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
Afbeelding</table>
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi Tonny,

Ik maak nog wel een keer een net verslagje, maar de modificatie komt op het volgende neer.

De veldstroom van de dynamo wordt geregeld door de "min" te varieren (de gele draad). De andere kant van de veldwikkeling hangt gewoon aan de pluspool. Nu komt die "plus" via een lange weg... Dynamo, stekers schutbord, stekers contactslot, contactslot, weer diverse stekers, linkable fuses, weer terug door het schutbord, etc. Tot overmaat van ramp hangt dan ook nog de bobine e.d. aan die draad, en die lust ook behoorlijk wat. Enfin, je voelt hem al aankomen, tegen de tijd dat die plus bij de veldwikkeling is zijn er wat voltjes zoek geraakt...

Nu speelt zich NOG een dergelijk fenomeen af, en dat is de stroom die de dynamo opwekt (dikke zwarte draad). Voor die op de plaats van bestemming is raakt er ook weer wat zoek, maar dat geeft niet want de meting van de boordspanning door de regulaar vindt verderop plaats. Gevolg is dat de dynamo automatisch een wat hoger voltage opwekt om de boordspanning op peil te houden.

Ok, nu hebben we dus twee plussen aan de dynamo, eentje waar de stroom erin gaat en een waar de stroom eruit komt. In beide gevallen hoort het 13.8 Volt te zijn, maar de veldwikkeling komt niet verder dan 11 Volt, en aan de uitgang van de dynamo vindt je wel 15 Volt terug.

Oplossing: Knoop de rode draad van de veldwikkeling aan de uitgang van de dynamo, en de veldwikkeling kan maar liefst 4 Volt verder worden uitgestuurd! En dat is een winst van zo'n 30%!!!

Helaas gaat dit niet zo simpel, want de veldwikkeling wil je wel afzetten als het contact afstaat, anders loopt je accu leeg. Er moet dus een relais tussen, in mijn geval heb ik die direct op de dynamo gemonteerd.
Nu ben je er nog niet, want in de spanningsregulaar zit een beschermingsdiode die spanningspieken van de veldwikkeling afleidt. Die diode is zo gemonteerd dat als er stroom op de gele draad komt te staan (uitgang) die stroom wordt doorgegeven naar de ingang van de regelaar, en dat is de draad die aan het contact hangt. Probeer je dan de motor af te zetten dan loopt de 12Volt spanning via de veldwikkeling naar de regelaar en daarmee naar het contact, dit houdt de bekrachtiging van het relais in stand, en het gevolg is dat je de motor niet meer kan afzetten.
De enige oplossing die ik hiervoor kon bedenken is om een diode in de rode draad naar de regelaar op te nemen. Maar, dit tast dan weer de meting van de boordspanning aan, die dus wordt verhoogd met de drempelspanning van de diode. Om die reden heb ik een Skottky diode gebruikt, en er een weerstand overheen gezet, en dan is de spanningstoename minimaal. In sommige gevallen kan het zelfs een voordeel zijn dat de boordspanning iets wordt opgekrikt!

Enfin, de uitwerking van deze modificatie is dat de dynamo meer stroom kan leveren, bij mij kwam er zo'n 15 Ampere meer uit, en dat is weer meegenomen. (De dynamo van de Dodge levert maar zo'n 45 Ampere, dat is dus naar moderne maatstaven ontzettend weinig). Een ander pluspunt is dat de dynamo nu al bij wat lagere toerentallen begint met het leveren van stroom, en bij stationair draaien de boordspanning niet zo idioot in elkaar stort als voorheen.

Dat laatste probleem, het gebrek aan spanning tijdens het stationair draaien kun je natuurlijk ook oplossen door een kleinere poelie op de dynamo te zetten, zodat ie wat harder rondfietst...

Groeten,
Frans Veldman
t.wittenaar
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37

Bericht door t.wittenaar »

Hoi Frans,

Bedankt voor je uitleg, ik zal er deze week eens mee bezig gaan. Wat betreft die poelie, daar had ik zelf niet aan gedacht maar lijkt me een goed plan.
Eerst zal ik het relais en diode eens monteren kijken wat dat opleverd.
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
Afbeelding</table>
Benno Ochse
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2001 12:44
Locatie: Naarden nl

Bericht door Benno Ochse »

Eddy schreef:Waarom er twee accu's in staan is om de volgende reden.
De radiator word gekoeld door 2 electrische vens.
Na een rit en de motor is lekker warm wilen deze nog wel eens 2 of 3 keer aanslaan.
Zal ook wel goed gaan wanneer er een accu in staat.
De vorige eigenaar heeft dit zo gemaakt, en ik heb het maar laten zitten.
Het is wel fijn wanneer ik ooit s'morgens langdurig moet starten.
Dan heb je toch net dat beetje extra.
Bedankt voor je tip, ik ga dit morgen ff rustig bekijken.
:sleepy: te veel laad stroom
Plaats reactie